Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor i Oslo kan jeg få byttet ytre drivakselledd rimelig?


CrazyDog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er det systemet der du har på bilen din så er det en ganske enkel affære, har selv skiftet gummipakningen på faren min sin A4.

 

Det du trenger er en drivknute med komplett monteringssett. Vær obs på at du også får med fett og ny navbolt når du kjøper drivknuten.

 

I tillegg til ny drivknute trenger du også en ny tverrgående bolt som går gjennom der det står pil til "Balljoint housing", denne fester fast de to armene fast. Denne bolten kan være vanskelig å få ut siden den er festet med mye fritt, så et dor eller lignende kan være kjekt å ha for hånden. Sammen med mye w-50 fett.

 

Det du må løsne er de to armene på toppen. Hvis jeg ikke husker helt fei lmå du også koble fra styringskulen, den helt til høyre i bildet på toppen.

 

Dette er en ganske lett jobb egentlig det også.

 

Det jeg ikke anbefaler deg å gjøre er å løsne noe i bunnne, det vil si begynne å løsne på de to lenkearmene. Det trenger du kun hvis du skal skifte lager og må ha ut hele lagerhuset.

 

Hvis du skal ta av disse lenkearmene blir jobben plutslig større enn det du trenger.

 

Jeg antar at du har løsnet navbolten, her kan en latmann være kjekt å ha. Her må du eneten ha en sekskantnøkkel eller en stor pipe. Den nye bolten vil jeg anta har en sekskantinnfestning. Så du trenger uansett en slik pipe uansett.

 

Når du har skrudd løs dirvknuten så skal det være mulig å få denne ut fra hjulhuset uten å ha løsnet noe under, det er jeg 100% sikker på.

 

Når du har fått løsnet drivknuten så bruker du den gamle navbolten til å få løsnet drivknuten med ved å skru den inn. Da blir stangen presset ut fra festet sitt. Bare husk å skjær vekk alle klipsene som fester gummibelgen før du gjør dette.

 

Rengjør stanga der gamle leddet stod med fettoppløsende middel for å få vekk det gamle fettet. Dette er klissete saker, bare så du er obs. Rengjør området skikkelig etterpå slik at det ikke er noe fettoppløsende middel igjen, dette vil du ikke ha i den nye knuten.

 

Pass også på at splinten som sitter ytterst på denne også er vekk, hvis det er en splint ytterst så fjern denne og skift den ut med den nye i settet.

 

Når du skal ha på igjen så bruk all fettet som fulgte med den nye drivknuten og ikke vær for gjerrig med fettet. Ta å saus inn den nye drivknuta skikkelig.

 

Et triks for å få på det nye leddet er å skru inn den gamle navbolten et lite stykke for å bruke en gummiklubbe til å gi den en liten dunk slik at splinten fester seg. Dette er den enkleste metoden.

 

Så det du trenger er:

 

Fettoppløsende væske, selv bruker jeg bremserengjøring på boks fra Biltema. Fungerer ypperlig etter min mening.

 

Ny bolt til å feste øvre armene med, fås kjøpt orginalt. Denne er ikke så dyr, maks en 30 kr vil jeg tippe.

 

Nye festeskruer til calipper, disse skal egentlig byttes hver gang de skrus ut. Men avgjør dette selv om du trenger det.

 

Ny drivknute med alt innhold, det vil blant annet si fett og navbolt.

 

En litt mindre bolt enn den du kjøpte for å slå ut festebolten til armene, men kan også bruke dor.

 

Glemte å skrive at du måtte også ta av calipper, men det er en smal sak. Eneste en stempelpresse er kjekt å ha for å presse tilbake stemplet litt når du skal sette det på igjen. Kjøpes billig på Biltema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...