Gå til innhold

Hvordan blir man rik?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg har sett mange programmer og lest mange intervjuer med personer som har blitt rike.

Jeg ser at det er enkelte ting som er felles for dem:

 

1-Mange av dem slutter tidlig å gå på skolen. Jeg tror at forklaringen her er at skolen innprenter elevene verdier om felleskap, og at disse verdiene står i veien for den rå individualismen som kreves for å bli rik. Derfor bør man slutt på skolen før disse verdiene blir innprentet hvis man vil bli rik.

 

2-Man må ha evnen og viljen til å ignorere janteloven og tørre å stikke seg frem. Selv om man tilbyr dritt så må man presentere det som gull på en overbevisende måte.

 

3-Man bør ha venner som kan åpne de rette dørene, og hjelpe til så man ikke blir skviset ut før man får startet.

 

4-Man bør ha en bank som er villig til å tilby finansiering uten noen som helst sikkerhet elelr garantier. Man bør altså klare å søke om x antall millioner til startkapital og så må banken tilby dette uten spørsmål.

 

5-Man bør ha flaks. Det vil si at man tilfeldigvis må satse på riktig produkt til riktige kunder på riktig tid.

 

6-Man må mangle samvitiighet.

For de fleste, i hvertfall for meg, så stopper samvittigheten meg fra å la barnearbeidere produsere varer for meg for luselønn og det er den samme samvittigheten som hindrer meg i å stjele sukkertøy fra barn. Jeg tror at for å lykkes må man mangle samvittighet og EQ og evne å bare TA TA TA mest mulig og være maks kynisk. Jeg skulle tro at hvis man sammenligner kurvene for suksess og kynisme så tror jeg de vil være helt like (Jo mer kynisk dess mer suksess).

 

Jeg tror disse faktorene er vesentlige for å lykkes.

Men hva bør man jobbe med for å lykkes?

Sånn umiddelbart så tenker jeg eiendom (kjøpe nå mens prisene er på bunn og selge til overpris når etterspørselen stiger, bygge hytteområder i naturperler og selge til rike, bygge papphus i slummen og selge til fattige.....selge gråstein som gull, whatever)

Jeg tror også at klimaindustrien vil bli enorm.

Etterspørselen etter klimavennlige produkter, produksjon av ren energi, muligheten til å lyve på firma et klimavennlig ytre...slike ting tror jeg vil bli store i fremtiden.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er mer som går på flaks enn planlegging når det gjelder å treffe riktig, vil nå jeg si.

Når man ser på alle de store elektronikktingene som har slått an i konkurranse med konkurrerende systemer, så er det sjelden/aldri det som er teknisk best som vinner.

Det så man når VHS vant, det gjentok seg med IPOD, DAB og tusen andre ting.

Kjenner en som importerte tamagotchier i sin tid.

Første lass ble tømt på rekordtid, fordi han rent tilfeldig hadde importert rett ting til rett tid uten å ane hva det var.

Neste parti solgte ingenting, fordi da var greia over.

Jeg tror ikke at noen egentlig er istand til å analysere markedet og klare å levere rett ting i rett tid fordi tiden det tar å innhente nødvendige markedsdata vil alltid være lenger enn tiden man skulle hatt det tilgjengelig.

Selvsagt er lykkeformelen å kjøpe billig og selge dyrt.

Skal bruno99 lykkes med eiendomsrenovering, så hjelper det om han er kynisk som faen og truer eldre mennesker til å selge til spottpris mens han truer unge mennesker til å kjøpe til blodpris.

Sånn de rike jobber, så måtte han fått grovt underbetalte polske snekkere til å foreta renoveringen, tatt tapt fortjeneste av snekkernes lønn, tvunget damene til snekkerne til å prostituere seg den tiden det tar å renovere slik at de kan dekke kost og losji til snekkerne og samtidig solgt organene til barna deres og deretter leid ut de renoverte husene til overpris til nye polske snekekre som kan renovere stadig nye hus.

Det er jo slike råkyniske spill de rike driver....

Lenke til kommentar

Eg trur utvalet i programma du har sett er litt skeivt. Desse folka er interessante for media fordi dei har noko spesielt (gjerne at dei er rike og likar seg i media), og det er ofte desse spesielle eigenskapane som har gjort dei rike. Eigenskapane meir enn oppveg for mangelen på utdanning.

 

Men om du ser på befolkninga under eitt så er det nok fleir med utdanning som er velståande enn utan utdanning. Men dei kjedelege advokatane og siviløkonomane som er partner i meklarhus og liknande er ikkje interessante for media fordi dei ikkje er svære i kjeften og stort sett følger lovar og regler.

 

Punkt 3 og 4 er og truleg lettare å skaffe seg med utdanning. Utdanninga skaffar deg venner og kontakter som gjerne får jobb i bank og styringsorgan. Å få x millionar i startkapital er kanskje enklare dersom du kan vise til papir som indikerer at du kan rekne.

 

Dersom "...tenker jeg eiendom (kjøpe nå mens prisene er på bunn..." er forretningsideen din så kan eg berre ønske deg lykke til :)

Lenke til kommentar

@ Trådstarter

1) Er sikker på at et stort flertall av de som er rik (la oss si de som har over en million i formue) har en høyere utdannelse av en eller annen form. Husk advokater, leger, siviløkonomer, ingeniører osv er skoleflinke mennesker som ofte tjener mye penger.

2) Janteloven må man ignorere, den er ikke god for noe. Presentere dritt som gull? Handler om å gi folk det de vil ha.

3) Nettverk, nettverk og nettverk. Utrolig viktig om man skal lykkes i næringslivet. 70% av alle nyansettelser er ikke stillinger som har vært lyst ut.

4)Banker deler ikke ut penger. Det handler om å overbevise banker om at en eventuell forretningsidè er verdt å satse på.

5)Timing og flaks er to forskjellige ting. Det går an å være heldig ja, men det går også an å gå inn i et marked når tiden er riktig. Det å kjenne sin besøkelsestid om man vil. Dyktige folk får dette til.

6)Må mangle samvittighet? Generalisering som mangler rot i virkeligheten. Mener du det er uetisk å investe i eiendom? Tror du virkelig at alle rike er onde kapitalister som sitter og pønsker ut hvordan de skal lure de dumme fattige?

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men har alltid tenkt på muligheten til å drive mitt egetfirma, hvor jeg kjøper opp stygge hus til en billig penge og pusser den opp for så å selge det til trippel pris, noe som vet om det kan være veien å gå?

Det er mange som har tenkt samme tanken. I Oslo-området går i alle fall falleferdige leiligheter ofte til langt langt over takst. Jeg har sett tilfeller hvor ferdig oppussede leiligheter har blitt solgt billigere enn ubeboelige leiligheter i samme bygg.

 

Det er selvsat mulig å tjene på å puse opp, men da må du ikke havne i vill budkrig med 10 andre som har fått samme idé.

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men har alltid tenkt på muligheten til å drive mitt egetfirma, hvor jeg kjøper opp stygge hus til en billig penge og pusser den opp for så å selge det til trippel pris, noe som vet om det kan være veien å gå?

Det er mange som har tenkt samme tanken. I Oslo-området går i alle fall falleferdige leiligheter ofte til langt langt over takst. Jeg har sett tilfeller hvor ferdig oppussede leiligheter har blitt solgt billigere enn ubeboelige leiligheter i samme bygg.

 

Det er selvsat mulig å tjene på å puse opp, men da må du ikke havne i vill budkrig med 10 andre som har fått samme idé.

 

Sant, er ikke sikker Oslo er den mest gunstige byen og drive den form for bedrift da boligene stort sett er dyre uansett standard, det går ann og gjøre det samme med eneboliger utenfor sentrum i byene, tror kanskje det blir med høyere fortjeneste på eneboliger.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Litt off-topic, men har alltid tenkt på muligheten til å drive mitt egetfirma, hvor jeg kjøper opp stygge hus til en billig penge og pusser den opp for så å selge det til trippel pris, noe som vet om det kan være veien å gå?

Det er jo ganske mange som driver med dette idag.

 

Det er dog viktig å ikke undervurdere hvor mye jobb og kostnader det faktisk er å pusse opp en bolig fra grunnen av. Bruker du et helt år av din egen tid og et tre-firehundre tusen i materialer og til håndverkere (elektriker/rørlegger) bør jo verdiøkningen være minst 800.000 før du i det hele tatt går i pluss i forhold til å ha en behagelig åtte til fire jobb istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...