Gå til innhold

Utgiftsføre gratis/garanti arbeid?


huldal

Anbefalte innlegg

Hvis jeg som selvstendig næringsdrivende får en reklamasjon på utført arbeid; kan jeg da utgiftsføre "gratis" arbeidet på en elle anna måte?

 

Her er f.eks. et konkret døme. Jeg bygger et hus og leverer det. Etter 1 år er det vanlig og ha en "1. års synfaring" der man går gjennom huset og huskjøper kan utbedret eventuelle feil og mangler. Hvis jeg da f.eks. måtte rette opp noen skjeve dører eventuelt skap på denne synfaringen; kan jeg da utgiftsføre dette? Det vil jo for meg bli tapt arbeidsinntekt da jeg må stå for "kostnaden" selv. Jeg kunne f.eks. leigd en utenforstående snekker, og i stedet tatt et betalt oppdrag selv.

 

Håper noen tar seg bryet med å gi meg et svar. Har ikke kommet i denne situasjonen enda, men det hadde vært greit og visst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis blir det vel omtrent det samme om du leier inn noen for å gjøre jobben; forutsett at dere tar lik timepris vil det jo bli et nullsumspill uansett -det du tjener på å ta et betalt oppdrag i samme tidsrom vil gå med til å betale den andre som gjør garantijobben for deg.

 

"Utgiftsføringa" om du gjør denne jobben selv, vil jo nettopp bestå i at du slipper unna å inntektsføre det beløpet (som du selv sier; tapt arbeidsinntekt) som du ellers ville tjent på å ta et betalt oppdrag i samme periode. Det er jo overskuddet du betaler skatt av, så om en slik oppgave kommer som en økt utgift eller en redusert inntekt er jo hipp som happ...

 

Utgifter til materialer etc. du bruker på en slik jobb kan selvsagt utgiftsføres på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Jeg spør egentlig fordi jeg tror jeg leste om denne problemstillingen en gang. Hvis jeg jobber 7 timer gratis(reklamasjon); så kunne jeg utgiftsføre min timessats.

 

Det vil da si at jeg får mindre overskudd --> mindre skatt.

(jeg har ingen ansatte, kun meg selv)

Lenke til kommentar

Normalt når det kommer til ting som garanti og service spesielt så er det vel vanlig å gjøre en avsetning for garanti-forpliktelser på forhånd. I praksis så blir dette noe ala sette av forpliktelsen, eller et anslag av denne, på en gjeldskonto og kostnadføre den på en kostnadskonto. Hvorvidt dette er aktuelt for deg er jeg usikker på.

 

Jeg ville nok ha kostnadsført disse 7 timene uansett om dette er arbeid som kunden din betaler for eller ikke. Du kan jo også høre med noen innen samme bransje om hva som er vanlig å gjøre.

Lenke til kommentar

Hadde kunden betalt for timene hadde det blitt en inntekt og ikkje kostnad. Bare gamle travere innen for denn bransjen, de tar det for gitt at regnskapsfører kan alt; noe som ikke er sant.

 

I mange tilfelle kan man spare noen skattekroner hvis man er litt oppmerksom.....

Lenke til kommentar

Det er noe som heter regnskapsprinsipper. Jeg er (foreløpig ;) ) ingen ekspert på de, men.. Hvis du selger et hus med garanti om synfaring/"service" ett år etter kjøpet så skal egentlig ikke den servicen inntektsføres før om ett år. La oss si du selger noe til kr 600 000, hvor service er inkludert i prisen. Denne er verdsatt til kr 20 000. Da skal du altså bare inntektsføre kr 580 000 når du selger huset, og de resterende 20 000 føres som uppotjent inntekt, inntil du faktisk har utført servicen. Om det viser seg å være problemer så må eventuelt materialer og arbeidstimer så vidt jeg kan forstå kostnadføres der og da. Nå vet ikke jeg hva slags garanti du gir kundene, men det er vel ikke sånn at du kommer ett år etterpå og ser etter skader og reparerer alt gratis?

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som har solgt huset. Som sagt; Dette var kun et døme. Jeg utfører bare arbeid til en byggherre.

 

Hva om jeg monterer en kjøkken-innredning. Etter et halvt år så "løsner" det ene skapet. Jeg må da bruke 1 time for å utbedre dette. "gratis" arbeid..... Må jo da kunne utgiftsføre dette som et eller annet? Jeg FORLANGER lavere overskudd, mindre skatt.

Lenke til kommentar
Det er ikke jeg som har solgt huset. Som sagt; Dette var kun et døme. Jeg utfører bare arbeid til en byggherre.

 

Hva om jeg monterer en kjøkken-innredning. Etter et halvt år så "løsner" det ene skapet. Jeg må da bruke 1 time for å utbedre dette. "gratis" arbeid..... Må jo da kunne utgiftsføre dette som et eller annet? Jeg FORLANGER lavere overskudd, mindre skatt.

 

Her (nederst) og her er det jeg har funnet om emnet i ligningsmyndighetenes "Bibel"; Lignings-ABC'en... Men vet ikke hvor mye klokere vi egentlig ble.. Materialer og lignende som går med har jeg jo allerede nevnt ville være fradragsberettiget; spørsmålet er om verdien av ditt eget arbeid med reparasjonen er å regne som en pådratt kostnad (som kan utgiftsføres), eller som en tapt inntekt.. Tror det er best å ta en telefon til ligningskontoret og spørre. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg FORLANGER lavere overskudd, mindre skatt.

Du får mindre overskudd, siden du må gjøre fiksingen istedet for inntektsgivende arbeid som ville gitt høyere overskudd.

 

Joda... på lik linje med at jeg kunne tatt fri den dagen? Men hva om jeg tok fri, og leigde en annen til å gjøre reklamasjonsarbeidet? Da kunne jeg utgiftsført det.....

Lenke til kommentar
Joda... på lik linje med at jeg kunne tatt fri den dagen? Men hva om jeg tok fri, og leigde en annen til å gjøre reklamasjonsarbeidet? Da kunne jeg utgiftsført det.....

Hvis du mener du har en utgift uavhengig av om du gjør det selv eller betaler noen andre for å gjøre det, synes jeg du skal betale noen andre for å gjøre det. Da slipper du jo unna like billig, og uten å måtte gjøre noe. Hint, hint...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er noe som heter regnskapsprinsipper. Jeg er (foreløpig ;) ) ingen ekspert på de, men.. Hvis du selger et hus med garanti om synfaring/"service" ett år etter kjøpet så skal egentlig ikke den servicen inntektsføres før om ett år. La oss si du selger noe til kr 600 000, hvor service er inkludert i prisen. Denne er verdsatt til kr 20 000. Da skal du altså bare inntektsføre kr 580 000 når du selger huset, og de resterende 20 000 føres som uppotjent inntekt, inntil du faktisk har utført servicen. Om det viser seg å være problemer så må eventuelt materialer og arbeidstimer så vidt jeg kan forstå kostnadføres der og da. Nå vet ikke jeg hva slags garanti du gir kundene, men det er vel ikke sånn at du kommer ett år etterpå og ser etter skader og reparerer alt gratis?

Ja, dette stemmer. Skal man ha fradrag for noe, må det settes i forbindelse med inntekt opptjent i samme periode.

Derfor kan du utgiftsføre kostnader knyttet til servicen, jf. inntektsføring av service. (selv om dette er penger som er innbetalt til deg for ett år siden).

Periodiseringsproblematikk i regnskapsføring er ikke alltid så lett å forstå seg på :dontgetit:

 

Edit: Med kostnadsføring mener jeg kostnader til materialer og utstyr, ikke din egen timesats. Den har du jo allerede tjent for ett år siden, og som selvstendig næringsdrivende alene har du ingen lønnskostnader, og kan ikke føre lønn som kostnad.

Endret av Luunah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...