Gå til innhold

1080i, 720p, 1366x768p


Anbefalte innlegg

Prøver å skjønne meg på disse forskjellige oppløsningene.

 

Har fått med meg forskjellen på p(rogressive) og i(nterlaced), men lurer litt på forholdet mellom 720p og 1366x768p samt hva som skjer når man sender inn 1080i signal til en tv som har panel som ikke har nok piksler til dette..

 

Jeg har at Philips 42PLF 5332 som er HD Ready og jeg har funnet ut at panelet har en oppløsning på 1366x768p. Når jeg bruker RiksTV dekoderen via HDMI står det 1080i øverst på skjermen. Betyr dette at tv'n støtter 1080i outputen fra dekoderen og nedskalerer dette til 720 (eller 768)? Og hva er saken med den mismatchen mellom 720p "standarden" og at panelet har 768 horisontale linjer? Betyr det at jeg får litt bedre bilde på en 1080i sending fordi da utnyttes de 48 linjene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å skjønne meg på disse forskjellige oppløsningene.

 

Har fått med meg forskjellen på p(rogressive) og i(nterlaced), men lurer litt på forholdet mellom 720p og 1366x768p samt hva som skjer når man sender inn 1080i signal til en tv som har panel som ikke har nok piksler til dette..

 

Jeg har at Philips 42PLF 5332 som er HD Ready og jeg har funnet ut at panelet har en oppløsning på 1366x768p. Når jeg bruker RiksTV dekoderen via HDMI står det 1080i øverst på skjermen. Betyr dette at tv'n støtter 1080i outputen fra dekoderen og nedskalerer dette til 720 (eller 768)? Og hva er saken med den mismatchen mellom 720p "standarden" og at panelet har 768 horisontale linjer? Betyr det at jeg får litt bedre bilde på en 1080i sending fordi da utnyttes de 48 linjene?

 

TVn din støtter både 720P og 1080I, men må skalere bildet uansett.

Hva som er best er veldig forskjellig fra skjerm til skjerm, og fra person til person.

Du må rett og slett prøve alternativene og se hva som du synes ser best ut.

 

Gir RiksTv HD ?

Hvis ikke kan du jo prøve SD ut av decoderen som alternativ også - kan tenkes at det kan gi bedre bilde enn om decoderen skal skalere opp, og skjermen din skalere ned igen.

 

/avo

Lenke til kommentar
Når jeg bruker RiksTV dekoderen via HDMI står det 1080i øverst på skjermen. Betyr dette at tv'n støtter 1080i outputen fra dekoderen og nedskalerer dette til 720 (eller 768)?

det som sannsynligvis skjer er at rikstvboksen først gjør om tv bildet fra standard oppløsning (576i) til 1080i (oppskalering), dette sendes via kabelen inn i tv'en din som så deinterlacer og nedskalerer til "1366x768p", som jeg også tror kalles 720p.

Og hva er saken med den mismatchen mellom 720p "standarden" og at panelet har 768 horisontale linjer?

det er så vidt jeg vet tre oppløsninger som kalles 720p; 1024×768,1280×720 og 1366×768.

vet ikke hva den historiske årsaken er, det kan kanskje ha noe med noe arv fra pal, ntsc mismatchene, samt et

ønske om å maksimere antall piksler for en gitt datarate.

Betyr det at jeg får litt bedre bilde på en 1080i sending fordi da utnyttes de 48 linjene?

rikstv sender ikke i 1080i, så du får med deg et par omskaleringer. det kan hende det beste resultatet blir hvis du lar

dekoderen sende 576i signalet rett til tven slik at du slipper unna med en omskalering til den oppløsningen du faktisk har.

Lenke til kommentar

720P er som sakt bare en standard, og hvis den har 720P pixler vertikalt har skjermen HD-oppløsning.

Men om TVen din oppskalerer så er det hvertfall 768 den oppskalerer til, er ikke noen pixler som er utelatt :)

Hvorfor ikke alle skjermene kommer med nøyaktig 720 pixler vertikalt er jeg ikke helt sikker på, men har vel noe med at panelene som produseres bare har native oppløsning på 1366x768 f.eks, ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Skalering på skalering. Hva som blir best vet man jo ikke.

 

Tror det er lurest og sette dekodern på 720P da signalet blir "bedre" grunnet av at da trenger ikke decoderen og oppskalere til 1080i.

Så slipper TV'en og skalere det ned igjen 720p som den støtter...

 

Har det komment noen HD-Kanaler på RiksTv? (RiksTV høres så diktatoraktig ut).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skalering på skalering. Hva som blir best vet man jo ikke.

 

Tror det er lurest og sette dekodern på 720P da signalet blir "bedre" grunnet av at da trenger ikke decoderen og oppskalere til 1080i.

Så slipper TV'en og skalere det ned igjen 720p som den støtter...

 

Har det komment noen HD-Kanaler på RiksTv? (RiksTV høres så diktatoraktig ut).

 

Dårlig med HD foreløpig. Har vel lest et par steder at det muligens kommer når de slukker det analoge nettet og får mer båndbredde, men det blir bare på et par begrensede kanaler. Lurer på om jeg skal skifte til satelitt heller når bindingstiden går ut hos rikstv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Grunnen til at tv'er med 720p lages med 1366x768 oppløsning istedet for 1280x720, er at de blir billigere å produsere. Hvorfor det er billigere vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...