Gå til innhold

Har tenkt å bytte bank, hvilken bør jeg bytte til?


O.J

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte fra Postbanken til en annen bank. Ble jo kåret til norges dårligste bank i media her for litt siden.

 

Har allerede ca. 35.000 fordelt på kapitalkonto, bsu og forbrukskontoen i postbanken.

 

Det som er viktig er gode renter på bsu og sparekonto, og lave renter på lån. God nettbank er også viktig.

 

Hvilken bank er sammenlagt den beste i norge?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker skandiabanken og er storfornøyd. Eneste du burde tenke på når du skal skifte bank er at det kan være vanskeligere å få lån i rene nettbanker eller banker du ikke har et langt engasjement til. Dette da de er mindre villige til å "se gjennom fingrene" for spesialtilpassete lån etc. Søker man lån i nettbanker er det gjerne uten noen som helst direkte fysisk kontakt med kundene, og søknadsprosessen skjer kun på nett. Dette gjør det vanskelig med individuell tilpassede lån.

Lenke til kommentar

Loko dette trodde jeg også.... At det var enklere å få huslån hos en bank som kjente deg. Men har nå erfart at det også kan være motsatt. Min bank som jeg har hatt i mange mange år var veldig skeptiske til å gi meg så mye i lån som jeg ønskte. Og når jeg til slutt fikk lån så ble det til en forholdsvis dyr rentesats.

 

Jeg stakk innom Nordea, som jeg ikke har hatt noe annet kundeforhold til enn at jeg fikk 50,- til konfirmasjonen der, som jeg så har tatt utigjen med en gang. Der fikk jeg mye lettere lån, og til en bedre rente. Kanskje det er for å kapre kunder fra nabobanken?

Lenke til kommentar

Dem ønsker selvsagt nye kunder. Det jeg skrev over var mest rettet mot nettbanker, men også til en hvis grad andre fysiske banker.

 

Selv gikk jeg til en annen fysisk bank og ba om møte med en konsulent. Hadde forberedt meg skikkelig på forhånd og satt opp et budsjett med alt tenkelig av utgifter og samtidig ta høyde for rentehevinger. Møter man forberedt opp vil bankkonsulenten sitte igjen med et inntrykk av at du er ryddig økonomisk og man vil da få det (store) lånet man trenger. Jeg fikk da et lån som var betydelig høyerer enn hva skandiabanken ville gi meg.

 

Hadde det vært en ren nettbank jeg hadde gått til ville ikke slike ting spilt noe rolle, da dem KUN ser på inntektene dine der og da. Man har ikke en funksjoær som kan se an individuelle saker. Så hvis man ikke er en typisk A4-kunde er det mye vanskeligere å få lån i nettbanker enn fysiske banker.

Lenke til kommentar

Ser at Skandiabanken kommer dugelig ut på de fleste sammenligninger, men at det kun er en nettbank.

Vet ikke hvor mye det vil ha å si for fremtidige lån at det ikke er en funksjonær å prate med.

 

Banken har bedre renter på både bsu, sparekonto og lån, så er godt mulig jeg bytter til den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pengene dine (opptill 2 mill. pr bank) er trygge i alle norske banker, takket være Bankenes sikringsfond. Bank Norwegian AS er ifølge medlemslisten hos Bankenes sikringsfond medlem, så du behøver ikke å være redd for pengene dine med tanke på eventuell konkurs etc.

 

Hadde jeg stått fritt til å velge bank i dag og kun hatt behov for dagligbank og evt. kredittkort, så hadde jeg nok valgt Bank Norwegian AS selv.

Lenke til kommentar

Det er gratis i Storebrand om du er såkalt "Partner"-kunde. Dette krever derimot at de tar en vurdering av "din inntekt og/eller formue", samt "ditt samlede engasjement hos oss hvis du er kunde fra før". Klippet fra Storebrands egne sider. De har derimot lavere rente enn de andre (5,80% pt. og fastrenteinnskudd på 6,20% hvis du har min. 250.000,- og da er pengene sperret i hele avtaleperioden).

 

Bank Norwegian, Skandiabanken, YaBank og Landkreditt har alle en årsavgift på Visa Classic på kr. 250,-. Da er det bare rentenivået og evt. kvaliteten på nettbanken som avgjør.

Lenke til kommentar

Den riktige banken for akkurat deg finner du som tidligere nevnt på Finansportalen.

 

På generelt grunnlag kan jeg anbefale Gjensidige bank da de har ganske høy rente, tilbyr BSU og gir deg bilde på VISA debet-kortet (det som er direkte tilknyttet kontoen din).

Merk at det er langt ifra alle banker som tilbyr dette. I hovedsak får man ikke bilde på kortet av internettbankene, og heller ikke i Fokus Bank sitt nye gratistilbud 24/7.

Lenke til kommentar

Å velge riktig bank er en formidabel jobb i bankjungelen som nå eksisterer i Norge. Heldigvis ser det ut som finansportalen hjelper oss på god vei når det kommer til sammenligninger.

 

Rentenivåene i banken endres ofte flere ganger per år. Så den banken som er best på brukskontorente nå trenger ikke være det i slutten av året. Dog så regner f.eks. dine penger ut en gjennomsnittsrente som de legger til grunnlag for sammenlikninger.

 

Uansett så ville jeg bare skrive at jeg er meget fornøyd med funksjonaliteten til Skandiabanken sin nettbank. Spesielt at man har et utrolig mye bedre utvalg av fond man kan kjøpe i nettbanken. Har tidligere hatt SR-bank (Sparebank1) og likte mindre den nettbanken der samt at de pushet hardt på kun Odin sine fond. At man også kan dumpe div. transaksjonsinfo i CSV-format er også noe jeg benytter meg av da jeg bruker dette og lager litt grafer og ting, mest for morro skyld.

 

Hva slags bankbehov man har er jo også ganske individuelt.

 

Vurderer nå selv å kjøre et blandingsopplegg med to banker. Man bør jo heller ikke glemme forsikringer oppi dette røklet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...