Gå til innhold

Klage: Tar du bilder med venstre eller høyre øyelokk?


Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?  

90 stemmer

  1. 1. Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?

    • Høyre øye
      52
    • Venstre øye
      37


Anbefalte innlegg

Jeg kan sikkert finne 20 links på 10 min hvis noen lurer på hva jeg snakker om, jeg gjør det ikke for jeg vil ikke henge noen ut..

Frustrert legger jeg gang på gang merke til "av seg selv" bilder, tatt i speil o.l der fotografen selv tar bilde med det høyre øyelokk...

Hva er galt med det? Det kan jo være han er vant med det..? Jo, seff.. det er derfor jeg lager tråden.. frustrert som jeg er spør jeg; da jeg ikke har sett en eneste fotograf ta bilde med høyre øyelokk..:

 

Er det faktisk slik at noen skruer innen foto tar bilder med høyre øyelokk? For for meg så ser det ut som de gjør det for å se "kul" ut på bildet.. og det er ekstremt irriterende

:thumbdown:

 

Det er da normalt å bruke det venstre øyelokk er det ikke?

 

Da jeg ikke har forsket på det.. men bare har lagt merke til det.. og har opphengt meg i det, vil jeg beklage for å ha vert frekk mot dem som virkelig bruker det høyre øyelokk.. jeg respekterer alle normale/unormale vaner innen foto..

Og igjen så frustrert jeg er.. for nå så jeg nettopp et til bilde som var tatt med det høyre øyelokk, lurer jeg på hva som skjer? Kan noen hjelpe meg:P?

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar bilde med kamera, jeg. Og da bruker jeg fingeren til å trykke ned utløseren ;)

 

Men jeg bruker venstre øye når jeg jeg ser inn i søkeren; der er jeg nok blandt mindre-tallet. Det fleste mennesker bruker vanligvis høyre øye som sitt hoved-øye. Noe man også ser på hvordan kameraene er designet...

 

Tom

Lenke til kommentar

Øh... du er klar over at hvis folk tar bilde av seg selv i et speil så blir bildet speilvendt, ikke sant?

 

Anyway, nå har jeg aldri tatt bilde av meg selv i et speil, men generelt sett holder jeg søkeren foran det venstre øyet. Om det er normalt eller ikke aner jeg ikke, men det er nå det venstre øyet som er dominant hos meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Jeg tar bilde med kamera, jeg. Og da bruker jeg fingeren til å trykke ned utløseren ;)

 

Men jeg bruker venstre øye når jeg jeg ser inn i søkeren; der er jeg nok blandt mindre-tallet. Det fleste mennesker bruker vanligvis høyre øye som sitt hoved-øye. Noe man også ser på hvordan kameraene er designet...

 

Tom

 

Takker tom.. det var liksom det jeg ville vite.. hva var normalt liksom..:)

 

 

Øh... du er klar over at hvis folk tar bilde av seg selv i et speil så blir bildet speilvendt, ikke sant?

 

Anyway, nå har jeg aldri tatt bilde av meg selv i et speil, men generelt sett holder jeg søkeren foran det venstre øyet. Om det er normalt eller ikke aner jeg ikke, men det er nå det venstre øyet som er dominant hos meg i hvert fall.

 

Ja, jeg vet forskjell på venstre og høyre:) Men ta også i betraktning at de er forskjell på om man tar bildet selv, eller om et annet kamera tar bildet..

Endret av Killbox
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror det trådstarter mener er at folk poster speil-selvportretter der de holder kameraet foran høyre øye i stedet for det venstre som er "normalt". (Er det egentlig det? Jeg vet egentlig ikke om det er vanligst at høyre eller venstre øye er dominant, og om det har sammenheng med hvilken hånd som er dominant. Selv er jeg venstrehendt og venstreøyd).

 

Men jeg tror kanskje trådstarter har glemt å tenke over den lille detaljen at speil har en tendens til å... vel, speilvende ting.

Lenke til kommentar

k-orm, jeg spesifiserte at det ikke var noen som var unormal, jeg bare lurer på hva som er vanlig av fotografer.., venstre eller høyre:)

 

Haha king_of_kong, bra.. men det ser ut som vi kommer frem til en konklusjon;)

 

Men en ørliten usikkerhet tør jeg påstå at bruken av venstre øyelokk er det mest vanlige :D

Endret av Killbox
Lenke til kommentar
Derimot er det veldig uvanlig, oppimot ulovlig ekkelt å se gjennom søkeren med sitt venstre øye.

Men så er er jeg uvanlig, oppimot ulovlig ekkel også :D

 

Edit: Men jeg tror nok at høyre øye er dominant. Det ser man på hvordan kanerahusene er utformet. Prøv selv; nesen er mye mer i veien når du bruker venste øye enn det høyre. Og vi som har EOS 350D, trykker stadig inn knapper med nesa hvis vi bruker venstre øye.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette var mye skrik, for lite ull, men en fin leksjon i hvordan man kan bygge en Løve av hybelkaniner.

 

Godt at man fikk vite svaret til slutt, ellers hadde jeg ikke fått en blund på øyelokket i natt ... :)

Lenke til kommentar

Vi har vel allerede konstatert at begge deler er "normal". Jeg har sett statistikk på dette, og høyreøyedominante er nok i overvekt. Synes å huske at omtrent 2/3 er høyreøyedominante.

 

Selv hører jeg til mindretallet. Men jeg trener i et forsøk på å bli tveøyd. Hvorfor? Jo fordi SRL er bygget for høyreøyedominante. Det gir dem en fordel som jeg forsøker å tilegne meg.

Noen lurer kanskje på hvorfor det er en fordel å fotografere med høyre øye? Jo fordi da får du mer oversikt. Du slipper f.eks å stå på fotballbanen og få en ball i hodet fordi du ikke ser den fori synsfeltet gjennom søkeren er lite. Det gjør det også mye lettere å fange ballen i søkeren, fordi du kan bruke det ledige øyet til å finne den.

 

Jeg har altså trent en del. Og nå begynner jeg å nærme meg det punktet hvor det går greit, så lenge jeg bruker autofokus. Men jeg føler meg veldig hjelpeløs når jeg forsøker å fokusere manuelt med feil øye. dessverre er jeg nesten avhengig av manuell fokus til f.eks fuglefoto.

 

Dette minner meg forresten på en ting. Ganske OT, men nyttig. Jeg fant nettopp igjen en god tutorial for hvordan lære manuell fokus. Litt tungvindt forklart, og krever mye innsats. Men du blir faktisk skikkelig god hvis du gidder og jobbe med det. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=21618773

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...