Petter90 Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Nå tenker dere sikkert å si at det er forferdlig mye jobb å skrive noe sånt fra grunnen av pga drivere o.l. Men det jeg tenkte på var å bruke et program (som f.eks speedfan) som kjørte i bakgrunnen for så å sende kommandoer til det programmet via f.eks cmd. Jeg googla etter kommandoer til speedfan, men fant ingen som kunne justere volt/hastighet. Så da lurte jeg på om noen av dere hadde noen idéer til hvordan det kan gjøres? Eller eventuelt en helt annen måte å gå frem på, det jeg vil kunne gjøre er å styre 12v ut av PC-en (trenger ikke mer funksjonalitet enn av/på) Ble kansje litt rotete forklaring dette, så si ifra hvis jeg skal prøve på nytt
DeadManWalking Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Du må endten lage et program spesifikt for ditt Hk, eventuellt prøve å få tak i noen teknisk oversikt over Hk. Om det i det hele tatt lar seg gjøre er en annen sak, men det er en mulighet vil jeg tro. En annen er jo å gå for et relebrett, (mindre type pls) også styre dette. Da det følger med programvare. Jeg tror det kan bli en dritt jobb hvis du ikke har noen særlig erfaring med programmering av drivere. Dette er kernelspace, du har ikke lyst til å kødde med dette (neida:p)
Petter90 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 Har ikke noe lyst til å programmere drivere nei, langt over mitt nivå på PCer. Men å gi instrukser til speedfan (eller noe lignende) burde egentlig ikke være noe problem (hvis det er implentert riktignok)
GeirGrusom Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Hmmm, Jeg lurer på om man ikke kan bruke WMI til dette... skal sjekke edit: SetSpeed: Not implemented Litt irriterende at funksjonen er der, men er ikke tatt i bruk :S Endret 14. januar 2008 av GeirGrusom
Petter90 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Skrevet 15. januar 2008 Den så jeg faktisk på tidligere, ganske irriterende ja. Noen som vet om en usb-gadget eller lignende som kan gjøre samme jobben? (Trenger nesten ikke noe effekt ut av den så en usb utgang burde vel klare det, er bare som av/på signal.)
DeadManWalking Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 USB krever nesten et kretskort med elektronikk på, kanskje du skal ta en titt på com-porten? Den er enklere å jobbe med, og det skal være enkelt og gi en puls på 5+. Nok til å flippe et bittelite relè i alle fall, du får sjekke i en elektronikksjappe.
Petter90 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Skrevet 16. januar 2008 Får ingen av av de andre idéene mine til å fungere, så skal prøve meg på COM-porten, men har ikke anelse om hvordan jeg skal få det til å funke, så blir nok mye googling. Men takk for hjelpa!
j000rn Skrevet 16. januar 2008 Skrevet 16. januar 2008 Noen som vet om en usb-gadget eller lignende som kan gjøre samme jobben? (Trenger nesten ikke noe effekt ut av den så en usb utgang burde vel klare det, er bare som av/på signal.) http://www.phidgets.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå