Floyd_90 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 I neste uke begynner et prosjekt på skolen, hvor jeg har valgt å lage et spillmagasin. Jeg skal defor skrive en del anmeldelser av litt nyere spill. MEN jeg finner ingen "oppskrift/mal" på hvordan jeg gjør det. Så jeg spør dere, hva må jeg ha med for at det skal bli en god og dekkende anmeldelse? Hva er det dere som gamere vil vite om et spill?
vargaz Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Se hvordan de på gamer.no skriver sine artikkler. Struktur på omtalen er viktig, ikke gå fram og tilbake på punktene. Jeg er ingen ekspert på dette, men ikke forholdsdøm spill. Hvis du ser på catchgamer.no og Itavisen.no , så kan du se hvordan det ikke skal gjøres. Som sagt, les noen anmeldelser på gamer.no, de kan i alle fall dette på en ok måte.
Jext Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Når du skriver anmeldelsen så tenk på hva som er viktig å få med. Hvorfor er spillet bra/dårlig og hvilke faktorer utgjør dommen på spillet? Mange anmeldelser skryter eller herser med et spill på en måte hvor budskapet ikke kommer igjennom til leseren, jeg synes dette er en av de vikigste tingene. En anmeldelse kan jo også være rimelig forskjellig i forhold til hvem man skriver den for. Skal folk som aldri har tatt i et spill før lese den blir den mest sannsynlig kjedelig å lese for en gamer.
Firvulag Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 humor da tenker jeg på eurogamer sine omtaler. pluss at de er som regel veldig godt argumentert selv om man ikke nødvendigvis er enige. men humor er viktig ja!
The Stig Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Kan være verdt å merke seg at Gamer skriver sine anmeldelser litt utenom den "klassiske" oppskrifta. Gamer anmelder spillet i sin helhet, og har ingen fast liste med kriterier som må være utfylt. Dette stammer nok fra slagordet, "spill er kultur" - ergo ønsker de å anmelde spill som akkurat det.
2ball_ Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 (endret) En ting er at skriver en slags raport på det du har gjort..det er selfølgeli en fordel å teste spilet først.. ting du bø/kan ha med: -hvordan spillet "fanger" deg -evt. bugs. -om det er god/dårlig historie(vist det er hisorie) -sammenligne med andre kjente spilltittler -grafikk, lyd, musikk osv. -Ver leser bevist(ulike typer spill til ulike typer folk. dvs. ulike ting å legge vekt på. dette kommer litt ann på spill sjanger) du kan skrive det som fks. en test/artikkel på hw.no. bruke morsome formuleringer og godt billedspråk. eks. "grfikken er som drad ut av TV-en"(ikke så flink jeg da) Det er viktig at du setter det opp i kronologisk rekkefølge. Innledning. Hvilket spill er det. inn føring i hv dette er for noe/hint om hva du skal skrive Hoveddel. Hvordan du opplevde spillet, feil og mangler(bugs), osv Avsluttnig/konklusjon. Din edelige mening. om du anbefaler eller ikke anbefaler spillet.. Og til slutt kan det være greit med en karakter NB! Det er ekstremt viktig at du gir argumenter for uttalelsene dine.. lykke til Mvh. 2ball(s) ps: Masse skriveleif Endret 19. januar 2008 av 2ball(s)
P1ay Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 (endret) Mener en anmeldelse bør bygges slik: 1) Story/hva handler spillet om 2) Presentasjon (Grafikk, lyd, kontroll, bugs) 3) Varighet (Underholdning, utfordring, gjenspillsmulighet) 4) Sammendrag og konklusjon Humor er bra, så lenge det ikke blir for mye - kan få anmeldelsen til å virke useriøs. Endret 19. januar 2008 av P1ay
Jørgen Sørheim Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 (endret) For min del blir det aldri bedre enn hva PC Zone leverte på midten av nittitallet. Hvor PC Format og tilsvarende blader hadde veldig ordentlige og korrekte anmeldelser, hvor alt virket veldig standardisert (grafikk, lyd, spillbarhet, evt. multiplayer), var PC Zone som å treffe bestekompisen på en pub, hvor han forklarte om det nye spillet han hadde kjøpt. Jeg leste bladene fra perm til perm, og selv om fotballspill var noe jeg aldri kunne tenke meg å spille, så var anmeldelsene så underholdende og fulle av gullkorn at jeg leste dem uansett. Her er et par utvalgte anmeldelser: http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3495 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3669 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3673 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=2746 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3510 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3536 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=3563 Edit: hiver inn noen setninger fra et par av anmeldelsene, siden det sikkert er mange slusker som ikke gidder å klikke på linkene. Tomb Raider: Now we British are 'a nation of animal lovers'. Not so Lara Croft. If you've got four legs, and you spot her coming toward you, run away. Quickly. In Tomb Raider most of your foes hail from the animal kingdom. Wolves, lions, crocodiles, gorillas - even dinosaurs. Now, you could deal with these opponents the Doctor Dolittle way and try to sing them into submission, but that would lead to some pretty dreadful operatics and more than a little claw-through-face action. Your best bet is to shoot them with guns. Lara appears to be something of a handgun fetishist, and is equally at home with a pair of Uzis as she is with a shotgun or magnum. She has no qualms at all about gunning down endangered species left, right and centre. I shudder to think what would happen if she were let loose in Whipsnade Zoo. What's more, the animals are wonderfully animated themselves, and are so pretty that you don't really want to shoot them. Several people have watched me playing this over my shoulder, and the first thing out of their mouths (after they'd commented on the general 'wow!' factor of the visuals), was a disapproving 'Awww, what did you do that for?' when they saw me shooting a beastie. Rest assured that later on in the game, it's humans and weird monsters that start getting it in the neck - and no-one ever goes 'awww' over them, eh? X-Wing vs. Tie Fighter: Here begins the X-Wing vs TIE Fighter experience... 'If you guard that transport, I'll take this one... keep your eyes peeled for enemy fighters... what the hell are you doing? I'm the squad commander... if anyone does the spinning flybys it's me, yeah? Quentos... woah! Advanced TIEs at 2kms. Woah! Assault Gunboats at 4kms and closing. Oh shite - why did I choose a Y-Wing... noooo! Don't rush off. Stay here and defend the - Christ. Incoming missile - where's the chaff? WHERE'S THE BLOODY CHAFF? Oh great, lost my aft shield. Er, Red Two - could do with some help here. Red Two? Hello? It's your squad commander calling? I NEED SOME HELP. What the hell are you doing over there? Shit, shit. Got two on my tail now. Transport's been hit. Where's my cock-smoking wingman? Ow! Ow! Shit! Shields at 12 per cent. Redirect energy. Sod it. Dump all laser energy to shields. Evasive manoeuvres. RED TWO! GET YOUR ARSE HERE NOW! I don't give a crap about that Star Destroyer, I need you - Star Destroyer? Oh man. Gotta weave. Gotta turn. I have you now. Take my four-pronged death laser, Empire scum. Woooo. Great shot kid - one in a million. What? Whaddya mean I lose 2000 points for destroying a friendly ship? How the hell was I supposed to know it wasn't Rebel?... What CMD? Oh great... lost a transport. Completion of mission objectives now somewhat impossible... It's all Red Two's fault. Ow! Piss! Shields crumbling... must... eject... must... bzzzzzzzttt - naaarrrgrgrghhhhhhh!' The Nomad Soul: It's a ridiculous title. Not since Tunguska have we chanced upon such a millstone of a name. It sounds like the name of a particularly dull Sting album (even though choosing 'a particularly dull Sting album' would be an impossibly oxymoronic task on a par with pointing out the deadest corpse in a morgue). Endret 19. januar 2008 av psilocybe
r88 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Bygg opp anmeldelsen din. Ikke la det skinne gjennom etter en setning hva konklusjonen blir for spillet. Og husk å ikke "drep" spillet, siden det uansett hvor dårlig en spillanmelder synes et spill er, så er det alltid noen som gleder seg til spillet og vil kjøpe det uansett. Husk at det handler om å anmelde et spill, ikke om en advarsel mot å kjøpe et spill, og på motsatt side; heller ikke en oppfordring om å kjøpe det, for reklame kan spillselskapene betale for.
mcgroven Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Det å anmelde et spill er forbrukerjournalistikk. Da synes jeg det er litt rart at man ikke skal kunne anbefale et kjøp eller ikke. Skal man bare ramse opp tørre fakta, da eller? En anmeldelse er dessuten en personlig mening om et produkt, og da skal man ikke ta hensyn til at noen helt andre kanskje kommer til å ha en annen mening om produktet. Et tips til de som vil anmelde spill: Sett ord på dine egne følelser og meninger rundt produktet. Noe annet er bare kjedelig og lite hjelpsomt for leserne. Endret 20. januar 2008 av mcgroven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå