Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når bruker bilen mest bensin?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når Audi og BMW (de eneste jeg har erfaring med) triller i nedoverbakke så viser kjørekomputeren 0 liter pr. 100 km. Men om det stemmer vet jeg ikke. Jeg synes det virker litt merkelig at hele maskineriet går rundt uten noen som helst form for forbrenning.

 

Hvorfor skulle det ikke det?

 

"Alle" biler med innsprøytning har fuelcut. Dvs at drivstofftilførselen kuttes, og det eneste som driver motoren rundt er hjulene. Fuelcut på min 525 kobler kun inn over 1400 rpm.

Lenke til kommentar

vis du har en bil i fri og slipper gassen. da dør jo ikke (vanligvis) bilen. vel i alle fall ikke hvis den fungerer som den skal.

det vil slippes inn litt bensin i motoren uansett men det vil jo selvfølgelig (i alle fall på biler med innsprøytning) ikke slippes inn mer en det som den er satt til å slippe ut ved tomgang. da spjeld åpningen vil være minimal og eventuelle sensorerer vil merke dette og regulere tilførselen av brennstoff.

 

det er jo det som gjør at det kalles motorbrems. motoren får ikke lengre nok drivstoff til å opprettholde effektutgivningen (eller hva du kaller det) og den naturlige tregheten og motstanden (er vel kanskje det samme?) i systemet må tvinges rundt på en annen måte en internforbrenning, det som skjer er at motoren blir da gitt drivstoff til å holde ca f.eks 8 - 600RPM. men motoren holder f.eks. 2500RPM og motoren vil få kraften til å opprettholde hastigheten sin fra drivhjulene.

 

fuelcut høres helt jævlig ut. har vært ute for det som en måte å ha turtallsperre (MB 190E) så når bilen traff en 500rpm over redline kuttet den hele bensintilførselen, eneste som ikke gjorde at ikke hjulene låste seg var trolig at clutchen spant rundt. men det blir jo litt annet når det er så høyt turtall.

Lenke til kommentar
vis du har en bil i fri og slipper gassen. da dør jo ikke (vanligvis) bilen. vel i alle fall ikke hvis den fungerer som den skal.

det vil slippes inn litt bensin i motoren uansett men det vil jo selvfølgelig (i alle fall på biler med innsprøytning) ikke slippes inn mer en det som den er satt til å slippe ut ved tomgang. da spjeld åpningen vil være minimal og eventuelle sensorerer vil merke dette og regulere tilførselen av brennstoff.

 

det er jo det som gjør at det kalles motorbrems. motoren får ikke lengre nok drivstoff til å opprettholde effektutgivningen (eller hva du kaller det) og den naturlige tregheten og motstanden (er vel kanskje det samme?) i systemet må tvinges rundt på en annen måte en internforbrenning, det som skjer er at motoren blir da gitt drivstoff til å holde ca f.eks 8 - 600RPM. men motoren holder f.eks. 2500RPM og motoren vil få kraften til å opprettholde hastigheten sin fra drivhjulene.

 

fuelcut høres helt jævlig ut. har vært ute for det som en måte å ha turtallsperre (MB 190E) så når bilen traff en 500rpm over redline kuttet den hele bensintilførselen, eneste som ikke gjorde at ikke hjulene låste seg var trolig at clutchen spant rundt. men det blir jo litt annet når det er så høyt turtall.

 

For det første: hvis clutchen spant rundt skjærte motoren seg fullstendig, og låste seg i en posisjon.. tviler litt på at det skjedde.. var vel rett og slett motorbrems den motstanden du/dere kjente..

 

For det andre: når jeg snakker om fuelcut så mener jeg når gasspedalen er helt ute.. altså når man bremser med motoren. det er vel fuelcut når man treffer turtallsspærra også, men drivstofftilførselen kobles jo inn igjen så snart turtallet faller litt..

Lenke til kommentar
For det første: hvis clutchen spant rundt skjærte motoren seg fullstendig, og låste seg i en posisjon.. tviler litt på at det skjedde.. var vel rett og slett motorbrems den motstanden du/dere kjente..

 

For det andre: når jeg snakker om fuelcut så mener jeg når gasspedalen er helt ute.. altså når man bremser med motoren. det er vel fuelcut når man treffer turtallsspærra også, men drivstofftilførselen kobles jo inn igjen så snart turtallet faller litt..

vel det lukta svidd clutch, og det var ikke mye igjen av plata når den ble byttet. men hey du har sikkert rett. og det tar jeg ikke tungt

Lenke til kommentar
For det første: hvis clutchen spant rundt skjærte motoren seg fullstendig, og låste seg i en posisjon.. tviler litt på at det skjedde.. var vel rett og slett motorbrems den motstanden du/dere kjente..

 

For det andre: når jeg snakker om fuelcut så mener jeg når gasspedalen er helt ute.. altså når man bremser med motoren. det er vel fuelcut når man treffer turtallsspærra også, men drivstofftilførselen kobles jo inn igjen så snart turtallet faller litt..

vel det lukta svidd clutch, og det var ikke mye igjen av plata når den ble byttet. men hey du har sikkert rett. og det tar jeg ikke tungt

 

Når clutchen på forhånd var utslitt, kan det nok være at motorbremsen ble for kraftig til at den klarte å holde imot. Men da var det uansett på tide med clutchbytte ;) om clutchen ikke hadde sluppet ville nok ikke hjulene låst seg likevel..

Lenke til kommentar

Men dette med motorbrems, i 1 gir fungerer jo motorbremsen rimelig bra, altså krever det veldig mye energi for å dra rundt motoren i 1. gir, vil ikke den samme motstanden være der når du kjører vanlig også? Føles litt bortkasta :p

 

Men jeg skjønner ikke, hvis forbruket er minimalt når man triller med høyt turtall og uten gass, hvorfor skal det da være et større forbruk i 1. gir og høyt turtall med minimalt gass på flat grunn, framfor lavt turtall og minimalt med gass på flat grunn?

Lenke til kommentar
Men dette med motorbrems, i 1 gir fungerer jo motorbremsen rimelig bra, altså krever det veldig mye energi for å dra rundt motoren i 1. gir, vil ikke den samme motstanden være der når du kjører vanlig også? Føles litt bortkasta :p

 

Men jeg skjønner ikke, hvis forbruket er minimalt når man triller med høyt turtall og uten gass, hvorfor skal det da være et større forbruk i 1. gir og høyt turtall med minimalt gass på flat grunn, framfor lavt turtall og minimalt med gass på flat grunn?

 

Husk at når motoren går på 4000 rpm kontra 2000 rpm antennes bensinen i hver sylinder dobbelt så mange ganger. For å bruke like mye drivstoff på hver av de turtallene må det sprøytes inn bare halvparten så mye bensin ved hver antenning ved 4000 rpm som ved 2000 rpm. Motoren går kanskje lettere ved 4000 rpm, men det er ikke nok til å halvere bensinmengden ved hver antenning.

 

Hvis man triller i gir med et turtall over ca 1400 rpm vil de fleste biler ikke bruke drivstoff i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men dette med motorbrems, i 1 gir fungerer jo motorbremsen rimelig bra, altså krever det veldig mye energi for å dra rundt motoren i 1. gir, vil ikke den samme motstanden være der når du kjører vanlig også? Føles litt bortkasta :p

da kan vi vel begynne å snakke om den aktuelle bilens gir ratio og bilens bevegelsesenergi.

og jo det vil jo alltid være motstand (eller kan det kalles treghet) i en motor, skal vel også sies at et en forbrenningsmotor er lite effektive og mye av energien forsvinner i varme i stedet for bevegelse.

Lenke til kommentar
høyere turtall= større forbruk

 

så det er lurt ha lavt turtall

 

Det er nok ikke helt sant.

 

Da opp bratte bakker på lavt turtall dobbler forbruket, i forhold til høyere turtall og samme fart.

 

Latt du bilen ha ett turtall som farta senkes når du har fullgass, så bruker bilen ekstremt mye bensin. Legger du turtaallet ved gjerne 4 000 og den da lett kan akslerere, men du beholder gjevn fart, så går forbruket drastisk ned i forhold.

 

Men de fleste biler med bensin motorer trives i bakker ved 3 500 og 2 500 på flat mark.

 

dessverre så passer ikke alltid dette med fartsgrenser.

Lenke til kommentar
Så fjerdegir med 2500 rpm gir mindre forbruk enn femtegir med 1500rpm? :S

Ja, så sant du ikke snakker om dieselbil som oppererer med lavere turtall, eller bil med V6-V8 motor.

 

Og enkelte 4syl bensinmotorer med større volum.

 

Det fins jo alltid en motor som skiller seg ut.

 

Men ved helt flat vei så er forbruket vansklig å skille ved disse turtallene. Det kan være best med 1 500 og best med 2 500 når det gjelder forbruk på flat vei vansklig å si, men f.eks VW biler så stemmer nærmere 2 500o/min

 

Men eks Honda har små 4 syl motorer som fint sparer bensin ved 1 500o/min.

 

Men ved bakker så må turtallet opp.

 

Turbo biler, så bør en vite hvor turboen gir effekt, og da sparer en mest ve3d dette omerådet, og ved motbakker bør en bare gå noe over, ikke så mye som biler uten turbo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...