Gå til innhold

PDA UMPC som erstatter bærbar?


Positive

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som tittelen sier så er jeg på utkikk etter noe som kan erstatte en bærbar. Blir mest sannsynlig student om litt, så jeg skulle ha hatt noe til den type bruk. altså tekstskriving, nettsurfing og da altså med wifi.

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal bruke penger på en bærbar eller om jeg skal gå til anskaffelse av en PDA eller lignende. Har ikke studert dette så mye, så vil gjerne ha innspill og erfaringer fra folk som kanskje har prøvd ut dette selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IMHO finnes det ingen PDA/UMPC som passer til den beskrivelsen. Skal du skrive mye trenger du et full size keyboard. Se deg heller om etter en liten laptop.

 

Nei var det. Har sett litt rundt omkring da. Og har forstått det slik at det finnes slike med qwerty tastatur som lar det touch skrive med da. knotete er det nok. men det lar seg gjøre =) Har ikke verdens største fingre heller så. hehe. Hva er det som finnes av slike med qwert for tiden da? Tenkte på TyTn2 eller nokia E90. Meeen. Vil gjerne høre om flere.

Lenke til kommentar

Har du sett på Htc Shift? er en liten 7" mobil/pc, testet den på elektor world messa i høst, den virker utrolig tøff, har et fullverdig qwerty tastatur som er lite, men hvis du har små fingre så tror jeg du kan vende deg til å skrive like fort på det som på en et vanlig qwerty tastatur. Den har også en masse ting som er tøft å ha.

http://www.mobilen.no/wip4/proever_htc_shi.../d.epl?id=17158

Slenger med en test. Eneste er at den virker relativt dyr da.

Lenke til kommentar
Har du sett på Htc Shift? er en liten 7" mobil/pc, testet den på elektor world messa i høst, den virker utrolig tøff, har et fullverdig qwerty tastatur som er lite, men hvis du har små fingre så tror jeg du kan vende deg til å skrive like fort på det som på en et vanlig qwerty tastatur. Den har også en masse ting som er tøft å ha.

http://www.mobilen.no/wip4/proever_htc_shi.../d.epl?id=17158

Slenger med en test. Eneste er at den virker relativt dyr da.

 

Takker for tipset! skal sjekke det ut :)

 

Noen her som har erfaring med Qtek 9000 forresten?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har brukt den. det blir i teorien samme opplevelse som Tytn 1 og muligens 2. Hverken E90 eller Tytn er noe jeg ville anbefalt for slik bruk.

 

skal du ha en UMPC, noe Tytn 2 eller E90 ikke er i mine øyne, så burde du satse på noe som har en viss prosessorkraft og mulighet for officepakke feks.

 

I stående øyeblikk så har jeg for min egen del sett etter UMPC, jeg landet på Sony sine modeller. Du får tak i slike på Ebay, men de koster. jeg betalte riktignok 900 dollar for 380 modellen som har eget keyboard, og mulighet for tilkobling av slikt (stort format altså) inkl frakt. Nypris er ca 1850 dollar. Så du kan få noen varp der, men for en student så tror jeg likevel at en vanlig laptop er det greiste, eventuelt tablet.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har brukt den. det blir i teorien samme opplevelse som Tytn 1 og muligens 2. Hverken E90 eller Tytn er noe jeg ville anbefalt for slik bruk.

 

skal du ha en UMPC, noe Tytn 2 eller E90 ikke er i mine øyne, så burde du satse på noe som har en viss prosessorkraft og mulighet for officepakke feks.

 

I stående øyeblikk så har jeg for min egen del sett etter UMPC, jeg landet på Sony sine modeller. Du får tak i slike på Ebay, men de koster. jeg betalte riktignok 900 dollar for 380 modellen som har eget keyboard, og mulighet for tilkobling av slikt (stort format altså) inkl frakt. Nypris er ca 1850 dollar. Så du kan få noen varp der, men for en student så tror jeg likevel at en vanlig laptop er det greiste, eventuelt tablet.

 

Okei. Men hvordan er den sånn rent spesifikasjons messig i forhold til TyTn 2? Holder den mål per i dag?

Lenke til kommentar
Kommer ann på bruken. jeg ville si at Tytn 2 er bedre på visse områder, og 9000 er en mini bærbarmonster.

 

Okei. enn HTC X7500 da? Den ser jo litt mer designert ut til sånn type bruk.

 

Altså, til ditt bruk er det mest nærliggende en UMPC om du skal minst mulig. Tingen er at ingen av de du snakker om nå er i mine øyne nære å bli kalt det. Slik jeg ser dem er det snakk om forvokste lomme-pcer i beste fall. Skal du ha en skikkelig UMPC så blir vel HTC Shift, Sony sin Vaio serie eller noen av de bedre spesfiserte Everrun modellene. Disse har mulighet for å koble til keyboard, og shift har et eget tastatur som jeg langt vei syns er bedre for denne type bruk enn de du lister.

 

 

Qtek 9000 er perfekt for en som skriver mye sms, men ikke til lengre notater e.l. Jeg har hatt den og misslikte størrelsen sterkt. Tytn 2 minner om det samme, men antar andre som har den kan si mer der.

 

Personlig ville jeg ha vurdert en ultraportabel, tablet eller umpc av de jeg har nevnt. Disse kan kjøpes på ebay for en billig penge og du får god kvalitet.

Personlig venter jeg på 380 modellen til Sony nå, den koster normalt 10 000 i amerikanske butikker, min kostet 5000. Og en Thinkpad X60 tablet, den koster rundt 25 000 i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...