Gå til innhold

Løse opp termisk lim uten å ødelegge cpu/hk?


questra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt klønete å komme til ja. Jeg har klart å skrape meg noen millimeter inn under vifta, men det er ikke i nærheten av nok til å vippe av vifta med en skrutrekker. Hovedkortet holder på å brekke så jeg tør ikke ta i hardere.

 

Kan jeg bruke rødsprit? Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å "dynke" dette i sprit, men kanskje jeg får til noe ved å ta tiden til hjelp.

 

Er det farlig å søle litt rødsprit på hovedkortet? Eller på CPU (andre steder enn på kjøleflaten)?

Lenke til kommentar
Kunne det bli lettere med varme? Feks benytte seg av en hårføner til å varme opp limet og så prøve å få av vifta/kjøleren. Alt blir jo mykere med varme.

 

Ville ikke tro det var tilfelle med termisk lim. Keramikk feks blir hardt av varme (opp til ett punkt hvertfall :D ).

 

*edit*

Fant en som hadde samme problem: http://www.ocforums.com/archive/index.php/t-446789.html

 

Han fikk det fra hverandre.

Endret av MrBone
Lenke til kommentar

Bruk gammel type barberbald. lirk den inn i et av hjørnene og begynn å "sage" frem of tilbake. 2-3 minutter senere så vil den dette av. Har gjort det selv mange ganger.

 

Etter det bruker du noe relativt aggresivt løsemiddel for å løse opp limrestene, f.eks. whitespirit (men husk å rense vekk restene av det senere med noe renere).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fikk det omsider til. Måtte ta i bruk betydelige mengder med teknisk sprit + hammer og meisel (flat skrutrekker). Det så ikke spesielt lyst ut i starten, men til slutt gikk det å rive av viften. Det så ikke pent ut under der. Dvs masse gris (lim) og hakk fra skrutrekkeren. Heldigvis var kontaktflaten, både på cpu og vifta, nokså uberørt.

 

For å fjerne griset, som satt altfor godt, brukte jeg mer sprit og en finkornet neglefil. Slik ble kontaktflatene helt rene og med kun svært små riper. Med kjølepasta er dette helt uproblematisk. Jeg kunne faktisk justere FSB 10 opp pga bedre kjøling :)

 

Takk for tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...