Gå til innhold

Ingen lyd fra min el-gitar


TGL

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har kjøpt meg en brukt el gitar, men får ikke lyd, jeg vet forsterkeren fungerer, men ingen aning om gitaren. Forrige eier sier den funket bra da han hadde den, men ettersom jeg ikke fikk prøvd den før jeg den var kjøpt så sliter jeg litt. Selv om jeg fikk den for 300kr så skulle jeg ønske det kom lyd. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne ut hva som er galt? hva må jeg skru opp og rive ut osv :p

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fant jeg litt besynderlig, hvis jeg drar ledningen halveis ut av AUX inngangen på forsterkeren så kommer det faktisk lyd :hmm: men ikke hvis jeg stapper den inn igjen. Tenkte jeg skulle ringe en venn og spørre om å få låne forsterkeren hans, kanskje det er forsterkeren min d er noe galt med :S (selv om vi har spilt med andre gitarer på den før uten problemer)

Lenke til kommentar
Dette fant jeg litt besynderlig, hvis jeg drar ledningen halveis ut av AUX inngangen på forsterkeren så kommer det faktisk lyd :hmm: men ikke hvis jeg stapper den inn igjen. Tenkte jeg skulle ringe en venn og spørre om å få låne forsterkeren hans, kanskje det er forsterkeren min d er noe galt med :S (selv om vi har spilt med andre gitarer på den før uten problemer)

 

AUX inngangen har som regel en stereo inngang, mens en gitar er mono.

Altså aux skal ha en jack med to ringer, mens en gitar(kabel) kun har en ring.

Som konnis sa, prøv input åpningen.

 

*edit; grunnen til at du får lyd når du drar den litt ut er at "mono-ringen" da kommer i kontakt inni aux inngangen.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Hmm, saken er at jeg ikke bruker en original gitar forsterker, jeg bruken et eget Sony Steroeoannlegg. Vi har også før spilt gitar uten dette problemet på denne forsterkeren, i samme AUX in hullet. Jeg vil mye heller bruke denne forsterkeren med grunnlag på alle lydeffektene og den mye bedre lyden jeg får enn en puslete og vanlig gitarforsterker (i alle fall den som forrige eier av gitaren hadde å tilby).

Derfor lurer jeg, fins det kabelovergangen som gjør at jeg kan spille med falsk Stereolyd? Så sparer jeg noen ekstra kroner?

Lenke til kommentar

Ikke spill så høyt. Et stereoanlegg er ikke laget for å kunne gjengi dynamikken som en gitar kan gjengi.

 

Grunnen til at det blir så lavt, er at du mangler en forforsterker i kjeden din. I en gitarforsterker er det en forforsterker, som forsterker opp lyden litt, og et slutt-trinn, som forsterker opp lyden masse.

 

Uansett kabel og slikt, er dette ikke noen god løsning. En rimelig gitarforsterker fungerer bedre på en gitar enn de greiene der.

Lenke til kommentar

:hmm: Vel mitt stereoannlegg er fra midten av 70-tallet, men spiller helt konge enda, men var før digitale forsterkere ble oppfunnet. Vel vel, uansett så henter jeg den originale forsterkeren i morgen. Takker for alle flotte svar og gode råd. Skal legge ut innlegg på diskusjon før jeg skrur fra hverandre hver skrue på hele gitaren neste gang :p slipper litt arbeid da!

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Ok- poenget er i hvert fall at signalet fra en gitarpickup er alt for svak for en vanlig line- in, aux eller ha det nå står på inngangen- de er makne alle sammen, så sant forsterkeren ikke er så gammel at den har platespillerinngang

 

Hvordan mener du dette er da, tumbleweed? I en CD- spiller, mp3 osv som har line out, sitter det jo allerede en forsterkerkrets. Kobler man dette sammen, er det altså forforsterker ->forforsterker-> forsterker?

Lenke til kommentar
En vanlig forsterker i et normalt hvermannsens stereoanlegg er integrert, dvs at den har for-forsterker og sluttforsterker i samme pakke. Med andre ord konstruert på samme måte som en normal gitarforsterker (i prinsipp).

Det stemmer at en vanlig Hi-Fi forsterker har forforsterker, men det det snakkes om her er en mikrofon forsterker for å forsterke signalet fra pickupen til det nivå en CD-spiller e.l. har. For så å sendes til forforsterkeren, hvor mam ofte har volum kontroll og equlizer (evt. tone kontroll). Effektforsterkeren, eller sluttrinnet, er det som forsterker lyden så høyt at det driver høyttalerne, denne har som regel ikke mulighet for volumkontroll.

 

Dette er det samme man må på platespillere, disse trenger også en forsterker. Hvis det er en platespiller inngang på forsterkeren kan det være at det gjør susen å kople den til her.

 

Et annet alternativ er som noen sier at det er en aktiv pickup i gitaren som da er avhenging av strøm (batteri) som er tomt. Jeg tror da heller at den tidligere gitaren har aktiv pickup og den nye ikke har det.

 

Du spør om overganger, men sier ikke noe om hva slags tilkopllinger du har. Regner med at gitaren har vanlig jack. Men har forsterkeren også jack, siden du har koplet gitaren til? Eller har den RCA kontakter (på folkemunne phono, slike som CD-spillere har)?

Det finnes overganger til det meste, man må bare vite hva man trenger.

 

[EDIT]

Anngående stereo tilkopling, hvis det er en stereo jack i forsterkeren skal ikke dette ha noe å si. Når man kjører mono i jack plugger bruker man tuppen for signal og skjermen som jord. På en stereo jack bruker man skjermen som jord, tuppen som venstre kanal og ringen som høyre kanal. Det vil si at hvis man plugger en gitar (mono) til en stereo tilkopling vil man kun få lyd i den venstre høyttaleren. Jeg tipper at når du dra pluggen litt ut og får lyd er det kun i den høyre høyttaleren.

 

Da burde det ikke være noe i veien med lydnivået, men heller det at kanskje forsterkeren ikke liker å kortslutte jord og høyre kanal (ikke noe farlig, det vil bare legge signalet til null, ingenting). Du burde forsøke med en stereo jack plugg. Enten lodde på en ny plugg på kabelen du har eller få tak i en stereo kabel.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar
Ok- poenget er i hvert fall at signalet fra en gitarpickup er alt for svak for en vanlig line- in, aux eller ha det nå står på inngangen- de er makne alle sammen, så sant forsterkeren ikke er så gammel at den har platespillerinngang

 

Hvordan mener du dette er da, tumbleweed? I en CD- spiller, mp3 osv som har line out, sitter det jo allerede en forsterkerkrets. Kobler man dette sammen, er det altså forforsterker ->forforsterker-> forsterker?

 

Skal ikke uttale meg cd-spillere og mp3-spillere. Jeg svarte som jeg gjorde da det så ut som om du gikk ut fra at han koblet direkte til et slutt-trinn. Poenget var bare å si noe om at de aller fleste stereoforsterkere/receivere er konstruert på samme måte som gitarforsterkere. Altså en enhet med for- og effektforsterker i samme boks.

 

Nå er det heller ikke uvanlig å ha separat forforsterker og slutt-trinn, både i HiFi-verdenen og i gitar-rack-verdenen, men det gjengse er nok integrerte enheter.

Lenke til kommentar

Vel jeg har jo egentlig fikset problemet med å kjøpe original forsterkeren, men jeg fikk minst like bra med lyd fra før, men sånn som folk advarte mot hvor farlig d var så valgte jeg å ikke ødelegge noe. Jeg har en stor JACK AUX in, noe som gir meg mulighet til å koble gitaren rett til forsterkeren. Så gammel som forsterkeren er så har den også mulighet for platespiller. Men i form av R og L inngang på baksiden. Dette var top of the line den gang mine foreldre var ung, men jammen er det futt i det enda. Men det jeg eventuelt vil gjøre er å få tak i en stor stereo jack kabel slik at jeg kan bruke den på stereoannlegget. Original forsterkeren skurret noe voldsomt og hadde en del ulyder, muligens mer enn forsterkeren min, dessuten hadde jeg MYE bedre lyd med min egen forsterker. Men dersom jeg kobler en big jack stereokabel i gitaren og inn i forsterkeren, får jeg ut lyd da, eller blir jeg nødt å ha kabelen halveis utav slik som med mono jacken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...