Gå til innhold

Kamera for estremsport - ski og elvepadling


Anbefalte innlegg

Har i dag et Olympus mju 725 SW. Fornøyd med størrelsen, vanntettheten og robustheten. Men ikke med bildene. Er mye på tur, og ser masse bra motiver. Tar en del bilder, men ofte med elendig resutat, det beste jeg håper på er akseptabel kvalitet. Responstiden er også elendig, vil ha noe som tar bilde når jeg trykker.

 

Ser for meg 3 bruksområder, skibilder, toppturer og elvepadling. Har lest mye her på akam, blir klokere men vet ennå ikke hva jeg skal kjøpe. Det jeg har funnet ut til nå:

 

Til skibilder trenger jeg et raskt kamera, minimum 5 bilder per sekund. Ganske tett på, så følgefokus er viktig. Har hørt at vidvinkel gir bra effekter, men hvor mye vindvinkel trenger jeg? Planlegger alt fra stilbilder til dropping av klipper. Med høy fart på skikjøreren og kort avstand blir det raske lukkertider, dermed lyssterk linse.

 

Toppturene krever lite fototeknisk, men her kommer vekt inn. 1500 høydemeter med tungt turutstyr, da vil ikke jeg drasse på alt for mye vekt. Antagelivis vil jeg sjelden ha med to linser. (alternativt kan jeg trene mer). God optikk er alt som teller, greit lys, ingen bevelgelser.

 

Padlebildene trenger setter andre krav. Kameraet skal inn i kajakken, og den er liten! Alt blir vått, så en gul vanntett koffert er et krav. Kamera og linse må altså inn i boksen. Typiske bilder er padling av fosser, alt fra 2 til 15 meter høye eller triksing i bølger. Raskt kamera igjen viktig. Kommer sjelden tett på, så mye bilder bør tas med telelinse. Rask autofokus er da ikke viktig, padlere beveger seg sakte, i dropp kommer de nesten ikke nærmere. Tipper likevel at rask lukkertid er viktig. Palding er ofte nede i bunn av daler, i raviner. På høsten er det tragisk lite lys. For så å dra opp kostnaden ytterligere, dette er vått. En er alltid våt på hendene, det vil dryppe fra hjelmen ned på kameraet, og det spruter fra elva. Værtetting blir dermed viktig. Blir noen støt, gjerne røff behandling.

 

Hva trenger jeg for mitt bruk? Har sett på Olympus E-3, 12-60 f2,8-4,0 og 50-200 f 2,8-3,5. Med crop faktor på 2 blir dette effektivt 24-400mm, noe jeg tipper holder. I følge Akam sin test er det litt tregt, klarer ikke 5 bilder/sek. Men utover det er det et kamerea som oppfyller alle krav. Problemet er prisen. Komplett med minnekort og alt annet blir dette ca 35 000 kr. Dette er i meste laget, skulle gjerne ha kommet unna med halvparten.

 

Har ikke noe utstyr fra før så er helt åpen i valg av merke, håper på forslag som kan oppfylle de fleste av mine behov. Har ikke brukt speirefleks siden 95, har 5000 slides fra denne perioden (pentax me og pentax super a). Har holdt en del billedfremvisniger i foreninger med to prosjektorer. Tror jeg vet hva jeg går til, er forbredt på å bruke litt tid og penger for å få bra bilder. Men hva skal jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kamera du søker etter finnes nok ikke....

Men i Thailand for noen uker siden så jeg at så å si alle longtail båtførere var utstyrt med en 5liters "Ocean Pack". Og etter at jeg var på en særdeles våt båttur kjøpte jeg meg flere slike som ikke kosta mer enn ca 50-60kr stk for 5liters utgaven der nede. Det er en slags "sjømannsekk" i armert nylon som blir helt lufttett når den lukkes skikkelig. De veier lite og kan flatpakkes slik at de tar lite plass. En 5liters utgave rommer en DSLR som f.eks Pentax K10D med vertikal grep og objektiv, mobiltlf og annet småtteri fikk jeg også plass til. Veldig praktisk sak som jeg kommer til å bruke på fjellturer til sommeren. Det er sikkert mulig å få tak i slike også her i landet der dykkerutstyr selges.

 

Les litt om disse her: Ocean Pack

 

Link til produsent som ser ut til å være thailandsk:

karana travelgear

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Jeg har sett på D300, men hva slags optikk vil du anbefale for mine behov? Totalramme i Norge 35k (helst mindre). Hat prøvd, men ikke blitt klok på optikken til Nikon.

 

Har noen av det Napoleon kaller "ocean pack", eneste som holder skift og matpakke tørr i en kajakk. Til kamera er en gul boks (mange i padlemijøet har en sånn) bedre, like tett og støtabsorberende

Lenke til kommentar

Hmm, har sett på de to objektivene, men det føles som utrolig owerkill. Har prøvd å knipse noen bilder med D300 og 17-55 linsen, og begrensningen var helt klart fotografen. Problemet er at det er et laaangt steg ned til neste som er billigere. 18-200 linsen hadde vært perfekt, men blir vel litt feil til D300? Den er vel heller ikke værtettet. F 5,6 vil vel også skape noen hindringer.

Lenke til kommentar

18-200 VR er et allround objektiv, brukbar robust er den, men ikke på samme nivå som 17-55 og 70-200 VR hva gjelder optisk kvalitet og robusthet etter det jeg har lest. Ved bruk av raske lukkertider trenger du raske objektiver, dette kombinert med at du skal bruke dem under esktreme forhold stiller spesielle krav til objektiver og hus.

Lenke til kommentar

Ikke få krav du stiller. Hadde du antyda 350k i stedet for 35k, så ville du kommet glatt i mål. Saken er nok den at du må kjøpe et undervannshus til å ha utenpå utstyret, hvis du skal fotografere i elva, ikke bare transportere utstyret i en koffert. Siden du har tenkt deg å toppene med utstyret, også så vil jeg tro at fullformat er utelukket. Sprenge budsjettet ville det og gjøre. Før du får tenkt på optikk og undervannshus. Jeg har følelse av at de som fotograferer uten ekstra beskyttelse skifter kamera omtrent oftere enn jeg skifter skjorte. De har nok rådyre forsikringer. Så undervannshus er nok et must for deg.

 

Men la oss starte med hus.

Canon 40D kunne gjort jobben. Men der er ikke tett nok til å brukes i vannsprut, så glem den.

Olympus E-3 har atskillig bedre tetting, sies det. Rask som tusan er den vistnok og. Og relativt liten og lett i forhold til hva den tåler. Men du vil trolog få probleemr med å oppnå tilstrekkelige lukkertider nede i elvedaler.

Pentax K10D kunne vært et altrnativ, hvis den var raskere, og hadde bedre egenskaper på ekstrem ISO.

Spørs om ikke D300 er det beste alternativet. Men objektivpakka blir dyr. For du må ha det ypperste av det ypperste.

Noen ville sikkert ha og nenvt Sony A700. Men også den sliter litt med ekstrem ISO. Ikke mye støy, men støyfjerninga ser ut til å kamuflere mere detaljer enn det jeg personlig setter pris på.

 

Kanskje du bør vente til etter PMA utstillinga. Bla. Pentax har en ny modell på gang. Hvis den blir rask nok, så kan det hende at det blir det beste alternativet. De mest ville ryktene går på Live View i søkeren. Spørs om ikke det kunne vært nyttig for deg. Men dette er ville rykter. Mest sannsynlig en internettand.

 

Siden jeg ikke driver med padling har jeg vansker med å gi råd om optikk. Jeg ser ikke for meg hvilke brennvidder du trenger. Men jeg vil tro at du trenger både lyssterk optikk til actionfoto, og noe lettere til toppturer. Så du bør nok tenke deg grundig om, hvis budsjettet er viktig for deg.

 

EDIT: Glem Nikon 18-200. Alt for sein. Både på autofokus og på mulige lukkertider. Grei til toppturene, men duger ikke til resten.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tror nok at du må beholde Olympus'en til kajakk bildene. Alt annet blir for bælete eller uegnet.

 

Men for resten av turen, ville jeg sett på en kompakt speilrefleks med en god normalzoom. f.eks Olympus E410 med standard-zoom eller med 12-60mm'eren. Jeg er ikke så sikker på om du trenger 5bps. Eller en E-3 hvis du har råd...

 

Tom

Lenke til kommentar

Kravet til vanntetting er snillere enn det inntrykket jeg ga, omtrent som å ta bilder i regnvær. Går alltid på land for å ta bilder, så undervannshus er ikke nødvendig. Men fuktig er det, nok til at jeg nøler med å ta med elektronikk. Mange blider av padling er også tørre, men de mest spektakulære er våte. Ønsker å få hele kajakken (2,5 meter lang) inn i bildet med avstand 10-50 meter, så zoom er viktig.

 

Problemet er å finne kombinajsonen pris - mange bra bilder. Jo dyrere utstyr, jo lettere er det å få til bra bilder (optikk). Får ofre bilder i dårlig lys for å få ned prisen. Hadde sikkert kommet veldig langt med 400d med kitlinse, men ville ha irritert meg over hva jeg ikke hadde fått til.

 

40D har alt jeg vil ha, minus værtetting. Får følge med på hva den nye Pentaxen klarer.

Lenke til kommentar
Kravet til vanntetting er snillere enn det inntrykket jeg ga, omtrent som å ta bilder i regnvær. Går alltid på land for å ta bilder, så undervannshus er ikke nødvendig. Men fuktig er det, nok til at jeg nøler med å ta med elektronikk. Mange blider av padling er også tørre, men de mest spektakulære er våte. Ønsker å få hele kajakken (2,5 meter lang) inn i bildet med avstand 10-50 meter, så zoom er viktig.

 

Problemet er å finne kombinajsonen pris - mange bra bilder. Jo dyrere utstyr, jo lettere er det å få til bra bilder (optikk). Får ofre bilder i dårlig lys for å få ned prisen. Hadde sikkert kommet veldig langt med 400d med kitlinse, men ville ha irritert meg over hva jeg ikke hadde fått til.

 

40D har alt jeg vil ha, minus værtetting. Får følge med på hva den nye Pentaxen klarer.

 

I dette tilfellet bør du ta en titt på Olympus E-3. Sammen med 12-60mmm, så har du nok det trenger på turene dine. Og det er ikke noe større enn en 40D.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på om du trenger 5bps. Tom

 

Hvis jeg ikke trenger 5bps så hadde det åpnet opp for flere modeller. Noen med erfaring fra action bilder som kan bekrefte det? Jeg har aldri brukt seriebilder, men har blitt fortalt at det er minimum. Har regnet litt på det, i 10 m/s (36 km/t) blir det et bilde per 3,3 eller 2 meter. Hvor lenge holder en fullt trykk i svingen, det stilen er pen og spruten optimal? Ved dropping av klipper er hastigheten kanskje halvparten, på en klippe på 3 meter risikerer en at en ikke får noen bildet midt i svevet (hmm, må overtale kompisene til å droppe høyere klipper).

Lenke til kommentar
I dette tilfellet bør du ta en titt på Olympus E-3. Sammen med 12-60mmm, så har du nok det trenger på turene dine. Og det er ikke noe større enn en 40D.

 

Tom

 

Var veldig nær å kjøpe den kombinasjonen i Kina før jul. I dag angrer jeg på at jeg ikke handlet (15k inkl batteri grep), men vil gå en skikkelig runde for å være sikker på at det er det rette. Vil også helst handle i Norge, i alle fall huset.

Lenke til kommentar
Det kamera du søker etter finnes nok ikke....

Men i Thailand for noen uker siden så jeg at så å si alle longtail båtførere var utstyrt med en 5liters "Ocean Pack". Og etter at jeg var på en særdeles våt båttur kjøpte jeg meg flere slike som ikke kosta mer enn ca 50-60kr stk for 5liters utgaven der nede. Det er en slags "sjømannsekk" i armert nylon som blir helt lufttett når den lukkes skikkelig. De veier lite og kan flatpakkes slik at de tar lite plass. En 5liters utgave rommer en DSLR som f.eks Pentax K10D med vertikal grep og objektiv, mobiltlf og annet småtteri fikk jeg også plass til. Veldig praktisk sak som jeg kommer til å bruke på fjellturer til sommeren. Det er sikkert mulig å få tak i slike også her i landet der dykkerutstyr selges.

 

Les litt om disse her: Ocean Pack

 

Link til produsent som ser ut til å være thailandsk:

karana travelgear

 

Selger vanntette poser der de selger kajakker, også sett det på wistex, men de ekke sånn tjukk plastbelagt nylon som sikkert du prater om her? men de er i hvertfall vanntette..

Lenke til kommentar

Med 3 fps må du stole litt mer på flaksen. Det er forskjellen. Og sjansene for de virkelig spektakulære bildene minker, altså de bildene hvor du fanger padleren med akkurat det rett ansiktsutrykket og vannet som fosser fra åra. Men skal du sikre de bildene, da må du over på video :)

 

Med litt tolmodighet og litt flaks får du brukbare bilder med 3 fps også.

 

Glem heller ikke at du får dobbelt så mange bilder å slette med dobbel hastighet. Det å blade gjennom hundrevis av nesten identiske bilder kan virkelig være en tolmdighetsprøve.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Du trenger en robust kamera - Nikon D300!

Eller A700, eller 40D, eller K10D (som forøvrig ER værtettet) eller et E-3. Alle disse husene ville nok fylle hans bruksområde, selv om 40D kanskje har litt dårlig værtetting og derfor kanskje vil være utelukket.

 

Vil bare bemerke at E-3 i høyeste grad klarer 5 bilder i sekundet. Dersom du skyter RAW kan du skyte 17 bilder i 5fps, skyter du i FINE JPEG kan du ta holde utløseren inne til du dør - du vil ikke ha noe problem.

 

Å påstå at E-3 ikke klarer 5fps er latterlig, det eneste som vil begrense deg på den fronten er om du føler at du må skyte mer enn 17 bilder i serie og du må skyte RAW. Om du derimot kan klare deg med å skyte 17 bilder i RAW før kameraet går over til 3fps, eller om du uansett skyter mest i JPEG, da vil hastigheten til E-3 være tilstrekkelig.

 

Om du går for E-3 vil nok 12-60SWD være et godt valg. Du får en ganske grei vidvinkel på den måten. Vil du ha ekstrem vidvinkel får du også et Olympus 7-14/4 som gir deg mer vidvinkel enn de fleste vil behøve. Så kan du gjerne se hva annet du trenger.

 

Men om det du vil ha er ett raskt kamera som tåler en støyt og en vannsprut, da ser jeg ingen problemer i å foreslå E-3.

Lenke til kommentar

De aller fleste kameraer i mellomsjiktet som er på markedet i dag vil tilfredstille alle kravene dine med god optikk. Jeg er veldig glad i fastoptikk så spesifikke anbefalinger om merke får du ikke av meg. Jeg kjenner heller ikke alle merkene godt nok til å si forskjellen.

 

Til kajakkbildene kan du se på poser fra Ewa Marine, forhandles av Marine Foto. Dette er poser du setter kameraet inn i og som finnes i mange størrelser. Da er kameraet alltid klart til bruk og kan t.o.m. brukes under vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...