Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Navara vs L200 vs HiLux - Erfaringer, innspill?


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått opp øynene for hvor geniale en del av de nye pick-up'ene på markedet er. Siden jeg er på jakt etter en driftsikker, komfortabel bil med et skikkelig firehjulsdrift system så virker de som et fornuftig valg. Skulle jeg kjøpt noe slikt ville det blitt en ny en ettersom de holder seg såpass godt i verdi.

 

Noen som har erfaring med noen av disse modellene?

Nissan Navara

Mitsubishi L200

Toyota HiLux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kan vel ta deg på å ha stjelt den, men hvorvidt det er lov, er en annen sak. En stor del av de innsatte er nå på behandling mot Bauritz-komplekset, husker ikke helt om denne behandlingen ble innført med denne eller forrige regjering, men det spiller ingen trille. Det som er viktig, er at om du noengang blir tatt, blir du grundig undersøkt, og en behandling er som regel nærstående. Litt artig å tenke på at Bauritz-komplekset, som ble oppdaget bare for noen år siden, er så utbredt som det er her til lands. :)

Lenke til kommentar
Ingen kan vel ta deg på å ha stjelt den, men hvorvidt det er lov, er en annen sak. En stor del av de innsatte er nå på behandling mot Bauritz-komplekset, husker ikke helt om denne behandlingen ble innført med denne eller forrige regjering, men det spiller ingen trille. Det som er viktig, er at om du noengang blir tatt, blir du grundig undersøkt, og en behandling er som regel nærstående. Litt artig å tenke på at Bauritz-komplekset, som ble oppdaget bare for noen år siden, er så utbredt som det er her til lands. :)

Eh? :ph34r:

Lenke til kommentar

Hehe, noen som feilpostet der virker det som!

 

Uansett, vi har en HiLux på jobb. Kongebil. Husker ikke hvilken motor som står i den, men det er en ganske villig (dog noe kortpustet) diesel koblet til en femtrinns manuell girkasse. Sjaltbar firehjulsdrift fungerer også bra. Den generelle kvalitetsfølelsen i interiøret er høy, og man trives i interiøret. Vi har en fire-dørsutgave med to seter, og det gjør at man har god plass bak setene til diverse tjafs. Selve lasteplanet er vel muligens ikke det største, men jeg har ikke opplevd at det er for lite i hvert fall. :)

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har noen som helst erfaring med noen av disse bilene, men jeg leste en sammenligningstest av dem i svenske Auto Motor & Sport nummer 12/2007, og for å oppsummere konklusjonen kjapt så ble de av testteamet rangert på denne måten:

 

L200: 3 1/2 stjerner

- "L200 tar hem detta. ESP är ett måste för biltypen och här finns det! Men det finns även andra fördelar; komforten är bra i klassen och Mitsun känns, tilsammans med Nissan, modernast."

 

Navara: 3 stjerner

- "Navara snubblar på mållinjen. Tänk om alla krockkuddar vore standard, och Nissan: stoppa i ESP! Annars är Navara riktig vuxen med bra komfort och suv-artad kännsla."

Hilux: 3 stjerner

- "Hilux är överlägset mest bruks i kvartetten. På gott och ont, bygget känns odödligt - men inte som passagerare med den extremt hårda fjädringen och vältrisken med de för feta däcken."

 

Håper det gikk greit å forstå teksten :D Disse konklusjonene gir gjerne ikke så mye info foran et bilkjøp, men L200 vant altså testen, med Navara på en god andreplass. Mazda BT50 var også med i testen, og havnet på sisteplass.

Lenke til kommentar

Halla.. Godt og høre det er noen andre som er interisert i pickuper.. Hvis du skal kjøpe bil, kommer det helt an på hvor mye penger du skal legge i det..

Har mange kamerater som kjører pickups og mange forskellige merker.. 3 stk kjører navara d 40!!

Selv har jeg hatt to stk, en nissan navara 2003 og nå en helt ny nissan navara d 40 08!! dette er to hvidt forkjellige biler..

Sjefen har 2006 mod Toyota Hilux 105 hester dette går som ei bøtte med dritt rett og slett. Naboen har hilux 06/07 med 120 hester, begge har det nye karosoriet. 120 hester ikke helt rått.

Arbeids kollega har den ny Mitsubishi L200 og det er en rar bil i mitt syn men,men.

Og har både vært og prøvd mazda bt-50 som er 10 år tilbake i tid men en grei arbeidsbil, og Isuzu d-max som en så kjip bil meed billig plast og løsninger hele veien. Det eneste positive med bilen er 3 liters disel med 163 hester.

Selv er jeg mest fornøy med navaran mye bra utstyr, 174 hk, design, interiør og framkomelighet i skogen..

Pris messig noe dyrere en andre men det er verdt det, skal man ha en bil som kan utfordre er det hiluxen med 3 liter og 164 hk men prisen blir mye høyere..

Ellers så kan du jo invistere i en ssangyong pickup.. Man får det man kjøper for så kjøp enten Nissan d 40 eller hilux med stor motor :thumbup:

post-150728-1200696885_thumb.jpg

Lenke til kommentar

vet ikke om dere husker den testen som ble gjennomført i sverige der Hiluxen nesten velta i elgtesten pga den ikke hadde ESP. L200'en hadde imidlertid dette, og vant tror jeg. såg de forskjellige motionpictures fra elgtesten, og var overraskende hvor godt L200'en låg på veien i forhold til de andre bilene. merkelig er det jo at Toyota Norge ikke har tatt selvkritikk etter nestenulykka, og fortsetter ufortrødent salget med den grunngiving at "de ikke hadde opplevd lignende tilfeller".

 

hadde enten valgt Nissan Navara med 174hk eller L200 med 163hk (ja, stemmer, nytt motoralternativ). har jo den nye Ford Ranger også som egentlig er en Mazda (bygges sammen i Thailand). Nissanen ser svært bra ut inni, L200 virker svært moderne for sin tid. Hiluxen blir rett og slett for utdatert og gammel i dette selskapet.

Lenke til kommentar

Uten å ville starte noen diskusjon om ESP så kan jeg hvertfall si at det er noe jeg ikke legger mye vekt på. Annet enn på det punktet så ser det ut til at Navara'n er en vinner ser jeg :) Jeg skal prøvekjøre en på Torsdag, se om dette er noe for meg.

 

GStar87: Ser du har en del erfaring med dette typen bil, er det noe jeg burde tenkte på i forhold til en vanlig personbil? Er det spesiellt dyre dekk, dyrt vedlikehold eller noe slikt? Det eneste aberet jeg kan komme på er at de drikker en del diesel, men det er egentlig ingen stor krise for min del.

 

pajo: Var ikke klar over at det finnes en 163hk L200, trodde dette bare var "Animal" spec'en fra England, finnes den i Norge også?

Lenke til kommentar
vet ikke om dere husker den testen som ble gjennomført i sverige der Hiluxen nesten velta i elgtesten pga den ikke hadde ESP. L200'en hadde imidlertid dette, og vant tror jeg. såg de forskjellige motionpictures fra elgtesten, og var overraskende hvor godt L200'en låg på veien i forhold til de andre bilene. merkelig er det jo at Toyota Norge ikke har tatt selvkritikk etter nestenulykka, og fortsetter ufortrødent salget med den grunngiving at "de ikke hadde opplevd lignende tilfeller".

 

hadde enten valgt Nissan Navara med 174hk eller L200 med 163hk (ja, stemmer, nytt motoralternativ). har jo den nye Ford Ranger også som egentlig er en Mazda (bygges sammen i Thailand). Nissanen ser svært bra ut inni, L200 virker svært moderne for sin tid. Hiluxen blir rett og slett for utdatert og gammel i dette selskapet.

 

 

 

Grunnen til at Hi-Luxen nesten veltet var pga. feildimensjonerte dekk og felger på bilen. Mao ikke det som sitter som standard på bilen. Det er også grunnen til at Toyota Norge ikke har gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Hi-Luxen nesten veltet var pga. feildimensjonerte dekk og felger på bilen. Mao ikke det som sitter som standard på bilen. Det er også grunnen til at Toyota Norge ikke har gjort noe med det.
- Vil modellen få antiskrens?

 

- Det er ingen umiddelbare planer om å innføre systemet, men Toyota Norge trykker på overfor fabrikken. Vi vil svært gjerne ha antiskrens, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge.

 

Testbilen ble levert fra Toyota med 16-tommers hjul, men testene ble kjørt om igjen også med 15-tommershjul, som er fabrikkens anbefaling. Med disse hjulene gikk testen noe bedre, men det kjennes ikke sikkert på noe vis, skriver Teknikens Värld.

 

"Bilen bare tipper og går opp på to hjul. Velt er ikke langt unna", skriver bladet.

Hvorfor ble den da levert med 16" fra fabrikken, hvis det ikke er standard? Gikk tydeligvis ikke noe særlig bedre med Toyotas anbefalte dekkdimensjon.. Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hadde Nissan Navara tidliger, 174 hk og 403 NM :thumbup:

Bilen var veldig god å kjøre, stabil og fin.

Veldig dårlig fartsfølse, så kjørte konsant for fort når jeg ikke kikket på meteret...

Den går forholdsvis greit. Sjef å dra henger med.

Greit med utstyr også.

Det tøffeste utseende etter min mening.

 

L200 syntes jeg ser helt grusom ut.

 

Hilux er også et bra alternativ med den nye motoren. Hilux er jo fra tidligere kjent for å være skuddsikre biler. Vet ikke hvordan dette er med de nye mod.

Lenke til kommentar

Med bil på 2 tonn og lysbøyle foran så tror jeg faktisk jeg heller bare farer rett gjennom elgen... og da trenger man jo ikke ESP? ;)

 

picpac: Hadde tidligere en BMW 120i som led litt av det samme, tildels fraværende fartsfølelse, hvertfall på litt strakere veier. Men, som med BMW'en så kommer Navara'n med cruise control og det løser heldigvis det problemet :) Noen problemer med tanke på driftsikkerhet som er verd å nevne med Navara'n?

 

Sånn generelt spørsmål, er det anbefalt å kun kjøre disse bilene med bakhjulstrekk koblet inn til vanlig? Med andre ord, på vintern når det gjerne er litt skiftende føre, vil drivverket ta skade av å kjøre med firehjulstrekken konstant tilkoblet selv om jeg stort sett kjører på asfalt?

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Grunnen til at Hi-Luxen nesten veltet var pga. feildimensjonerte dekk og felger på bilen. Mao ikke det som sitter som standard på bilen. Det er også grunnen til at Toyota Norge ikke har gjort noe med det.
- Vil modellen få antiskrens?

 

- Det er ingen umiddelbare planer om å innføre systemet, men Toyota Norge trykker på overfor fabrikken. Vi vil svært gjerne ha antiskrens, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge.

 

Testbilen ble levert fra Toyota med 16-tommers hjul, men testene ble kjørt om igjen også med 15-tommershjul, som er fabrikkens anbefaling. Med disse hjulene gikk testen noe bedre, men det kjennes ikke sikkert på noe vis, skriver Teknikens Värld.

 

"Bilen bare tipper og går opp på to hjul. Velt er ikke langt unna", skriver bladet.

Hvorfor ble den da levert med 16" fra fabrikken, hvis det ikke er standard? Gikk tydeligvis ikke noe særlig bedre med Toyotas anbefalte dekkdimensjon..

 

 

 

Såvidt jeg husker så ble salget av Hi-Lux med 16" stoppet her i Norge.

Noe bedre med 15" må det tydeligvis ha vært ettersom testen gikk noe bedre.

Lenke til kommentar
)

 

picpac: Hadde tidligere en BMW 120i som led litt av det samme, tildels fraværende fartsfølelse, hvertfall på litt strakere veier. Men, som med BMW'en så kommer Navara'n med cruise control og det løser heldigvis det problemet :) Noen problemer med tanke på driftsikkerhet som er verd å nevne med Navara'n?

 

Sånn generelt spørsmål, er det anbefalt å kun kjøre disse bilene med bakhjulstrekk koblet inn til vanlig? Med andre ord, på vintern når det gjerne er litt skiftende føre, vil drivverket ta skade av å kjøre med firehjulstrekken konstant tilkoblet selv om jeg stort sett kjører på asfalt?

 

Jeg hadde ingen større problem med min, eneste var at døra på høyreside ikke ville opp for den var aldri brukt neste. Men det ble selvfølgelig ordnet på garantien (de smørte den vist bare opp). Kjørte bare 10k km eller noe med den før jeg solgte den (måtte ha stasjonsvogn)

 

Når det var glatte veier kjørte jeg med 4x4 som regel. Men slo den som regel av så fort jeg kunne. Tror det var i opptil 80 km/t man kunne slå over til 4x4 i høyserien. Så det var bare å gjøre det når det ble behov for det. Den er skikkelig moro og ligge breit med på vinterføre med 4x4 :cool:

For å sette inn 4x4 lavserien skal man stå helt stille.

Lenke til kommentar

På L200, kan du (tror jeg, det er jo samme firehjulstrekk som på pajero) kople inn og ut 4WD i opptil 100km/t, og kan kjøre med det fra høst til vår konstant innkoplet om du vil, ettersom sperra da ikke er innkopla.

vet ikke hvordan det er på navara.

 

ang. salget av Hilux så ble salget først stoppet, og så gjenopptatt igjen, uten noen endringer etter hva jeg vet (av det som ble skrevet på BilNorge og DinSide Motor som jeg leser fast). var svært mye att og fram i den saken der.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som har kjørt med 4x4 nesten konstant i 90k km på Nissan, ikke noe problemer med den bilen.

Hvorfor skal det egentlig være noe problem å kjøre med firehjulstrekk innkoblet når biler med permanent firehjulsdrift klarer det? Disse bilene er nok mye bedre laget for å kjøre med firehjulsdrift enn min Kangoo som har gått problemfritt over 160k km. Man sparer jo noe drivstoff ved å kjøre med tohjulsdrift, men firehjulsdrift er jo med på å forbedre kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som har kjørt med 4x4 nesten konstant i 90k km på Nissan, ikke noe problemer med den bilen.

Hvorfor skal det egentlig være noe problem å kjøre med firehjulstrekk innkoblet når biler med permanent firehjulsdrift klarer det? Disse bilene er nok mye bedre laget for å kjøre med firehjulsdrift enn min Kangoo som har gått problemfritt over 160k km. Man sparer jo noe drivstoff ved å kjøre med tohjulsdrift, men firehjulsdrift er jo med på å forbedre kjøreegenskapene.

Det er vel diff. på mellomakselen din, eller det er noe viskose kobblings greier.

På bilene det er snakk om her er det i hvert fall ikke på Nissan diff på mellomakselen. Dette gjør at det blir ganske stor påkjenninger på driverket når man svinger på tørr asfalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...