Gå til innhold

Bibelen og Irak-krig?


Anbefalte innlegg

Det jeg personlig tenker om dette er at de har like mye "makt" om du vil, men svært forskjellige oppgaver.

 

Det er jeg med på, men jeg kan ikke forstå hvordan de tre personene kan skjule noe for hverandre, når de alle er allemektige og allvitende. Hvis det bare er Faderen som vet når Sønnen skal sendes tilbake til jorden, må jo Sønnen være underordnet -- i hvert fall ikke allvitende?

 

Jeg er klar over at det ulike steder i Bibelen sies ulike, og tilsynelatende selvmotsigende ting om dette. (F.eks. Joh 14:28: "han [Faderen] er større enn jeg [Jesus]", og Joh 10:30: "Jeg [Jesus] og Faderen er ett.")

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg personlig tenker om dette er at de har like mye "makt" om du vil, men svært forskjellige oppgaver.

 

Det er jeg med på, men jeg kan ikke forstå hvordan de tre personene kan skjule noe for hverandre, når de alle er allemektige og allvitende. Hvis det bare er Faderen som vet når Sønnen skal sendes tilbake til jorden, må jo Sønnen være underordnet -- i hvert fall ikke allvitende?

 

Jeg er klar over at det ulike steder i Bibelen sies ulike, og tilsynelatende selvmotsigende ting om dette. (F.eks. Joh 14:28: "han [Faderen] er større enn jeg [Jesus]", og Joh 10:30: "Jeg [Jesus] og Faderen er ett.")

 

LeD

 

Ja, dette er et tema som et langt over hva noen av oss kan fatte fullt ut, fordi det strider imot all logikk som vi mennesker kjenner.

Hvordan kan de være 3 og likevel bare 1?

Ganske vanskelig å forestille seg for oss, ikke sant?

 

Derfor er både Faderen, Sønnen og Ånden ETT.

Jan Olav Henriksen sier det slik:

 

"De trinitariske personer er bare det de er i forskjellighet fra de andre personene i treenigheten, mens de som vesen er en treenighet.Treenigheten er "komponert" av personene i deres innbyrdes forskjellighet."

 

Hva jeg tror:

Siden de urokkelig må sies å være ETT, hvordan kan de da rangeres?

Både Fader, Sønn og Ånd er uskapte, udelelige, umålelige, evige og allmektige.

Likvel har de forskjellige egenskaper og oppgaver.

Og når Jesus sier at det bare er Faderen som vet når dagen skal komme, og de samtidig er ETT, så strekker ikke hjernen min helt til, og det innser jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...