Gå til innhold

Støv på speil!


Anbefalte innlegg

Fikk plutselig støv inne i kamerahuset, prøvde så å fikse problemet med q-tips, men nei plutselig ble det verre?

 

Har bare innvirkning på søkeren, blir ikkeno på selve bilde som blir tatt!

 

noen som har noen tips?

Endret av Dr.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor sitter støvet ditt? Inne i søkeren, på speilet eller på sensoren? Høres ut som det kan sitte på speilet utifra hva du forteller. En blåseballong (kjøpes billig på apoteket, type øreskyller) hjelper gjerne. En Q-tips er full av støv, løse tråder osv. Husk også på at speilet er skjøre saker.

For ordens skyld:

Q-tips har ingenting inne på en bildesensor å gjøre. i Verste fall riper du opp sensoren og ødelegger den. Det finnes spesiell typer børster som skal brukes her.

Om du ikke vet hvordan du skal gjøre dette selv, så ta kontakt med en fotobutikk eller et serviceverksted så hjelper de deg med dette.

 

Edit: leste ikke overskriften nøye nok, der står det jo at du har støv på speil ja.... Prøv blåseballong, vær veldig forsiktig, helst ikke bruk, trykkluft på boks.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Hvor sitter støvet ditt? Inne i søkeren, på speilet eller på sensoren? Høres ut som det kan sitte på speilet utifra hva du forteller. En blåseballong (kjøpes billig på apoteket, type øreskyller) hjelper gjerne. En Q-tips er full av støv, løse tråder osv. Husk også på at speilet er skjøre saker.

For ordens skyld:

Q-tips har ingenting inne på en bildesensor å gjøre. i Verste fall riper du opp sensoren og ødelegger den. Det finnes spesiell typer børster som skal brukes her.

Om du ikke vet hvordan du skal gjøre dette selv, så ta kontakt med en fotobutikk eller et serviceverksted så hjelper de deg med dette.

 

Oki.

 

har ikke vært bortpå sensoren. tror det sitter på den greia over speilet nå, prøvde å pusse den med brille klut siden det ble no merke der, men det funka dårlig for får det sikkert ikke bra nok.

 

No tips til det? :ermm: litt surt ass, men var heldigvis ikke sensoren da.

Lenke til kommentar
Oki.

 

har ikke vært bortpå sensoren. tror det sitter på den greia over speilet nå, prøvde å pusse den med brille klut siden det ble no merke der, men det funka dårlig for får det sikkert ikke bra nok.

 

No tips til det? :ermm: litt surt ass, men var heldigvis ikke sensoren da.

Ooh, oh.

 

Jeg ser du opplever det jeg advarte mot i forrige post.

 

Hvis den "greia over speilet" er mattskiva så bør du ikke pusse på den. Veldig lett og ripe, og enda lettere å skape statisk lading som trekker til seg mer støv.

Det beste er å ta mattskiva forsiktig ut, og så bruke ørepumpe eller lignende. Det kan og være en god ide og legge den på den delen av kjøkkenbenken som er metall mens du blåser. Da får du ut den statiske ladingen du har bygget opp.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
okey!

 

tenker du på den som sitter øverst inni der, eller den rett over speilet?

 

og hvordan får jeg den ut?

Jeg vet ikke om "greia" som du sier er mattskiva. Men tenkte det var best å advare deg.

 

Mattskiva er en gjennomsiktig, litt ruglete firkanta plastskive. Høres kanskje uskyldig ut med plastskive, men den er ganske delikat. Og statisk elektrisitet er din største fiende.

 

Jeg har aldri vært inne i et Canon hus, så jeg kan ikke hjelpe deg med detaljene. Kanskje du finner det du leter etter i brukermanualen.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Q-tips

 

det var jo det jeg begyndte med da, gikk jo ikke bra!

 

Lagde det riper? nei...

 

Om du ikke får av støvet fra speilet med en våt q-tips så er det ikke støv.

 

Evt du vasker på feil sted...

 

det kan jo hende :) men er vanskelig å komme til vøtt, er det no mulighet for å ta ut speilet og mattskiven hvis det er det den heter den som henger sammens med speilet?

Lenke til kommentar
det kan jo hende :) men er vanskelig å komme til vøtt, er det no mulighet for å ta ut speilet og mattskiven hvis det er det den heter den som henger sammens med speilet?

Å ta ut speilet er en jobb for fagfolk.

Hva denne dingsen din er tror jeg ingen av oss vet enda. Beskrivelsen din er for vag.

 

Så foreløpig prøver jeg bare å hindre deg i å lage problemet større :)

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
det kan jo hende :) men er vanskelig å komme til vøtt, er det no mulighet for å ta ut speilet og mattskiven hvis det er det den heter den som henger sammens med speilet?

Å ta ut speilet er en jobb for fagfolk.

Hva denne dingsen din er tror jeg ingen av oss vet enda. Beskrivelsen din er for vag.

 

Så foreløpig prøver jeg bare å hindre deg i å lage problemet større :)

 

Mvh Tim

 

okey, hehe.

Takk for hjelpen ihvertfall da.

Lenke til kommentar
det kan jo hende :) men er vanskelig å komme til vøtt, er det no mulighet for å ta ut speilet og mattskiven hvis det er det den heter den som henger sammens med speilet?

Å ta ut speilet er en jobb for fagfolk.

Hva denne dingsen din er tror jeg ingen av oss vet enda. Beskrivelsen din er for vag.

 

Så foreløpig prøver jeg bare å hindre deg i å lage problemet større :)

 

Mvh Tim

 

Fant ut hva mattskiven var, det er der hvor fokuspunktene sitter ikke sant?

Så får bare leve med det til jeg får tatt det med til en fotobutikk.

Får ikke håpe det er altfor gæli da.

Lenke til kommentar

Hør her. Mattskive og speilet skal du ALDRI tukle med selv, med mindre du har veldig lyst på varige merker/skader på kameraet (mattskiva ligger selvsagt ikke foran sensoren, men i 'taket' på kamerahuset der hvor fokuspunktetne sitter, ja).

 

Disse to komponentene er noe av det mest ømtåleige på hele kameraet. Varige merker/flekker/riper kommer nesten bare med å tenke på å være borti de. Og det hjelper heller ikke å sende det inn for å få det rengjort etterpå (med mindre man bytter de ut), siden det som sagt er ikke reversible skader en kan ha påført. Nå skal det sies at merker/støv på speil/mattskive ikke har innvirkning på bildene med mindre det er så ille at autofokusen får problem.

 

Siterer et tidligere innlegg fra bruker birk88:

"Som Modin sier: Ikke rør!

 

Kjøpte et nytt kamera (et digitalt, men det spiller vel ikke noe rolle) hvor det var et støvkorn på mattskiven når jeg fikk det. I og med at jeg bor i Oslo, dro jeg innom Serviceproffen (verkstedet til Canon) slik at de kunne rense/ fjerne støvkornet.

Når jeg fikk det tilbake, så det ut som et "helvete" med masse flekker etc. Serviceproffen beklaget og sa eneste muligheten var å bytte mattskive, ev. få nytt kamera der jeg kjøpte det (noe jeg fikk uten problem).

Så når proffe folk har problemer med å rense denne skiven, tror jeg nok amatører ihvertfall bør holde seg unna. "

 

 

 

 

Genrellt. Å råde noen til å bruke q-tips og det som verre er, for reingjøring av sensor/mattskive/speil er som å be noen vaske bilen med stålull.

 

På speil/mattskive bruker man luft, og kun luft, fra blåsebelg. Om det ikke er noen utvei, evt en 100% ren og støv/fettfri mikrofiberklut som brukes for f o r s i k t i g fjerning av støvkornene, men aller helst - la være.

Til sensor bruker man luft, evt spesiell børste og til sist EGNET vårens, om det er siste utvei.

Så er det sagt.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Mattskiva er foran sensoren...

Mattskiva er ikke foran sensoren, men sitter oppe over speilet, vannnrett i søkeren. Denne trengs for å projisere bildet i søkeren. Utskiftbar på de fleste speilreflekskameraer, og i den analoge tidsalder var det helt vanlig å bytte ut denne til en type man selv var komfortabel med.

F.eks. splitimage, som gjør det mye enklere å stille skarpt manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...