Gå til innhold

Programvare egnet til avstemning og poengberegning

JanBe

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er medlem av en fotoklubb. Der har vi hver måned en konkurranse med avstemning på bilder i 3 klasser, en for bilder i sort/hvit, en for fargebilder og en for bilder vist via projektor. La oss si at det er 20 bilder i hver klasse og 20 medlemmer som avgir stemme. Alle avgir stemme til det bildet man synes fortjener en første/annen og tredjeplass i hver klasse. Til dette bruker vi egne stemmesedler. Man skiver altså for eksempel bilde nr 16 på førsteplass i sorthvit og bilde nr 3 på andreplass og bilde nr 10 på tredjeplass og så videre for hver av de 3 klassene. Alt greit så langt.

Så var det over til opptellingen av stemmene. Til nå har vi gjort dette manuelt på passende skjemaer og det har selvsagt fungert greit. Men jeg har håp om at dette lar seg ordne via pc og et dataprogram, men jeg er ingen kløpper på slike program og trenger hjelp til å finne et passende program. Jeg håper å kunne bruke Excel, men er usikker på om dette lar seg gjøre. For det jeg trenger er et program/oppsett som kan gi meg følgende svar.

Jeg ønsker å skrive inn alle plasseringene fra hver stemmeseddel og dermed få opp på annen side for hvor mange poeng hvert bilde har fått, ved at en førsteplass er verd 7 poeng, enn andreplass er verd 5 poeng og en tredjeplass er verd 3 poeng og sortert slik at de bildene som får mest poeng kommer øverst på disse listene. Jeg ser for meg en slik liste for hver klasse. Her må det også være plass til å føre inn navnet på de som har fotografert bildene som har fått plasseringer. Ca en tredjedel av bildene i hver klasse skal bli premiert, som plassert som en av de 3 første og de resterende av denne tredjedelen som antatt. Forhåpentligvis ikke så vanskelig å få til, eller……….

Men jeg er ikke ferdig med ønskene enda. Jeg trenger også en liste for hver klasse som viser navnet og antall poeng på de fotografer som får plasseringer i månedskonkurranser og som summerer opp disse slik at vi til en hver tid vet hvem som ligger plassert hvor i løpet av et år. Denne siste listen i hver klasse skal altså sorteres etter den fotograf som har fått flest poeng gjennom et år ved at en førsteplass i en månedskonkurransen er verd 10 poeng, enn andreplass er verd 7 poeng, en tredjeplass er verd 5 poeng og et antatt bilde er verd 3 poeng for hver klasse i hver månedskonkurranse. Trolig mest praktisk med en liste for hver klasse her også.

Håper dere er med så langt og kan gi meg noen innspill på hvilke programmer som er egnet til dette og gjerne oppsett i et program for å få frem ønsket resultat.

Endret av JanBe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...