Gå til innhold

Støv på speil!


Anbefalte innlegg

Sikker på du vil ha en slik(Katz)?

Jeg hadde sikkert fått noia om jeg ikke hadde sett hvilket fokuspunkt som var valgt, samt en feedback på at fokus er oppnådd (markert med rødt).

Et lite sitat fra reklamen til Katz Eye: "The Katz Eye™ focusing screen for the Nikon D300 has NO effect on existing viewfinder information. All viewfinder markings, including focusing points and on-demand gridlines will still function normally."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på du vil ha en slik(Katz)?

Jeg hadde sikkert fått noia om jeg ikke hadde sett hvilket fokuspunkt som var valgt, samt en feedback på at fokus er oppnådd (markert med rødt).

 

Er jo ikke no stress da, man ser jo hvor det er fokus da!

Lenke til kommentar
Leste litt om det der, er vel mest gunstig hvis man har en linse med veldig bra lys.
Hvis du leser det som står der så hjelper det faktisk mest med lyssvake objektiver. Bruker du lyssterke objektiver er virkningen begrenset.

"Brightness Enhancement" har kun innvirkning på den "matte" delen av skiva. Dette gjør at hele søkeren virker lysere.

Lenke til kommentar
Men er det "lett" å bytte mattskiva da? det er jo rimelig trangt inni der.

Må vel kanskje stikke til en fotoburikk å få gjort det?

Om det er lett eller ikke varierer fra hus til hus.

 

Men. Ta det til en fotograf du. Det høres ut som om han eller hun bedre vurderer om mattskiva bør skiftes eller ikke.

 

Katz Eye er forresten fine greier, for de med spesielle behov. Er først og fremst beregnet på de som bruker mye manuell fokus. Hvis du ikke hører til i den gruppa, vil jeg tro du er like tjent med standardskiva.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Men er det "lett" å bytte mattskiva da? det er jo rimelig trangt inni der.

Må vel kanskje stikke til en fotoburikk å få gjort det?

Om det er lett eller ikke varierer fra hus til hus.

 

Men. Ta det til en fotograf du. Det høres ut som om han eller hun bedre vurderer om mattskiva bør skiftes eller ikke.

 

Katz Eye er forresten fine greier, for de med spesielle behov. Er først og fremst beregnet på de som bruker mye manuell fokus. Hvis du ikke hører til i den gruppa, vil jeg tro du er like tjent med standardskiva.

 

Mvh Tim

 

tenkte jeg skulle stikke til en foto butikk å få sjekka det først ja, men hva vil det koste meg å få bytta mattskiva i norge? tenker da på kjøp av original skive og da sikkert montering, eller så kan jeg jo montere den selv, virker ikke som noen vanskelig jobb, bortsett fra at det er trangt da. men kanskje best om noen med peil og riktig utstyr gjør det.

Lenke til kommentar
Sikker på du vil ha en slik(Katz)?

Jeg hadde sikkert fått noia om jeg ikke hadde sett hvilket fokuspunkt som var valgt, samt en feedback på at fokus er oppnådd (markert med rødt).

Et lite sitat fra reklamen til Katz Eye: "The Katz Eye™ focusing screen for the Nikon D300 has NO effect on existing viewfinder information. All viewfinder markings, including focusing points and on-demand gridlines will still function normally."

 

Da varierer det tydligvis fra hus til hus

 

"The standard Katz Eye™ screen for the Canon 400D does not have the focus area rectangles marked like the original screen. In addition, the red dots in the viewfinder will not light when the AF points are activated. For those users that wish to have the focus area rectangles marked, this is available as an option. If you want the AF area rectangles, please be sure to select the appropriate option below when adding the screen to your cart. Please be aware though, that even with the rectangles marked, the red dots will still not light"

 

Men for Dr er det tydeligvis ikk no stress.... :)

Lenke til kommentar
Sikker på du vil ha en slik(Katz)?

Jeg hadde sikkert fått noia om jeg ikke hadde sett hvilket fokuspunkt som var valgt, samt en feedback på at fokus er oppnådd (markert med rødt).

Et lite sitat fra reklamen til Katz Eye: "The Katz Eye™ focusing screen for the Nikon D300 has NO effect on existing viewfinder information. All viewfinder markings, including focusing points and on-demand gridlines will still function normally."

 

Da varierer det tydligvis fra hus til hus

 

"The standard Katz Eye™ screen for the Canon 400D does not have the focus area rectangles marked like the original screen. In addition, the red dots in the viewfinder will not light when the AF points are activated. For those users that wish to have the focus area rectangles marked, this is available as an option. If you want the AF area rectangles, please be sure to select the appropriate option below when adding the screen to your cart. Please be aware though, that even with the rectangles marked, the red dots will still not light"

 

Men for Dr er det tydeligvis ikk no stress.... :)

 

Er jo ikke det, man vet jo sånn ca. hvor fokuspunktene er hen da, og hvis man kjøper den mattskiva med punktene har man de hvertfall, og da ser man jo fort om fokus er oppnådd eller ikke.

Kanskje ikke alltid, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Dersom man ikke har behov for "Split-Screen" fokusering og orginal mattskive er billigere enn Katz Eye så ser jeg ingen grunn til å gå for Katz Eye.

Derimot så er Katz Eye perfekt dersom man bruker noen manuelle objektiver på digitale hus.

Det eneste jeg savner på Katz Eye er "Raster" ring rundt "Split". Med f/1.4 objektiver er dybdeskarpheten så liten at "flytting" av fokus punkt for å kunne bruke "Split" på en jevn overflate er vanskelig.

Lenke til kommentar
Derimot så er Katz Eye perfekt dersom man bruker noen manuelle objektiver på digitale hus.
Det vil for de fleste bety at det har liten vits på EOS-kameraer, siden de har AF på alle objektiver - med mindre man bruker adapter... Når det i tillegg ikke er like mye informasjon som på de andre variantene, forsvinner litt av vitsen. Selvfølgelig vil det jo forenkle MF med AF-objektiver også, men det er likevel mindre nyttig enn for systemer der det er mulig å bruke rene MF-objektiver. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...