Gå til innhold

reverse engineering - sniffe serial trafikk og vurdere ledninger


Anbefalte innlegg

la oss si at jeg har et utstyr der jeg mistenker at benytter en slags form for serial overføring.

Jeg har lyst til å se på trafikken i dette utstyret, av ren nysgjerrighet.

det er fire ledninger mellom to bokser og det er stor sannsynlighet for serial overføring.

men hvordan kan man være sikker, før man begynner å koble på noe utstyr for å sniffe trafikken?

måle med multimeter 12+ 12- er tegn for rs232? jeg har ikke så veldig lyst til å åpne opp og se etter chipper og slikt. så derfor er det mulig ved enkle grep å finne ut litt, bare ved å måle på kablene?

 

Har sett litt på sider og det er fantastisk interessant og enkelt å sniffe serial trafikk:

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232-spy-monitor.html

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et oscilloskop så er det en veldig bra begynnelse. Vet du om det er en- eller toveisoverføring? Vet du om disse 4 ledningene inkluderer forsyningsspenning og jord?

 

Hvis du har et oscilloskop så er det en veldig bra begynnelse. Vet du om det er en- eller toveisoverføring? Vet du om disse 4 ledningene inkluderer forsyningsspenning og jord?

Lenke til kommentar
Hvis du har et oscilloskop så er det en veldig bra begynnelse. Vet du om det er en- eller toveisoverføring? Vet du om disse 4 ledningene inkluderer forsyningsspenning og jord?

 

Hvis du har et oscilloskop så er det en veldig bra begynnelse. Vet du om det er en- eller toveisoverføring? Vet du om disse 4 ledningene inkluderer forsyningsspenning og jord?

dårlig med oscilloskop. hadde vært noe å hadd et slikt som har pc kobling ;)

 

er ikke sikker på om det er en/to veis overføring. det kan godt være bare en vei.

ledingene fører fra en boks med innebygget strømforsyning til et panel. panelet får strømmen den trenger også via disse 4 ledningene. så det er altså kommunikasjon og strømtilførsel på fire ledninger.

 

foreløpig er jeg bare nysgjerrig på hvordan man bør gå frem, hvis man vil finne ut mer.

hvis man ikke har osiloscop, er det nesten bare å gi opp?

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Hvis det ikke er snakk om spesielt rask kommunikasjon så kan man bruke lydkortet som oscilloskop. Hvis signalene er for raske, så har man i alle fall en fin unnskyldning til å skaffe seg et oscilloskop. Uten oscilloskop er det ganske vanskelig.

 

litt skeptisk til å koble på lydkort å sånt.

kanskje hvis man forsikikrer seg på forhånd hva slags spenning det er snakk om.

 

men da vet jeg at det hadde vært greit med et oscilloscope

takk for opplysningene :D

Endret av thor918
Lenke til kommentar
er ikke sikker på om det er en/to veis overføring. det kan godt være bare en vei.

ledingene fører fra en boks med innebygget strømforsyning til et panel. panelet får strømmen den trenger også via disse 4 ledningene. så det er altså kommunikasjon og strømtilførsel på fire ledninger.

Tja, det første du kan forsøke er om du klarer å identifisere hvilke to ledninger som fører strømforsyningen.

ting å tenke over:

- er det likespenning eller vekselspenning i strømforsyningen?

- hva er nivået (hvor høy spenning)? FØR du kobler til noe instrument...

 

foreløpig er jeg bare nysgjerrig på hvordan man bør gå frem, hvis man vil finne ut mer.

Generell fremgangsmåte:

1) finne ut så mye man kan om komponentene (boksene) i løsningen ved å lese av fabrikat, modellnr osv. og deretter søke (Google) for å se om man finner datablad

2) koble til måleutstyr for å identifisere karakteristika på kommunikasjon og signaler. Merk: ha fokus på sikkerhet!

Forsøk å identifisere spenning og / eller strøm uten at du eller utstyret tar skade. (det kan jo være høyspenning på utstyr)

 

hvis man ikke har osiloscop, er det nesten bare å gi opp?

Neida, det er mye du kan gjøre, som nevnt over.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

@tingo

takk for informasjon! dette var gode greier ;)

det aller viktigste er at selve utstyret man måler på ikke tar skade.

måleutstyr kan være billigere.

noen oscilloscop er kanskje litt kjedelig om tar kvelden, da mange av de er dyre.

hadde jo vært utrolig greit å hadd et slikt apperat da. men spørrs om de man finner på ebay billig, med datatilkobling holder.

 

@all

bare en liten digresjon.

disse oscilloscopene, tåler de mye spenning sånn generelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...