Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyken og Smittebærere


Lubbne_Ludde

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at kyssesyken havarerer i områdene.

Merker det går frysninger ned gjennom marg og ben på meg bare noen nevner det, men greia er den at jeg har et par ting jeg lurer på når det kommer til smitte og smittebæring og sykdommen og alt det der.

 

 

Hvis man er bærer av sykdommen, hvor lenge står man i fare for å smitte andre?

Hvordan smitter det? Og hvor lenge pleier egentlig kyssesyken å vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi! Smittebærer hele sitt liv, gitt!! Dette visste jeg ikke.. Jaja, noen som vil kjøpe litt mononukleosespytt, PM! Dette er genialt for å slippe verneplikt, skole, eksamner, etc.

 

hehe, men man må nok ha ganske uflaks for å bli smittet.. Jeg har hvertfall ikke smitta noen.. tror jeg.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Kan ofte lønne seg å prøve Google: :)

 

Kyssesyke (Mononukleose)

Det der er ikke 100% korrekt.
Ofte forløper sykdommen med symptomer som ved forkjølelse eller lett influensa. Barn og ungdom i alderen 12-26 år kan være mer utsatt for kraftigere symptomer, som hovne mandler, hovne lymfeknuter og forstørret milt.
Meget mulig de kan få kraftigere symptomer, men godt voksne mennesker kan få betydelig verre symptomer. Er ikke lenge siden mamma fikk det, og ærligtalt, ingen trodde i begynnelsen at det der var kyssesyke. Utslett, svært høy feber osv. Det var såpass ille at hun ble lagt på isolat i frykt for at det kunne være noe smitsomt herk.

 

Inkubasjonstiden er 30-50 dager og man er smittebærer hele sitt liv.
Det med inkubasjonstide stemmer, men at man er smittebærer hele livet? :lol: Okey, teknisk sett er viruset fortsatt i kroppen resten av livet, men man er overhode ingen smittebærer alikevel (det er iallfall en helt vill påstand ...). Viruset går nemlig i en slags hviletilstand og man er derfor i praksis i verstefall smitsom i opptil 18mnd. Etter det er risikoen minimal.
Lenke til kommentar
Inkubasjonstiden er 30-50 dager og man er smittebærer hele sitt liv.
Det med inkubasjonstide stemmer, men at man er smittebærer hele livet? :lol: Okey, teknisk sett er viruset fortsatt i kroppen resten av livet, men man er overhode ingen smittebærer alikevel (det er iallfall en helt vill påstand ...). Viruset går nemlig i en slags hviletilstand og man er derfor i praksis i verstefall smitsom i opptil 18mnd. Etter det er risikoen minimal.

 

Leste ikke gjennom og Wikipedia er vel ikke den mest troverdige siden i universet. Tror likevel at "forfatteren" på Wikipedia har misforstått og ikke fått med at man kan være smittebærer hele livet hvis viruset er i kroppen, men ikke bryter ut. Bryter det derimot ut, vil kroppen danne antistoffer, ta knekken på viruset og kvitte seg med det (det er m.a.o. ikke i kroppen resten av livet).

 

Poenget er likevel at hvis man søker på google, så finner man som regel svar på det man lurer på med en gang, fremfor å vente på svar her inne. :yes:

 

Prøv disse istedet:

 

Apotek 1: Kyssesyke

 

Nettdoktor: Kyssesyke

 

Lommelegen: Kyssesyke

 

Mistenker at disse sidene er mer pålitelige. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...