Gå til innhold

Koble ekstern skjerm til laptop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå nettopp installert ubuntu på min nye laptop og nå forsøker jeg å koble til en ekstern lcd-skjerm via vga utgangen på den bærbare.

Det jeg ønsker er å få akkurat samme bilde på den bærbare og den eksterne skjermen, slik at jeg når jeg kan lukke igjen den bærbare og bruke ekstra tastatur og mus sammen med den eksterne skjermen.

PC-en det gjelder er en Dell xps m1330 som har et Nvidia GeForce Go 8400M GS med 128 MB. Jeg vil koble PC-en til en DellSP2008WFP 20". Oppløsningen på den bærbare er 1280x800 og på den eksterne skjermen 1680x1050.

Jeg har tidligere koblet Dell-skjermen til en annen bærbar pc med 1680x1050 oppløsning, og da får jeg automatisk samme bilde på begge skjemene, det er altså dette jeg øsnker.

Men når jeg kobler Dell-skjermen til den nye bærbare skjer det ingenting. I hvertfall ikke før jeg skriver

gksudo nvidia-settings

i en terminal. Da kan jeg konfigurere Dell-skjermen skjermen, og får følgende valg:

-Disabled

- Separate X Screen

- TwinView

TwinView er jo ikke det jeg skal ha, da blir jo den ene skjermen en forlengelse av den andre.

Når jeg forsøker Separate X screen får jeg opp en melding:

The current settings cannot be completely applied due to one or more of the following reasons:

-The location of an X screen has changed.

-The location type of an X screen has changed.

...

-Xinerama is being enabled/disabled

Jeg forstår ikke helt hva X screen betyr, og jeg har allerede installert ubuntu to ganger tidligere i dag pga feil jeg antageligvis er skyld i selv, derfor hadde det vært fint med noen gode råd!

Hva gjør jeg nå? Hvordan får jeg samme skjermblide på begge skjermer?

All hjelp mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstra skjerm er en av de tingene som GNU/Linux sliter med uten litt triksing. Har faktisk aldri klart å få et fint bilde i Linux på ekstern skjerm.

Men venter at X11 7.4 skal komme ut i februar, da visst nok dette være lettere.

Skrevet

Du får kjefte litt på nvidia, såvidt jeg vet er funksjonaliteten på plass i xorg nå. Uansett, sett det opp med twinview, så går du bare inn i /etc/X11/xorg.conf og legger inn splitt mellom skjermene med følgende linje:

Option "NoTwinViewXineramaInfo" "0"

i seksjonen for nvidia kortet driveren.

Skrevet

Problemet mitt nå er at når jeg bruker nvidia-settings til å endre til TwinView så nekter den å lagre X configuration file. Når jeg trykker på nettopp "Save to X Configuration File" får jeg opp feilmeldingen:

Unable to create new X config backup

file '/etc/X11/xorg.conf. backup'.

Skrevet

Første gang jeg har hørt den, er du sikker på at du forsøkte å lagre den som root? Uansett, du kan sette twinview ganske greit selv, her har du et eksempel:

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation G70 [GeForce 7800 GT]" #Replace with your card identifier
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
Option "TwinView" "True"
Option "TwinViewOrientation" "RightOf" #replace with LeftOf, Above, Below, Clone
Option "UseEdidFreqs" "True"
Option "MetaModes" "1280x1024,1280x1024" #Resolution of each screen
Option "UseDisplayDevice" "DFP, DFP" #replace with 'DFP' (DVI port), 'CRT' (VGA port) or 'TV'
Option "NoTwinViewXineramaInfo" "0" #two screens, do not maximise window to both
# Option "Coolbits" "1" #enabling overclocking
EndSection

Skrevet

dersom du skal ha samme bildet på begge skjermene trenger du ikke gjøre noe med xorg.conf. bare plugg inn skjermen og start x på nytt. Så skal bildet komme på begge skjermene så lenge de støtter oppløsningen som er satt. Bruk system settings eller hva det nå heter i gnome til å eventuelt endre oppløsning.

Skrevet

Ok, det så ikke så ille ut, skal førsøke å skrive det inn.

Kan nok forresten godt hende at jeg ikke var root da jeg prøvde å lagre. Hvordan blir man root når man driver i et grafisk grensesnitt?

Skrevet

Gjelder ikke her hos meg.

Har en projektor med en oppløsning på godt over det laptop skjermen har.

Når jeg starter opp maskinen med denne koblet til. så får jeg en oppløsning på 1200 under selve oppstarten, etter det går den ned til 600, det samme skjer med laptop skjermen.

Skjer det samme når jeg kobler til en vanlig skjerm

Skrevet
dersom du skal ha samme bildet på begge skjermene trenger du ikke gjøre noe med xorg.conf. bare plugg inn skjermen og start x på nytt. Så skal bildet komme på begge skjermene så lenge de støtter oppløsningen som er satt. Bruk system settings eller hva det nå heter i gnome til å eventuelt endre oppløsning.

Jeg forsøkte dette nå, men da blir det bare tull i systemet. Dersom jeg setter den andre skjermen til å være Secondary screen og haker av der det står "Mirror Default screen" blir det bare tull når jeg starter x på nytt. Da får plutselig ingen av sjermene riktig oppløsning...

Skrevet
Kan nok forresten godt hende at jeg ikke var root da jeg prøvde å lagre. Hvordan blir man root når man driver i et grafisk grensesnitt?
Det du skrev i første post burde funke. gksu,gksudo,kdesu eller sudo funker alle til formålet.
Skrevet
Første gang jeg har hørt den, er du sikker på at du forsøkte å lagre den som root? Uansett, du kan sette twinview ganske greit selv, her har du et eksempel:

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation G70 [GeForce 7800 GT]" #Replace with your card identifier
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
Option "TwinView" "True"
Option "TwinViewOrientation" "RightOf" #replace with LeftOf, Above, Below, Clone
Option "UseEdidFreqs" "True"
Option "MetaModes" "1280x1024,1280x1024" #Resolution of each screen
Option "UseDisplayDevice" "DFP, DFP" #replace with 'DFP' (DVI port), 'CRT' (VGA port) or 'TV'
Option "NoTwinViewXineramaInfo" "0" #two screens, do not maximise window to both
# Option "Coolbits" "1" #enabling overclocking
EndSection

Jeg er litt usikker på hvor i xorg.conf jeg skal plassere dette, jeg finner nemlig et sted hvor det står "Section Device" og deretter noe av det du har skrevet, men så står det også noe lignende under "Section Screen". Paster deler av xorg.conf filen min her så det blir litt klarere:

Section "Monitor"
Identifier	 "Generic Monitor"
HorizSync	   28.0 - 64.0
VertRefresh	 43.0 - 60.0
Option		 "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier	 "nVidia Corporation G80 [GeForce 8400M GS]"
Driver		 "nvidia"
EndSection

Section "Screen"
Identifier	 "Default Screen"
Device		 "nVidia Corporation G80 [GeForce 8400M GS]"
Monitor		"Generic Monitor"
DefaultDepth	24
Option		 "AddARGBVisuals" "True"
Option		 "NoLogo" "True"
Option		 "AddARGBGLXVisuals" "True"
SubSection	 "Display"
	Depth	   24
	Modes	  "1280x1280"
EndSubSection
EndSection

Skrevet

Må bare si at det er flott at folk tar seg tid til å hjelpe, det setter jeg virkelig pris på!

Hmm, blir for det meste tull når jeg prøver å skrive inn manuelt. jeg har svært lite erfaring med å redigere xorg.conf filen så kommandoene er ganske ukjente, så jeg gjør sikkert noen småfeil.

Nå har jeg i hvertfall klart å endre til TwinView ved hjelp av Nvidia-settings (grunnen til at jeg ikke var root i sted var at jeg start programmet fra Applications, og ikke ved å skrive i terminal...)

Dermed ser nå xorg.conf filen min slik ut (den delen av den som, slik jeg forstår det, har med skjermene å gjøre):

Section "Monitor"

Identifier "Monitor0"

VendorName "Unknown"

ModelName "DellSP2008WFP"

HorizSync 30.0 - 83.0

VertRefresh 56.0 - 76.0

EndSection

Section "Device"

Identifier "nVidia Corporation G80 [GeForce 8400M GS]"

Driver "nvidia"

EndSection

Section "Device"

Identifier "Videocard0"

Driver "nvidia"

VendorName "NVIDIA Corporation"

BoardName "GeForce 8400M GS"

EndSection

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Device "nVidia Corporation G80 [GeForce 8400M GS]"

Monitor "Generic Monitor"

DefaultDepth 24

Option "AddARGBVisuals" "True"

Option "NoLogo" "True"

Option "AddARGBGLXVisuals" "True"

SubSection "Display"

Depth 24

Modes "1280x1280"

EndSubSection

EndSection

Section "Screen"

Identifier "Screen0"

Device "Videocard0"

Monitor "Monitor0"

DefaultDepth 24

Option "TwinView" "1"

Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +1280+0, DFP: nvidia-auto-select +0+0"

EndSection

Hvor er det nå jeg skal skrive inn

Er det alt jeg behøver å skrive inn? Jeg må innrømme at jeg ikke forsto så mye av det du postet som eksemple tidligere..

Skrevet

Jeg forsøkte dette nå, men da blir det bare tull i systemet. Dersom jeg setter den andre skjermen til å være Secondary screen og haker av der det står "Mirror Default screen" blir det bare tull når jeg starter x på nytt. Da får plutselig ingen av sjermene riktig oppløsning...

Da jeg gjorde dette var det uten at jeg hadde modifisert noen instillinger, hverken i xorg.conf eller noe annet sted. Oppløsningen var ikke automatisk riktig, men etter at jeg hadde stilt den i system settings (valgte native oppløsning for den høyeste skjermen) så har dette fungert som det skal ved hver login (så lenge jeg plugger inn skjermen før jeg starter X). Nå er det riktignok ati-kort i den pcen jeg refererer til nå, men har gjort det samme med nvidia tidligere.

Skrevet (endret)
Section "Device"
Identifier	 "Videocard0"
Driver		 "nvidia"
VendorName	 "NVIDIA Corporation"
BoardName	  "GeForce 8400M GS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier	 "Screen0"
Device		 "Videocard0"
Monitor		"Monitor0"
DefaultDepth	24
Option		 "TwinView" "1"
Option		 "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +1280+0, DFP: nvidia-auto-select +0+0"
EndSection

Hvor er det nå jeg skal skrive inn

Prøv inni en av de to jeg klippet ut over.
Er det alt jeg behøver å skrive inn?
Jepp. Endret av Del
Skrevet

Nå føler jeg at jeg har kommet et langt stykke på vei :) Nå fungerer nemlig skjermene omtrent slik jeg øsnker.

Når jeg kobler til den eksterne skjermen får jeg nesten hele desktopen på den, det eneste som havner på den bærbare er f.eks ikonet som viser hvilken cd jeg har i, eller hva som er plugget i usb inngangen. Det virker altså som om linjen jeg la til xorg.conf ikke fungerte helt som den skulle (jeg prøvde å lime den inn på begge stedene.)

Noen siste tips på hva jeg bør prøve? Ellers skal det sies at jeg kan leve med det oppsettet jeg har nå :)

Skrevet

Hvis jeg forstår deg riktig er oppløsningen feil på laptopens egen skjerm, da kan du prøve å endre den i nvidia-settings.

Skrevet

Nei, oppløsningen der er riktig, forklarte meg nok noe dårlig der. Laptop skjermen er nå en slags extension til den eksterne skjermen, dvs at det ser ut som alt befinner seg på den eksterne skjermen, dvs applications oppe i høyre hjørne og "av" knappen i venstre hjørne, mens ikonene for det som er på skrivebordet (cdrom og andre mapper) er det eneste som blir vist på laptop. Altså, jeg får tilgang til de ikonene når jeg beveger musepekeren helt til venstre, da kommer den over på laptop skjermen.

Skrevet

Hva er det du vil ha da? vil du ha paneler på laptop skjermen? Bruker den eksterne skjermen VGA kabel, eller er den koblet til DVI port på laptopen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...