Gå til innhold

Trenger jeg ta mørkekjøring for å kjøre på vinteren?


Silfsurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er det lov? Blir litt surt om jeg blir tatt :s

Ja, det er lov, men du må ha mørkekjøring før du kan ta lappen hvis du kjører opp på vinteren (eller i mørkeperioden). Hvis du kjører opp på sommeren, må du ha mørkekjøring innen en viss tid, hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Du kan vel kjøre opp uten å ha tatt mørkekjøring. Da får du et førerkort med holdbarhet fram til en eller annen gang i mars neste år, hvor du er nødt til å ta mørkekjøring innen den datoen, for å ikke miste sertfikatet. Glemmer du å ta mørkekjøringa, så får du tilbake sertfikatet når du har tatt den.

Lenke til kommentar

Slik funker det med mørkekjøring:

 

- Dersom du tar trafikkalt grunnkurs innen en mørkekjøringsperiode må du ta mørkekjøring før du får godkjent trafikkalt grunnkurs (som også innebærer at du ikke kan øvekjøre før du har tatt det).

- Dersom du tar oppkjøring innen en mørkekjøringsperiode må du ta mørkekjøring før du kan ta oppkjøringen.

- Dersom du ikke tar mørkekjøring før oppkjøring (som følge av at ingen av ovennevnte tas innen en mørkekjøring) må mørkekjøringen tas innen utgangen av neste mørkekjøringsperiode.

 

Ikke tatt mørkekjøring innebærer ingen rettslige/lovlige konsekvenser så lenge ovennevnte kriterier gjør at det ikke er nødvendig på gjeldende tidspunkt.

 

Mørkekjøringsperioden er vel sånn ca. mellom oktober og mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...