Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan øve til prøve?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en 10. klassing som skal ha krl prøve i morra. Vi har fått et eller flere kapitler fra boka som vi skal kunne til prøven. Når jeg har øvd til prøver før så har jeg bare lest teksten om og om igjen flere ganger, og da har jeg egentlig aldri greid mer enn 5, pleier som regel og få 4'ere på prøver. Målet mitt med denne prøven er en 5'er. Har vel aldri lært noen teknikker eller noe sånt for og lese en tekst og lære seg den.

 

Noen som vet om noen bra teknikker eller måter som kan hjelpe meg? :) Takker for svar!

Endret av Aleksmyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skal ha geofag eller historie eller andre lesefag, prøver jeg å klemme ut så mange fakta som mulig av teksten.

Jeg har en rekord på 97 faktasetninger på et kapittel :D

Dette hjelper i alle fall meg, siden jeg finkjemmer teksten etter faktasetninger.

Senere leser jeg på faktaene siden de inneholder alt det viktige, men er kortere enn selve teksten. :yes:

Endret av Ryolitt
Lenke til kommentar

Mitt tips er å ikke utsette øvingen. Begynn heller og øv tidlig på dagen enn sent på dagen.

 

Jeg er ingen tilhenger av å skrive faktasetninger, jeg tar heller og setter meg ned og tenker gjennom hva jeg leser. Se etter sammenhenger eller forskjeller mellom ting; og tenk på om hvordan dette du leser kan ses på i en helhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Å pugge faktasetninger kommer mest sannsynlig ikke til å funke på vgs. Det jeg har lært etter noen år på skolebenken er at det lønner seg å begynne å lese noen dager i forveien. Si nå at du har prøve på onsdag... Så begynner du med halve kapittelet på søndag, siste halve på mandag, og oppsummering/repetisjon på tirsdag. Ofte så har jeg sitti en hel dag foran en prøve uten å lese noen særlig, og allikevel få 5. Handler mye mer om forståelse enn pugg på vgs - er min erfaring.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei! Jeg går i 8. klasse, og jeg pleier som regel å få 5 og 6'ere så jeg har noen tips til deg: Når vi får kriterie ark ser jeg bare hva som står der så slår jeg opp i boka og prøver å finne så best fakta som mulig. Så skriver jeg det ned og pugger det. Etter det kan du lese igjennom kapittelet så du i det minstet husker litt av teksten. Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg går i 8. klasse, og jeg pleier som regel å få 5 og 6'ere så jeg har noen tips til deg: Når vi får kriterie ark ser jeg bare hva som står der så slår jeg opp i boka og prøver å finne så best fakta som mulig. Så skriver jeg det ned og pugger det. Etter det kan du lese igjennom kapittelet så du i det minstet husker litt av teksten. Håper det hjalp :)

Du vet at denne tråden er fra 2008? kanskje litt sent å komme med tips:P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har et tips. Hvis du har en prøve der du skal gå igjennom tema for tema på forhånd så vil jeg anbefale deg å bruke lang tid på hvert tema og ikke gå videre før du er sikker på at du kommer til å huske på det du holder på med. Pugg lenge på hvert enkelt emne helt til det sitter istedenfor å bare gå fort gjennom alt med en gang. Hvis du fyker gjennom alt så fort som mulig så kan du ende opp med å nesten ikke huske noen ting når det gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...