Gå til innhold

Creative Zen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Denne spilleren er helt ok men personlig kjøpte jeg den nok litt for tidlig ettersom den var dyrere enn jeg syntes den var verdt på tidspunktet jeg kjøpte den. Så noen nevnte at spilleren ikke kan benyttes som flyttbar lagringsenhet, og dette er tøv. Selv på internminnet kan man lagre filer helt fint, men man kan ikke nødvendigvis uten videre bla igjennom inneholdet dersom det er filer som ikke støttes av spilleren. Gjør dette på jobben og der er det ellers svært sterke restriksjoner på hva som kan kobles opp via USB (en kan ikke installere nye enheter på maskinene, men som hell er gjenkjennes Zen'en uten videre).

 

En behøver heller ikke å benytte Creative's programvare for spilleren. I Windows XP funker det helt fint å dra filer i utforskeren, og i Ubuntu så funker filoverføring helt fint via Rhythmbox (for lydfiler) eller Gnomad2 (for alle andre filer). Firmware oppdatering antar jeg at man må inn i XP for men har ikke gjort dette enda.

 

Hva angår filkonvertering så har jeg bare overført en relativt liten mengde video, men dette har gått helt smertefritt. At Creative burde ha lagt ved en masse kodeker i programvaren for å unngå at man måtte installere dette synes jeg er noe tvilsom argumentasjon, det er da både enkelt å få tak i kodeker og sikrer at man til enhver tid får de mest oppdaterte formatene istedetfor å støtte seg på at Creative skal få fingeren ut og tilby ny støtte. Videoavspillingen forøvrig er grei. Dette er en mp3 spiller med videofunksjon, ikke en multimediaspiller.

 

Det store aberet for min del ligger i lyden. Jeg synes den er dvass og kjedelig, selv med gode høretelefoner eller endog over et bra anlegg (har et litt eldre anlegg med Marantz forsterker og B&W P6 høyttalere). For all del, respektabel lyd, men på langt nær så engasjerende eller "naturlig" lyd som f.eks iPod Nano, som ellers er regnet som substandard på lyd etter hva de fleste testere synes å mene (har ikke nano selv og er generelt sett hverken for eller mot Apple's produkter, har kun sammenlignet med damas Nano). Kan rett og slett ikke se dette men men. På Zen er iallefall lyden uengasjerende, flat uten å være klokkeren, og det uavhengig av equalizer-innstillinger og boost. Den er rett og slett kjedelig.

 

Ettersom dette er en mp3 spiller og min primære bruk er for musikk, så er dette et soleklart argument mot spilleren, uavhengig av at den ellers er en kapabel og rent av godt gjennomført spiller. Den gjør jobben, men jeg hadde ikke kjøpt den nå om jeg skulle valgt spiller nå, av hensyn til lyd-prestanda.

Lenke til kommentar
er det mulig å bla i f.eks. bilder på internminnet mens man spiller av musikk fra minnekortet?

 

Det er mulig å bla i bilder når man spiller av mp3'er som vanlig, men har ikke kjøpt minnekort enda (har ikke hatt behov) så jeg har ikke sjekket akkurat den funksjonaliteten der, dessverre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...