Gå til innhold

Bibelen og Irak-krig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan man finne "forutsigelser" til alt som skjer i verden hvis man leter nok. Det handler bare om hvordan man tolker det... Bibelen er en av verdens mest vage bøker - alt er så uklart at kristne folk i ettertid kan si "Ja, Gud! Halleluja! Spådommen i Bibelen gikk i oppfyllelse!" Religion er manipulerende, du :yes:

Lenke til kommentar
:lol: Alt som står i bibelen er pisspreik som er skrevet av uintelligente apemennesker! Selvfølgelig kan man finne "forutsigelser" til alt som skjer i verden hvis man leter nok. Det handler bare om hvordan man tolker det... Bibelen er en av verdens mest vage bøker - alt er så uklart at kristne folk i ettertid kan si "Ja, Gud! Halleluja! Spådommen i Bibelen gikk i oppfyllelse!" Religion er manipulerende, du :yes:

Gammel, du?

Hvis jeg skal gjette, så er du såpass ung at du ikke har lært deg betydningen av ordet "respekt".

Lenke til kommentar
Jes 14:22-23 er bra. Ingen tvil om Herren vil bruke hellige atomvåpen i Irak. :)

 

I Bibelen finner man det budskapet man vil finne. Kristne som liker bedre fred kan hygge seg med 1Pet 5:13-14

 

LeD

Har ikke lest det, men så overskrifta: Babelkongens fall...

Alt som står i bibelen er pisspreik som er skrevet av uintelligente apemennesker! Selvfølgelig kan man finne "forutsigelser" til alt som skjer i verden hvis man leter nok. Det handler bare om hvordan man tolker det... Bibelen er en av verdens mest vage bøker - alt er så uklart at kristne folk i ettertid kan si "Ja, Gud! Halleluja! Spådommen i Bibelen gikk i oppfyllelse!" Religion er manipulerende, du

Kan du fortelle meg korfor så utrolig mange trur?:roll:

Lenke til kommentar
Jeg er også imot en irak-krig.

Det kan jo hende at Babel(Irak) skal gå under en annen gang også...

 

Det er vel heller ikke helt utenkelig at det er snakk om det Babylon som faktisk gikk under for ganske lenge siden?

 

At Irak ligger samme sted på kartet kan være en tilfeldighet.

 

LeD

Lenke til kommentar
:lol: Alt som står i bibelen er pisspreik som er skrevet av uintelligente apemennesker! Selvfølgelig kan man finne "forutsigelser" til alt som skjer i verden hvis man leter nok. Det handler bare om hvordan man tolker det... Bibelen er en av verdens mest vage bøker - alt er så uklart at kristne folk i ettertid kan si "Ja, Gud! Halleluja! Spådommen i Bibelen gikk i oppfyllelse!" Religion er manipulerende, du :yes:

Har ikke du hørt at det finnes mere mellom himmel og jord som du og eg aldri vil kunne forstå eller bevise at det stemmer.

Vis slitt respekt, eller klabb igjen, ok?

Er ikke selv personlig kristen, men at bibelen er bare tull den kjøper eg ikke.

Så er det snakk om hvordan du tolker budskapet i bibelen, du og eg kan lese det samme men ha to forskjellige meninger om det vi leste.

Lenke til kommentar

Jeg trur egentlig ikke det er lurt å spekulere i dette.

Tenk viss noen nå (ja, det er kanskje litt usansynlig) er helt sikker på at Jesus kommer tilbake, og dermed ikke gidder å gjøre en TING lenger, for det er jo slutt uansett...

 

Men vi får si som Luther:

Selv om jeg visste at dagen i morgen blir den siste, så ville jeg alikevel ha plantet epletreet...

(husker ikke om det var helt sånn, men poenget er det samme..)

Lenke til kommentar
:lol: Alt som står i bibelen er pisspreik som er skrevet av uintelligente apemennesker! Selvfølgelig kan man finne "forutsigelser" til alt som skjer i verden hvis man leter nok. Det handler bare om hvordan man tolker det... Bibelen er en av verdens mest vage bøker - alt er så uklart at kristne folk i ettertid kan si "Ja, Gud! Halleluja! Spådommen i Bibelen gikk i oppfyllelse!" Religion er manipulerende, du :yes:

Har ikke du hørt at det finnes mere mellom himmel og jord som du og eg aldri vil kunne forstå eller bevise at det stemmer.

Vis slitt respekt, eller klabb igjen, ok?

Er ikke selv personlig kristen, men at bibelen er bare tull den kjøper eg ikke.

Så er det snakk om hvordan du tolker budskapet i bibelen, du og eg kan lese det samme men ha to forskjellige meninger om det vi leste.

Du kan ikke nekte for at kristendommen (eller Islam whatever) er blitt brukt til å undertrykke andre mennesker mesteparten av tiden den har eksistert. Den har blitt brukt til å manipulere folks hjerner slik at de blindt følger religiøse lederes ord; det være seg å gi fra seg eiendeler, gå i krig, stjele fra andre og drepe de "vantro". Selv om dette ikke er standard kristen praksis idag kommer man ikke bort ifra at all religion er basert på ondskap.

 

Jeg skal endre det første innlegget mitt... Jeg er enig i at det ble *litt* for aggresivt :roll: Blir bare så provosert av folk som påstår at det er guds værk hvis noe godt/snilt eller noe i Bibelen går i oppfyllelse, men skjer det noe galt, nei da forsvinner plutselig den allmektige gud!

 

Grunnen til at folk tror? Ja, kirken var i middelalderen et sted hvor folk kunne få fred fra dagliglivets strabaser. De ble overveldet av kirkens skinnende interiør, og de ble lovt enda mer hvis de fulgte guds ord!

 

Dessuten så er det kjekt å vite at ikke alt blir til ingenting når man dør. Ikke sant? Jeg vil kalle det en psykisk sutteklut; Vi forklarer det vitenskapen ikke kan forklare ved å "skylde" på guddommelige makter, og vi frykter døden så mye at vi vil "bagatellisere" det ved å si at det er et liv etter døden. Dette sier vi til oss selv så mange ganger at vi til slutt tror på det selv. Derfor: Jeg vil tro på Gud, men den logiske (og mest brukbare) delen av hjernen sier meg at dette ikke kan stemme. Jeg skal ikke se bort ifra at det faktisk kan finnes spøkelser osv. , MEN jeg lar denne troen hvile til vitenskapen kan forklare det! Fysikken "tillater" eksistensen av paralelle dimensjoner, så jeg skal ikke se bort i fra at "guddommelige" skapninger kan eksistere. Men jeg vil at dere skal huske på at mennesker har igjennom alle tider forklart uforklarlige fenomener med at noe ikkeverdslig er involvert, men det ender opp å være ikke-fullt-så-hellig når vitenskapen faktisk kan forklare det....

 

Men hvis det nå eksisterer en gud, så tror jeg han gir blaffen i om du er kristen, muslim, buddhist (og alle de underliggende trosretningene), ateist eller tro på at det lever ånder i epletreet i hagen... Hovedsaken er at man har vært snill.... Grunnloven er basert på de ti bud. Men mange av "kravene" er totalt urimelige; Det er naturlig for mennesket å "synde" (alt som involverer nytelse er en synd), og Gud har jammen i meg vært en egoistisk drittsekk hvis han skapte mennesket på denne måten, når det likevel er umulig å leve etter hans ord. Dessuten så er slaveri ulovlig...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gammel, du?

Hvis jeg skal gjette, så er du såpass ung at du ikke har lært deg betydningen av ordet "respekt".

 

Sånn respekt som religiøse mennesker utviser du mener?

 

Saklig kommentar.

Forøvrig er jeg kristen og hater religiøsitet.

Den sperrer for den sanne troen.

Så få litt orden på ordenes betydning før du uttaler deg, mkay?

Lenke til kommentar

Du kan ikke nekte for at kristendommen (eller Islam whatever) er blitt brukt til å undertrykke andre mennesker mesteparten av tiden den har eksistert. Den har blitt brukt til å manipulere folks hjerner slik at de blindt følger religiøse lederes ord; det være seg å gi fra seg eiendeler, gå i krig, stjele fra andre og drepe de "vantro". Selv om dette ikke er standard kristen praksis idag kommer man ikke bort ifra at all religion er basert på ondskap.

Kristendommen (eller Islam whatever) ?

Hm... det viser kanskje hvor lite du faktisk vet om dette her...

"Islam" betyr "underkastelse", så i den grad kan du trekke linjer til "undertrykkelse."

Kristendommen går på ALT annet enn dette!

Alt den ber om er at du tror på Jesus som Guds sønn, og at Han døde og stod opp igjen for våre synder.

Hvor er undertrykkelsen i dette?

 

Jeg skal endre det første innlegget mitt... Jeg er enig i at det ble *litt* for aggresivt :roll: Blir bare så provosert av folk som påstår at det er guds værk hvis noe godt/snilt eller noe i Bibelen går i oppfyllelse, men skjer det noe galt, nei da forsvinner plutselig den allmektige gud!

 

At det ikke er Han som står bak det, betyr vel ikke at han forsvinner?

Det er jo nettopp dette det ondes problem går ut på!

"Hvorfor griper Han ikke inn når Han ser alt det onde som skjer i verden!"

Det onde får vi selv stå for og ikke skylde på Ham.

men bare vent... en dag så kommer Han faktisk for å gjøre noe med det onde!

 

Dessuten så er det kjekt å vite at ikke alt blir til ingenting når man dør. Ikke sant? Jeg vil kalle det en psykisk sutteklut; Vi forklarer det vitenskapen ikke kan forklare ved å "skylde" på guddommelige makter, og vi frykter døden så mye at vi vil "bagatellisere" det ved å si at det er et liv etter døden. Dette sier vi til oss selv så mange ganger at vi til slutt tror på det selv. Derfor: Jeg vil tro på Gud, men den logiske (og mest brukbare) delen av hjernen sier meg at dette ikke kan stemme. Jeg skal ikke se bort ifra at det faktisk kan finnes spøkelser osv. , MEN jeg lar denne troen hvile til vitenskapen kan forklare det! Fysikken "tillater" eksistensen av paralelle dimensjoner, så jeg skal ikke se bort i fra at "guddommelige" skapninger kan eksistere. Men jeg vil at dere skal huske på at mennesker har igjennom alle tider forklart uforklarlige fenomener med at noe ikkeverdslig er involvert, men det ender opp å være ikke-fullt-så-hellig når vitenskapen faktisk kan forklare det....

 

Hvis det stemmer at du faktisk VIL tro, så skal du BE om at du får tro!

For troen er faktisk en gave fra Gud, og ligger utenfor vår rekkevidde, enn så merkelig det høres ut.

Og hvis du ber til Gud, om at Han må vise seg for deg og gi deg tro på Ham, ja da skal Han gi deg troen hvis du virkelig søker den av hele ditt hjerte!

 

Når det gjelder Bibelens forhold til vitenskapen så er dette utrolig misforstått! Vitenskapen er jo skapt av Gud, så hvorfor skulle Bibelen ha noe imot den? Den bekrefter jo bare skaperverket!

Men det er troen på Han BAK skaperverket som er sentrum i bibelen.

Ser du forskjellen?

 

Men hvis det nå eksisterer en gud, så tror jeg han gir blaffen i om du er kristen, muslim, buddhist (og alle de underliggende trosretningene), ateist eller tro på at det lever ånder i epletreet i hagen... Hovedsaken er at man har vært snill.... Grunnloven er basert på de ti bud. Men mange av "kravene" er totalt urimelige; Det er naturlig for mennesket å "synde" (alt som involverer nytelse er en synd), og Gud har jammen i meg vært en egoistisk drittsekk hvis han skapte mennesket på denne måten, når det likevel er umulig å leve etter hans ord. Dessuten så er slaveri ulovlig...

 

Hm... dette er et svært farlig utgangspunkt.

Ja, Gud vil at du skal være snill, men dette har (heldigvis?) ingenting med frelsen å gjøre. Det eneste som fører til frelse er troen på Jesus Kristus som Guds Sønn.

At du er snill og gjør ditt beste for å ikke synde kommer som en FØLGE av at du vil følge Jesus.

 

Alt som er involverer nytelse er synd?

Tror du skjønner at dette er så langt fra sannheten som man kan komme.

Hvis vi for eksempel tar for oss sex,som kanskje er den ultimate (hvertfall fysiske) nytelse, så er jo dette en gave til oss! Det blir deretter opp til oss om vi vil bruke den rett eller om vi vil ødelegge den!

 

For å summere opp...

Det virker som om du, som mange andre, fokuserer veldig mye på det å være snill og å ikke synde og gjøre noe galt. Men jeg kan fortelle deg dette, at det har INGENTING med det å være kristen å gjøre!

 

Bare send en mail, de som vil diskutere videre privat...

Lenke til kommentar
Jeg trur egentlig ikke det er lurt å spekulere i dette.

Tenk viss noen nå (ja, det er kanskje litt usansynlig) er helt sikker på at Jesus kommer tilbake, og dermed ikke gidder å gjøre en TING lenger, for det er jo slutt uansett...

 

Men vi får si som Luther:

Selv om jeg visste at dagen i morgen blir den siste, så ville jeg alikevel ha plantet epletreet...

(husker ikke om det var helt sånn, men poenget er det samme..)

 

Luther var ikke dum nei...

Uansett... INGEN vet når dagen kommer.

Ikke engang Jesus vet dette, bare Faderen.

Men personlig føler jeg meg rimelig sikker på at Jesus ikke kommer på en stund enda... for det står skrevet at Han ikke skal komme før alle folkeslag har hørt Hans Ord.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Babel=Irak så kan det kanskje leses utifra Jes.13, eller man kan la være.

Som det er blitt sagt, så kan man svært sjelden lese slike ting HELT sikkert utifra slike profetier. Det er lettere å se dem i etterkant, at de faktisk har skjedd.

 

Men jeg er enig i at det kapittelet så skremmende likt ut dagens situasjon.

Ikke verst for en forfatter som levde for flere tusen år siden... ;)

 

(Husk også at Bibelen er dynamisk, og at skriftstedet faktisk kan hentyde ppå flere historiske hendelser. Kanskje Irak-krisen er en av dem..

Lenke til kommentar

Luther var ikke dum nei...

Uansett... INGEN vet når dagen kommer.

Ikke engang Jesus vet dette, bare Faderen.

 

Å påstå at Faderen skal vite noe som Jesus ikke vet, er vranglære.

 

For å sitere fra den godeste Luthers Confessio Augustanas første artikkel:

 

"...man må tro det uten noen tvil, nemlig at det er ett guddommelig vesen, som både kalles og er Gud, evig, ulegemlig, udelelig, med umåtelig makt, visdom og godhet, (...) og at det likevel er tre personer, av samme vesen og makt og like evige, Fader, Sønn og Hellig Ånd."

 

Jesus har altså like mye makt og kunnskap om når denne dagen kommer som Faderen og Den Hellige Ånd.

 

LeD

Lenke til kommentar

Luther var ikke dum nei...

Uansett... INGEN vet når dagen kommer.

Ikke engang Jesus vet dette, bare Faderen.

 

Å påstå at Faderen skal vite noe som Jesus ikke vet, er vranglære.

 

For å sitere fra den godeste Luthers Confessio Augustanas første artikkel:

 

"...man må tro det uten noen tvil, nemlig at det er ett guddommelig vesen, som både kalles og er Gud, evig, ulegemlig, udelelig, med umåtelig makt, visdom og godhet, (...) og at det likevel er tre personer, av samme vesen og makt og like evige, Fader, Sønn og Hellig Ånd."

 

Jesus har altså like mye makt og kunnskap om når denne dagen kommer som Faderen og Den Hellige Ånd.

 

LeD

 

Det er godt at du passer på meg, men det er faktisk ikke vranglære! :)

Hentet fra Matt 24.35:

"Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. Men den dag og time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen."

 

Treenighetslæren er noe av det mest innvikla i dogmatikken, og forholdet mellom de tre personer er for oss svært vanskelig å fatte fullt ut.

Det jeg personlig tenker om dette er at de har like mye "makt" om du vil, men svært forskjellige oppgaver.

 

Hørtes dette forståelig ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...