Gå til innhold

Treningsdagbok for Lambada *nytt forsøk på 54kg i skråbenk m hantler*


Anbefalte innlegg

Hvordan tar du oppvarmingen? Et par reps med lave vekter eller?

 

Ja f.eks idag tar jeg først 16kg i hver hånd i skråbenk og tar kanskje 30-40 rep. Deretter tar jeg 28kg og tar kanskje 15 rep.

 

Når jeg kommer til rettbenk i smithmaskin tar jeg først 10 rep på 50kg, 5 rep på 80kg, 3 rep på 110kg. Viktig å aktivere musklene her. Hvis jeg ikke kjører oppvarmingen på smith har jeg faktisk endt opp med å ikke klare første reppen engang.

 

Jeg har ikke noe oppvarming med noe løping, sykling eller no. Orker ikke. Jeg blir stortsett svett etter de første tunge settene. På ryggdagen svetter jeg som en gris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anderledes trening på Spenst i Sandefjord

 

Kun apparater(Technogym).

 

Chestpress

maks

maks

maks

 

Shoulderpress

maks

maks

maks

 

Legpress

maks

maks

maks

 

Nedtrekk bak

maks

maks

maks

 

Sittende roing

maks

maks

maks

 

Leg extension

maks

maks

maks

 

Prøvde å trene sammen med en arbeidskollega idag, men ble egentlig ganske dårlig trening egentlig. Så drar igjen på trening nå om 30 min.

 

Som man ser så fikk jeg ikke noe ut av treninga. Tok maks på alt og var egentlig bare skulderpress og nedtrekk bak som var litt tungt. Ellers ble det ganske mange rep.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Biceps og Triceps

 

Stående stangcurl

42,5kgx8

47,5kgx8

42,5kgx8

42,5kgx8

42,5kgx8

37,5kgx8

 

Toarms kabelcurl

35kgx8 + 25kgx8 + 15kgx12

30kgx8 + 20kgx8 + 12,5kgx12

20kgx15 + 12,5kgx20

 

Sittende dips

90kgx10

110kgx10

130kgx10

150kgx6+5

130kgx10

 

Dips

30

30

30

 

2 sett med Mage

 

30 min gåtur @ 7km/t

 

Kommentar

Rolig trening. Startet opp med mage igjen. Ikke trent det på lenge. Så gikk jeg litt på tredemølle, men orket ikke så gå lenge. Bånn kjedelig å gå :p

Lenke til kommentar

Lett Bein

 

Benpress

200kgx10

300kgx10

300kgx10

300kgx10

 

Legextension

95kgx10 (maks)

95kgx10

85kgx10

85kgx10

 

Tåhev

65kgx20

65kgx20

65kgx20

65kgx20

 

Kommentar

Ble vekket til morraen idag av at kameraten min kom innom kl 5:45. Huff det var ille å stå opp og jeg var maks demotivert å trene. Orket ikke da å kjøre noe tungt.

 

Blir skuldre og bein imorra. Må få kjørt knebøy da.

Blir rygg på søndag og skal da teste 1 RM på markløft.

 

Idag blir "fridagen" min, kan nesten ikke regne morgentreninga som noe trening. Må få hvilt ut litt til tung skuldretrening og knebøy imorra.

Lenke til kommentar

Skuldre

 

Tallet etter "+" er antall rep med hjelp.

 

Skulderpress med hantler

72kgx4

84kgx4+2 REKORD

76kgx7+2

76kgx7+2

72kgx7+2

72kgx6+1

 

Skulderpress i smithmaskin

100kgx4+2

90kgx7+1 + 80kgx6+1

 

Iso-lateral skulderpress

100kgx8+2

80kgx10

 

Sidehev med hantler

24kgx12 + 16kgx8

24kgx8 + 16kgx8

24kgx8 + 16kgx8

 

Fronthev og oppover roing med hantler

24kgx8 + 24kgx8

24kgx7 + 24kgx8

24kgx6 + 24kgx8

 

Nakkehev

36kgx15

28kgx25

28kgx25

 

30 min gåtur @ 7km/t

 

3 sett mage til slutt

 

Kommentar

PS: Husk at jeg har begynt å skrive totalvekt på hanteløvelsene så vekt per hantel er halvparten.

 

Sov 12 timer i natt så fått hvilt ut nå. 84kg i skulderpress med hantler var tungt, 42kg per hantel begynner å bli veldig å få opp fra fanget og opp på skuldrene. Første gang jeg kjørte det nå rykket jeg for mye og fikk den ene armen for langt bak. Fikk en liten knekk både psykisk og fysisk siden jeg måtte ta ned vektene, vente 1 min og prøve igjen. Fikk da 4 rep som jeg er veldig fornøyd med og tror ikke jeg hadde klart 5 selv om jeg ikke hadde fått den knekken. 38kg hantlene er nesten som fjær i forhold.

 

Smithen gikk greit til tross for endel rep med hjelp og 5 sett på første øvelsen. Hadde nok sikkert slått rekord der om jeg ikke hadde fått hjelp og kjørt 4 sett.

 

Kjørte litt lett på Iso-lateralen. Sideheven føltes lett og tror jeg skal gå opp til 14-16kg per hantel her snart. Kjører kanskje 3'er dropp her og etterhvert. Altså først 16kg, så 12kg, så 8kg uten pause.

 

Ble ikke bein idag, men blir ihvertfall bein imorra. Blir bein og test av 1RM på markløft. Muligens litt rygg også hvis jeg orker.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Bein og test av 1RM Markløft

 

Markløft

80kgx10

110kgx5

130kgx5

160kgx1

180kgx1

200kgx0 DRITT!

 

Benpress

200kgx10

300kgx10

300kgx10

300kgx10

 

Legextension

95kgx10

95kgx10

85kgx10

85kgx10

 

Tåhev

65kgx30

65kgx30

65kgx30

65kgx30

 

Kommentar

Prøvde da 1RM på markløft og var ganske misfornøyd. Har nok elendig teknikk her merker jeg, mest rygg og lite bein. Var så teit der og stå 5 min mens alle stirra bort når jeg skulle ta 200kg også klarte jeg det ikke. Ihvertfall så tror jeg nok at jeg klarer 230kg iløpet av året hvis jeg er flink å kjøre markløft litt fremover. Klarer jeg 180kg med så elendig teknikk så klarer jeg 230kg når jeg får trent litt.

 

Ble dårlig bein etterpå. Følte meg teit når jeg kjørte markløften og ikke klarte det. En ny 1RM kjøres når jeg får krokene som jeg har bestilt. Fram til det blir markløft kjørt som øvelse nr 3 med 8-12rep på 80-120kg. Over det begynner teknikken å svikte. Kjører markløft igjen imorra allerede.

 

Neste uke blir som slik. Er ihvertfall planen.

Mandag: Rygg

Tirsdag: Bryst

Onsdag: Biceps, Triceps og Bein

Torsdag: Skuldre

Fredag: FRI?

Lørdag: Rygg

Søndag: Bryst og Bein

 

PS: Når jeg får krokene så skal jeg bli nazi på markløft. Er så flaut å være sterk i alle andre ryggøvelser og slite allerede ved 140-160kg på markløft.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Ville vært stolt med de løfta der i mark jeg ! ;-)

Personlig synes jeg du kjørte veldig mange sett/reps før du går på maxløftet ditt, men for alt jeg vet kan det jo være at det fungerer best for deg.

Personlig svir jeg veldig fort av toppen av formkurva, så jeg bør nesten gå rett fra oppvarmingssettet til maxløftet....

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke orket så mange sett jeg heller før maksløftet, men mulig du har bedre kondis enn meg ;) Om du føler teknikken ikke sitter så vent med å prøve igjen, har selv føkka ryggen i markløft som gav meg en ufrivillig treningspause. Det var ikke noe særlig. En ting du også kan vurdere er å teste ut den andre måten å kjøre den på. Går ut ifra at du kjører diva-style og ikke sumo? Sumo ble redninga for meg, begge er godkjente teknikker i styrkeløft, men sumo er litt mer skånsom for ryggen, men tar hardere på bena. Har du spotter i mark som kan vurdere teknikken din? Bruker du belte?

Lenke til kommentar

Hadde ikke spotter i mark nei. Brukte belte på 160kg og 180kg, men ikke når jeg tok lettere. Av en eller annen grunn hater jeg belte og bruker det aldri. Jeg kommer til å bruke det når jeg kjører de tyngste løftene på knebøy og markløft, men ellers ikke.

 

Kanskje kjørte litt for mye reps før maksløftet ja, men jeg tror ikke jeg hadde klart 200 uansett. Jeg var ikke noe støl eller slikt i ryggen før siste løftet så merket ikke de tidligere løftene noe særlig. Jeg ville likevel varme ryggen opp litt så jeg ikke tok maksløft på "kald" rygg.

 

Innen februar er over så skal jeg nok klare 200kg, det bør gå.

 

Lurer på om jeg skal sette 230kg som mål på markløft her innen 2008. Så får jeg se når jeg skal begynne å ta knebøy i frivekt om 230kg der også er realistisk innen året.

 

Passert 78kg i vekt nå om morraen. Så mye har jeg aldri veid før. Tror det er mesteparten på beina for merker mange av buksene begynner å bli trange i lårene.

Lenke til kommentar
Passert 78kg i vekt nå om morraen. Så mye har jeg aldri veid før. Tror det er mesteparten på beina for merker mange av buksene begynner å bli trange i lårene.

Da jeg begynte å trene i høst etter flere års pause gikk kroppsvekta opp fra 78 til 86 på et par måneder, sliter litt med buksene selv ;) Spesielt i lårene, sitter bra i midja og leggene, men litt må man vell ofre for musklene?

 

Belte bruker ikke jeg heller, er enig med deg i den vurderinga. Man kobler ut endel av buktrykket og core-musklene når man kjører med belte.

 

Anbefaler deg virkelig spotter (som bare vurderer teknikken, ikke hjelper deg) i mark, spesielt på tunge løft, blir ryggen litt for krum i løftet kan det være veldig greit å få det påpekt så man evt kan avbryte og slippe risikoen for skade.

Lenke til kommentar
Passert 78kg i vekt nå om morraen. Så mye har jeg aldri veid før. Tror det er mesteparten på beina for merker mange av buksene begynner å bli trange i lårene.

Da jeg begynte å trene i høst etter flere års pause gikk kroppsvekta opp fra 78 til 86 på et par måneder, sliter litt med buksene selv ;) Spesielt i lårene, sitter bra i midja og leggene, men litt må man vell ofre for musklene?

 

Belte bruker ikke jeg heller, er enig med deg i den vurderinga. Man kobler ut endel av buktrykket og core-musklene når man kjører med belte.

 

Anbefaler deg virkelig spotter (som bare vurderer teknikken, ikke hjelper deg) i mark, spesielt på tunge løft, blir ryggen litt for krum i løftet kan det være veldig greit å få det påpekt så man evt kan avbryte og slippe risikoen for skade.

 

Takk for svar.

Gikk selv opp fra 68kg til 76kg på ca 2 måneder (juli - september 07). Ellers har jeg stått stille på 76kg i lang stund nå og har sliti med å øke i vekt. Nå har jeg ca 5000 kalorier om dagen og virker ut som det er så mye jeg er nødt å ha for å gå opp i vekt. Hehe ja litt ofring for musklene må man jo, men litt kjedelig når man må slite for å finne seg bukser som passer fordi man f.eks har unormalt store lår iforhold til midjen.

 

Synes du må lage deg en treningsdagbok du også og legge ut bilder. Motiverende å se andre sin dagbok.

 

De fleste som bruker belte i benkpress, skråbenk og slikt ligger jo nesten i bro når de skal kjøre ett sett. De får jo helt ræva teknikk om de da slutter å bruke belte, blir helt avhengig å bruke belte på alt.

 

Ja det er nok sant at jeg bør ha en som ser ann teknikken ja. Vet om endel som har vært borte lenge fra treninga siden de har overdrevet markløften.

Lenke til kommentar

Går ikke noe særlig opp i vekt jeg heller lengre så det er vi 2 om ;) Sist jeg var i klesbutikken skulle dama kjøpe bukse i julegave til meg, etter å ha prøvd 5 stykk gav vi opp, ingen som passet både rundt midja og i lårene, nesten litt komisk.

 

Ja, enig i det med teknikken. Der jeg trener kjører nesten alle med rumpa høyt i være i benk, går maks ned til 90 grader i bøy osv. Trist å se, selv instruktørene gjør det samme. Dessuten bruker de belte selv på lette økter med lav vekt. Brukte belte før i mark og bøy, men kastet det etterhvert. Merket stabiliteten manglet i bl.a bøy hvor jeg mistet balansen noen ganger, i utfall slet jeg virkelig, men nå har det kommet seg, tok tid å bli avvent beltet! Kjører dessuten endel power-pilatesøvelser for å styrke core-muskulaturen. Merker det hjelper i bøy og mark. Prøvd slike øvelser du? Eks planken stående i diagonalgange, sideplanken osv. Tunge men gode øvelser.

 

Litt artig å lese loggen din, kjører mye det samme som deg, men du er litt råere på skuldrene ;)

 

Jeg logger mest på iform.no, har de fleste treningsvennene der. Vært der inne? Er ikke så ivrig med bildene, har lagt inn et og annet på iform tidligere da. Er ikke helt sikker på om jeg orker å dobbellogge da. Får så mye respons\tilbakemeldinger på alt jeg skriver inne på iform, noe jeg får inntrykk av at det er mindre av her inne?

Lenke til kommentar

Ja det er nettopp det jeg håper å unngå, at jeg ikke får kjøpt de buksene jeg selv vil ha p.g.a formen på¨vanlige bukser ikke passer meg lengre.

 

Nei har ikke prøvd slike øvelser. Får kanskje ta det etterhvert, har jo tross alt trent i 5 mnd så fortsatt ikke helt rutinert akkurat. Får heller få full utnyttelse mens jeg fortsatt har god økning i de øvelsene jeg har og deretter skifte litt øvelser når ting begynner å gå seigt.

 

Lest litt inne på iform.no men er ikke medlem. Hva er linken til loggen din, hadde vært artig å se. Tenker jeg har loggen her inne litt til jeg kommer opp på ett litt høyere nivå. Lyst å komme opp på 58kg i skråbenk først blant annet er jo ikke så altfor lenge til.

 

Ja er nok mye mindre respons her, og det er den samme lille gruppa som svarer på postene her inne på styrkeforumet. Det er uten tvil bedre på iform.no, men alikevel som nybegynner slik som meg er dette mer enn nok. Men kom ned linken til profilen din ;)

Lenke til kommentar

Rygg

 

Sittende enarmsroing

75kgx10

110kgx12 REKORD

110kgx10

100kgx10

 

Handtel enarmsroing

36kgx15

58kgx10

58kgx10

58kgx10

58kgx8

 

Markløft

80kgx12

80kgx12

 

Rygghev med vekt

25kgx15

25kgx15

 

Kommentar

Fikk dilla på hantel enarmsroing så kjørte meg helt ut på den. Ryggen var ødelagt inntill markløften. 58kg hantel begynner å bli ganske "lett" på hantel enarmsroing. Hadde sikkert kjørt 65kg her om det hadde vært der.

Lenke til kommentar

Bryst

 

Skråbenk med hantler

76kgx8

100kgx4 REKORD

96kgx5

88kgx6

 

Kommentar

Ryggtreninga igår merkes! Ikke i ryggen, men albueleddet som verker ganske mye. Det er ikke så veldig rart, dro meg helt ut på hantelroinga og sittende enarmsroinga. Såpass tungt er stor belastning for leddet. Det var faktisk så at det var tungt å løfte 50kg hantlene fra bakken og på fanget.

 

Blir ny bryst trening imorra tenker jeg. Hvis det fortsatt verker da har jeg ingen annen valg enn å droppe treninga, men regner med det skal gå greit.

 

Første gangen jeg skulle ta 100kg nå så fikk jeg faktisk ikke dem til startposisjon engang og måtte slippe vektene i bakken. Tenkte ikke så mye over der og da for tenkte det var teknikken som glapp litt, men var tydligvis at armene var svake.

 

Er nok litt etter den 1RM på markløften og som belaster veldig på albueleddene. Når jeg fikk mislykka løft på 200kg så tok det nok mer på enn det jeg kjente der og da.

 

Jeg har fått løftekrokene mine fra Tyskland nå. Da kan jeg faktisk drite i å klemme rundt stanga når jeg løfter. Blir spennende å prøve dem.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Fin skråbenk da, men pass deg så du ikke skader deg! Jeg pleier å løfte opp en og en hantel når jeg løfter over 40 kg (på gamlegymmen), sette dem på benke for så på lårene. Når jeg legger meg bakover legger jeg de over magen og lar de skli kontrollert ut til siden når jeg kommer helt ned. Brystmusklene blir mye lettere sterke enn f.eks biceps og rotator-cuffmusklene, noe som kan være litt skummelt når han løfter skrå\flatbenk med frivekter.

 

Måtte droppe skråbenken selv da manualene der jeg trener er maks 37 kg så ble skråflies istedet, misunner deg å ha så tunge vekter på gymmen ;) Begrenset hvor mange ganger man gidder å løfte 37 kg egentlig, hehe. Sendte deg en PM ang profilen min. Har du link til de løftekrokene? Kunne tenkt meg å se hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Fin skråbenk da, men pass deg så du ikke skader deg! Jeg pleier å løfte opp en og en hantel når jeg løfter over 40 kg (på gamlegymmen), sette dem på benke for så på lårene. Når jeg legger meg bakover legger jeg de over magen og lar de skli kontrollert ut til siden når jeg kommer helt ned. Brystmusklene blir mye lettere sterke enn f.eks biceps og rotator-cuffmusklene, noe som kan være litt skummelt når han løfter skrå\flatbenk med frivekter.

 

Måtte droppe skråbenken selv da manualene der jeg trener er maks 37 kg så ble skråflies istedet, misunner deg å ha så tunge vekter på gymmen ;) Begrenset hvor mange ganger man gidder å løfte 37 kg egentlig, hehe. Sendte deg en PM ang profilen min. Har du link til de løftekrokene? Kunne tenkt meg å se hvordan de ser ut.

 

En og en hantel funker dårlig egentlig for meg, da er det bedre å løfte begge to. Nå etterhvert skal jeg få noen til å gi meg vektene mens jeg sitter. Er litt samme teknikk jeg har når jeg skal legge dem i skråbenkposisjon. Fått bra teknikk der så går egentlig veldig bra, men var bare igår som armene var slitne.

 

Ja er deilig å ha store vekter ja, men er jo 58kg maks og er jo ikke så lenge til jeg når det i skråbenk. Likevel så blir det en god stund til det blir for "lett". Har jo pro-gym ikke så langt unna, der hadde de jo 100kg hantler, men det blir nok ikke i år jeg får bruk for større enn 58kg. Når jeg når 58kg er det også bare å kjøre mer kontrollert og ta kortere pauser. Hantelroing er vel eneste øvelse som jeg kunne fått bruk for mer enn 58kg fremover.

 

Ja så PM. Sorry glemte å svare, tenkte å registrere meg på iform å skrive i dagboka di der.

 

http://www.sport-tiedje.no/index.htm

Besilte krokene herfra.

http://www.sport-tiedje.no/rawpower/liftinghooks.htm

Disse er det.

 

Har ikke prøvd dem enda, men handskene sitter som støpt. Det er veldig gode håndleddstøtter og man kan holde rundt kroken som gjør at man kan begrense belastningen på håndleddet. Krokene er veldig tykke også så de tåler nok mye mer enn ett menneske kan løfte.

 

EDIT: Blir jo litt feil å si hansker når det ikke er hansker :p Uansett håndleddstøttene er brede og solide og sitter som støpt. Likevel blir det vanskelig å si uten at jeg får prøvd det i virkeligheten.

 

EDIT2: Litt artig historie fra igår. Når jeg tok skråbenk så kjørte jeg på med 4 rep på 50kg hantler og ser jo at noen folk ser på meg. Da er det en sånn kar i hjørnet som egentlig kjører bicepscurl i maskin, reiser seg opp og kommer bort. Han tar så en benk ved siden av og henter de 54kg hantlene der og kjører også skråbenk. Så først bruker han 5-7 min før han begynner å kjøre, og da har jo jeg kjørt to ganger imellomtiden. Deretter når han skal ta dem opp så får han ikke den opp en eneste gang og begynner å banne som ett helvete. Jeg må trekke litt på smilebåndet da, særlig når han går ned til 48kg og fortsatt bare klarer 3 rep der, da hadde han jo ingen sjans på 54kg. Han veide sikkert en 95kg tenker og rundt 180 høy så var endel kraftigere.

 

Jeg vet så inderlig godt at han skulle bevise for de andre på senteret der at han liksom var sterkere ved å ta større hantler. Uansett hvis han hadde klart det så hadde jeg ikke blitt så imponert egentlig for han veier jo tross alt 15-20kg mer.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...