Gå til innhold

Hjelp til å stille inn bildet på tv


Kn00t

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg ny tv

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331213

37" Full hd

Men bildet er litt rart, litt lyst (er klar over at du kan stille på kontraster osv ja :p)

Jeg har kobla hd ledningene til tv'n, Veldig usikker på om det er rett oppkobla.

Jeg har også stilt på 1080i på Console settings.

men lurte på om det er noe annet jeg kan gjøre.

Er for lat til å begynne med bruksanvisning, så jeg prøver her først.

Noen som har noen tips eller guides eller lignende?

 

Btw, jeg er amatør i sånne ting, så prøv å forklar litt ;p

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være spydig men du burde heller kjøpt en mye billigere 720p tv. Så godt som alle spill kjører ikke høyere oppløsning enn det uansett. Så spillene vil bare bli skalert opp på TV'en din og faktisk kanskje se litt dårligere ut enn på en native 720p tv.

 

Hm, etter å ha sjekket TV'en så virket den veldig billig for å være en 1080p tv. Er nok noe muffens med den.

Lenke til kommentar

Nja... alt er relativt. LCD har en annen teknologi for å lyse opp skjermen, så den kan virke lysere i mange tilfeller. Men alt har sin pris, og stort sett får man det man betaler for :)

 

Hvorfor skulle den være så billig til å være 1080p? Mange TV'er som selges i den prisklassen, og er 1080p nå... Men de er selvsagt ikke "high-end".

Lenke til kommentar
Ikke for å være spydig men du burde heller kjøpt en mye billigere 720p tv. Så godt som alle spill kjører ikke høyere oppløsning enn det uansett. Så spillene vil bare bli skalert opp på TV'en din og faktisk kanskje se litt dårligere ut enn på en native 720p tv.

 

Hm, etter å ha sjekket TV'en så virket den veldig billig for å være en 1080p tv. Er nok noe muffens med den.

 

Ikke for å være spydig (for å bruke ditt eget utrykk), men du er rimelig langt ut på jordet!

 

Makan - her har gutten kjøpt seg en helt grei Full HD TV, og så kommer du og låter mest som en misunnelig... veit ikke hva.. passer meg litt for moderatorene her. Men det må være lov å reagere litt altså.. Drive å fortelle folk at de burde kjøpt noe annet i ettertid når de ber teknisk hjelp, og i tillegg begrunne det feilaktig også?! For du er på jordet med dette med oppskaleringen. Ingen grunn til 720p innhold i 360'n skulle se dårligere når det er oppskalert til 1080p og vist på et 1080p display. For å ta en sammenligning: Da burde jo oppskalert DVD (576) se dårligere ut i 720p også da? Alle snakker om hvor bra og nesten HD aktig oppskalert DVD ser ut. Ikke sant? 720p til 1080p ser lekkert ut.

 

Dessuten - han lar selvfølgelig 360'n kjøre 1080p ut og TV'ns (eventuelle svakhet i) oppskaleringsbrikke (merk eventuelle for dette vet du ikke noe om) har da null å si. Den får 1080p fra 360'n og that's it.

 

Så til trådstarter:

Har du noen av de tre siste Star Wars filmene, "Phantom menace", "clone wars", "revenge of the sith"? I menyene på de så er det noe som heter THX set up/Optimizer eller noe sånt. Der er det testbilder med forklaring for hvordan de kan stille inn Brightness og Contrast på TV'n. Let litt rundt i DVD menyene på en av disse filmene så finner du det. Les forklaringen nøye og forsøk å stille inn etter beste evne. Det finnes også egne kalibrerings DVD-er, f.eks DVD Essentials som også tar for seg dette. Men den kan være litt tricky å navigere rundt i. Så lettest er jo å bruke en av disse Star Wars filmene, særlig hvis du har dem fra før. :) Ellers kan DVD Essentials bestilles fra div. nettbutikker, f.eks http://avshop.no.

 

Husk at mange av disse TV'ene har både contrast og brightness verdiene stilt veldig høyt ut fra frabrikken for å se prangende ut i en butikk utstilling, og det ser dessvere ikke så bra ut hjemme i stua.

 

Det er i utgangspunktet ikke noe muffens med TV'n, trådstarter, selv om Mesterkokk prøver seg på det. Har lest mange postitive inntrykk av den. Prøv heller å finne disse THX testbildene på en av disse star wars dvd'ene og juster ned brightness og contrast til passe verdier etter det. Så blir det likar. Sett også 360'n til 1080p ut istedet for 1080i.

 

 

EDIT: (sånn før jeg kvelder)

I denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=761844 så er det en del som diskuterer denne TV'n (og de virker veldig fornøyde!). Les litt der. Ser at en av de har postet hvilke billedinnstillinger han har på sin TV. Jeg mener enhver bør stille inn selv, litt ut fra lysnivå i rommet man sitter i. Men det er i hvert fall noe du kan forsøke inntill du får prøvd THX optimiser fra Star Wars eller en annen kalibrerings DVD.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Dessuten - han lar selvfølgelig 360'n kjøre 1080p ut og TV'ns (eventuelle svakhet i) oppskaleringsbrikke (merk eventuelle for dette vet du ikke noe om) har da null å si. Den får 1080p fra 360'n og that's it.

 

Og det vil se likt ut eller litt dårligere enn det vil gjøre på en 720p tv fordi det blir oppskalert fra det originale 720p. Er ikke slik at det vil se ut som 1080p native oppløsning plutselig.

 

De 2-3 spillene som er 1080p vil se bedre ut, that's it.

Lenke til kommentar
Dessuten - han lar selvfølgelig 360'n kjøre 1080p ut og TV'ns (eventuelle svakhet i) oppskaleringsbrikke (merk eventuelle for dette vet du ikke noe om) har da null å si. Den får 1080p fra 360'n og that's it.

 

Og det vil se likt ut eller litt dårligere enn det vil gjøre på en 720p tv fordi det blir oppskalert fra det originale 720p. Er ikke slik at det vil se ut som 1080p native oppløsning plutselig.

 

De 2-3 spillene som er 1080p vil se bedre ut, that's it.

 

Så altså...

Ut fra dette du skriver... Mine 576/480 oppløste DVD filmer de ser dårligere ut på min 1080p projektor enn de gjør på en projektor som viser det i nativ oppløsning eller lavere enn 1080p (noe som jeg hadde tidligere)? Det finnes en del 480p LCD/Plasma TV'er rundt om. Disse er noen år gamle nå, men viser i hvert fall NTSC DVD-er i native oppløsnig. Disse viser altså DVD skarpere/bedre enn DVD oppskalert og vist på en HD Ready (720p) eller Full HD (1080p) TV/projektor? (På samme sitteavstand).

 

Jeg har både 720p og 1080p projektor. Det er ikke tvil om hvilken som framstår med best bilde både fra Xbox 360 og PS3. Det er fasit nok for meg egentlig.

 

Dårlige støyfulle analoge TV signaler inn og oppskalert til 1080p - ikke så nice nei. Men det er noe annet.

 

Ellers - du er fortsatt ikke noe nærmere i å hjelpe trådstarter i det han lurte på - annet enn i å forsøke å fornærme han for innkjøpet.

Lenke til kommentar
Dessuten - han lar selvfølgelig 360'n kjøre 1080p ut og TV'ns (eventuelle svakhet i) oppskaleringsbrikke (merk eventuelle for dette vet du ikke noe om) har da null å si. Den får 1080p fra 360'n og that's it.

 

Og det vil se likt ut eller litt dårligere enn det vil gjøre på en 720p tv fordi det blir oppskalert fra det originale 720p. Er ikke slik at det vil se ut som 1080p native oppløsning plutselig.

 

De 2-3 spillene som er 1080p vil se bedre ut, that's it.

 

Så altså...

Ut fra dette du skriver... Mine 576/480 oppløste DVD filmer de ser dårligere ut på min 1080p projektor enn de gjør på en projektor som viser det i nativ oppløsning eller lavere enn 1080p (noe som jeg hadde tidligere)? Det finnes en del 480p LCD/Plasma TV'er rundt om. Disse er noen år gamle nå, men viser i hvert fall NTSC DVD-er i native oppløsnig. Disse viser altså DVD skarpere/bedre enn DVD oppskalert og vist på en HD Ready (720p) eller Full HD (1080p) TV/projektor? (På samme sitteavstand).

 

Jeg har både 720p og 1080p projektor. Det er ikke tvil om hvilken som framstår med best bilde både fra Xbox 360 og PS3. Det er fasit nok for meg egentlig.

 

Dårlige støyfulle analoge TV signaler inn og oppskalert til 1080p - ikke så nice nei. Men det er noe annet.

 

Ellers - du er fortsatt ikke noe nærmere i å hjelpe trådstarter i det han lurte på - annet enn i å forsøke å fornærme han for innkjøpet.

 

Nå snakket jeg spill, ikke film. Tror ikke mange ville sett forskjell på et 720p native spill på en 720p tv og samme spillet oppskalert på en 1080p tv.

 

Absolutt ikke min mening å fornærme noen. Jeg bare nevnte at 720p tv er på mange måter et smartere kjøp. Men jeg trodde TV'en hans var mye dyrere da jeg skrev det, den koster jo omtrent det samme som en 720p tv uansett.

 

Når det gjelder problemet hans så husker jeg noen andre som har hatt problemer med denne tv'en, de fikk den ikke til å vise 1080p tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Gi deg nå. Oppskalerte bilder (samme hvilken kilde) vil i de aller fleste tilfeller se bedre ut. Jeg oppskalerer alt mulig på min projektor (1080p). Alt fra N64-spill til 360-spill. Og alt ser bedre ut enn noen gang.

 

Men det er jo ikke det samme som å sammenligne f.eks Gears of War som er 720p på en 720p tv mot en 1080p tv.

 

Jeg vil tippe at 9 av 10 ikke ville sett forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...