Gå til innhold

BK: Albert Dock


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både dybdeskarpt, vanlig skarpt og perfekt eksponert synes jeg. Heldig med fin rekkefølge i fargene på båtene var du og.

Eneste som plager meg er, den lille duppeditten nede til høyre, og.. er horisonten en anelse skjev, eller er det bare synet mitt som spiller triks?

 

EDIT: Jeg glemte; bra du ikke er redd for å ta "ubalanserte" bilder, da det jo er mye tyngre på venstresiden. Det gjør seg oftere enn folk tror, etter min smak.

Endret av Toffer
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Eneste som plager meg er, den lille duppeditten nede til høyre, og.. er horisonten en anelse skjev, eller er det bare synet mitt som spiller triks?

Hehe, den duppeditten glemte jeg ja... Har croppet lett på venstre side, men glemte å sjekke høyre :)

 

Ellers så slet jeg en anelse med horisonten pga av fortegningen til Sigma 10-20. Jeg prøvde å få kaikanten noenlunde horisontal, men da heller taket litt oppover, mens refleksjonen heller litt nedover. Tanken var at da blir det i det minste symmetrisk. Det er mulig jeg kunne vært litt mer nøyaktig.

 

Edit: Blandet høyre og venstre (!)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Det ser ut som du har oppskarpet veldig. Jeg syns også bildet inneholder for mange små-detaljer som ødelegger bildet. Det er for mange objekter, kom deg heller nærmere ett. Dette er et av de mest ordinære rådene som gis til nybegynnere innen fotografi, og noe som skiller profesjonelle fotografer og turister. Det er også for kjedelige farger på dette bildet, og jeg syns det er oversaturert. Bildet er også veldig skrått, som er forstyrrende. Bruk filter/distortion/lens correction og gjør den nederste veggen rett. Jeg ville foreslått deg å lære noen triks for å få bildene dine til å stå ut ifra mengden. Det finnes mange metoder, men det er best å lære selv.

 

EDIT: det er ofte utrolig vanskelig å se om et bilde er rett. jeg fikser allikevel på hvert bilde jeg er fornøyd med i lens correction. se på bildet, og tenk deg om; "hva er det på bildet som må være rett?". i dette tilfellet så er det selvfølgelig den borterste veggen, i andre tilfeller kan det være verre å forstå. zoom nærme inn på lens correction, og prøv deg frem med alle spaker for å se hva de gjør. det krever en del tid, men etterhvert vil du få linjen du har valgt, til å stå rett på gridet (photoshop-hjelpelinjer).

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Det ser ut som du har oppskarpet veldig. Jeg syns også bildet inneholder for mange små-detaljer som ødelegger bildet. Det er for mange objekter, kom deg heller nærmere ett. Dette er et av de mest ordinære rådene som gis til nybegynnere innen fotografi, og noe som skiller profesjonelle fotografer og turister. Det er også for kjedelige farger på dette bildet, og jeg syns det er oversaturert. Bildet er også veldig skrått, som er forstyrrende. Bruk filter/distortion/lens correction og gjør den nederste veggen rett. Jeg ville foreslått deg å lære noen triks for å få bildene dine til å stå ut ifra mengden. Det finnes mange metoder, men det er best å lære selv.

 

EDIT: det er ofte utrolig vanskelig å se om et bilde er rett. jeg fikser allikevel på hvert bilde jeg er fornøyd med i lens correction. se på bildet, og tenk deg om; "hva er det på bildet som må være rett?". i dette tilfellet så er det selvfølgelig den borterste veggen, i andre tilfeller kan det være verre å forstå. zoom nærme inn på lens correction, og prøv deg frem med alle spaker for å se hva de gjør. det krever en del tid, men etterhvert vil du få linjen du har valgt, til å stå rett på gridet (photoshop-hjelpelinjer).

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg har nok dratt litt for hardt i spakene under bildebehandlingen ja. Nivå av oppskarping var vanskelig å bestemme seg for pga av alle detaljene. Når det gjelder saturering var det et bevisst valg å overdrive litt fordi jeg ville fremheve de røde søylene. Nettopp fordi lyset var så flatt at fargene ellers er kjedelige.

 

Jeg prøvde faktisk å bruke lens correction i Bibble siden Sigmaen har en god del fortegning, men jeg synes ikke at resultatet ble noe bra. Kanskje DxO er bedre til dette formålet, men det blir for dyrt og tidkrevende å sitte med ørten forskjellige bilderedigeringsprogrammer.

 

Kan du nevne et eksempel på "triks for å få bildene dine til å stå ut ifra mengden"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...