Gå til innhold

"Stjeling" av riff


Demon_Cleaner

Anbefalte innlegg

Satt og prøvde lage et parti til en sang jeg holt på med, da jeg plutselig kom på et monster av et riff, men ble fort skuffa de jeg oppdaga at det praksisk talt var rip-off av Electric Wizard...

Spilles litt forskjellig, men er fremdeles veldig likt...

Bare lurer på hva dere mener om dette... Er det ok å "Stjele" et riff viss set passer bra i sangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at det finnes alltid et alternativ som er like bra, eller kanskje til og med bedre. ta deg god tid, og kanskje jobb med andre låter i mellomtiden, for så å ta den frem senere. det bruker ihvertfall å funke for meg, jeg jobber alltid med flere låter parallellt. kanskje du også skal prøve å lytte til uvante musikksjangre for å få inspirasjon og idéer til nye måter å løse problemet på?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Om det er stjeling slik at orginalmelodien er lett gjennskjennelig, så er det kjedelig.

Om det da ikke skal brukes som en statement/klisje.

 

Men det er stor forskjell mellom å bli inspirert av et riff og rippe det nesten identisk.

 

....en gruppe som heter Deep Purple hadde en lik sang, som heter Smoke on the Water :hmm:

 

De tror jeg at jeg har hørt om! :p

Lenke til kommentar

Det kommer an på resten av låta. Husk at et riff høres helt annerledes ut utifra hvilke andre toner som finnes i låta. Har du annet gitarspill eller liknende oppå riffet, forandrer det karakter.

Man hører ofte låter med riff man "syns man kjenner igjen", så det er neppe ulovlig hvis man gjør det på sin egen måte, og låta i seg selv er original.

Lenke til kommentar
Da kan vi jo bare se på U2's "touch me", som er veldig lik A-ha's.....

Har ikke hørt den. Hvilket album?

 

Riffet "touch me" var det jeg refererte til,

fra sangen "A-ha - Take On Me" vs "U2 - Beautiful Day"...

 

Det er garantert at U2 "ble inspirert", vil kalle det for det,

for resten av sangen kan jo ikke sammenlignes...

 

Så det vil jeg ikke akkurat kalle for stjeling, de tok et riff, mixa det, og det ble noe annet...

 

Er jo nesten som å bake kake, om jeg bruker Evergood kaffe i kaken jeg har kopirett på,

kan du ta ideen, men bruker andre ingredienser i resten av kaka.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Kall deg en postmoderne musiker og si at du sampler riffet. Er helt greit til eget bruk, men med en gang det er penger inne i bildet vil nok Tono høre fra deg ;)

 

Dessuten, hvis du fant det på uten å ha hørt orginalen først, så har du jo ikke stjålet noe heller. Bare det at andre har funent noe lignende før deg. Er jo begrenset hvor mye orginalt man kan lage.

 

Vært bort på lignende før, hvor vi har lagd fet beat som en kar plutselig kommer inn sier han har hørt noe lignende før. Jaja, greit nok at det var en kjent sang, men det her var en låt hvor vi var fire stykker som alle hadde lagt hvert sitt preg på, og ingen av oss hadde hørt "orginalen" fra før. Så selvfølgelig er det tilfeldigheter som er ute og går innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...