Gå til innhold

Supermicro C2SBX - et hovedkort mot strømmen


Anbefalte innlegg

Her kommer en beskrivelse av et hovedkort jeg skal ta i bruk i min kommende multimediaboks. Det er litt utradisjonelt i forhold til hva jeg har inntrykk av at folk flest her på forumet velger.

 

Bakgrunn

 

Når jeg handler datautstyr er jeg svært kvalitetsbevisst, og ikke minst kresen, svært kresen. Et hovedkort er kanskje den viktigste komponenten i en maskin, fordi alle komponenter i maskinen må kobles til hovedkortet. Når jeg i tillegg i stor grad benytter GNU/Linux, *BSD og snart også Solaris på min filserver er det en annen faktor som spiller inn, nemlig plattformstøtte og kompatibilitet. Av den grunn kan det bli nokså problematisk for meg å velge hovedkort, da jeg må undersøke hver eneste delkomponent på hovedkortet for å finne ut om denne enheten er støttet i det gitte operativsystemet jeg eventuelt skal benytte. Av Intel-systemene jeg har hatt opp igjennom tidene har jeg kun gått for toppserie hovedkort bortsett fra en gang jeg hadde et 865PE basert hovedkort (Asus P4P800) jeg var sånn halvfornøyd med. Det gikk imidlertid ikke lså veldig ang tid før 865PE hovedkortet var byttet ut med et 875P hovedkort (Asus P4C800-E Deluxe) grunnet mer utstrakt bruk av kvalitetskomponenter på sistnevnte. Har hatt et 925X hovedkort som bare levde i kort tid på grunn av varmegang i CPU'en (P4 630 3.0 GHz "Prescott-2M"). Og i lengre tid har jeg brukt et Core2-system med et 975X hovedkort som brannmur, og OS er OpenBSD. Hovedkortet er et MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Hos foreldrene mine står det en AMD A64-maskin som jeg er sånn passe fornøyd med og som jeg ikke gidder å gjøre noe med da jeg er der så sjelden. De hovedkortene jeg har vært mest fornøyd med er Asus P4C800-E Deluxe og MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Sistnevnte har imponert såpass mye at det også skal tas i bruk på filserveren, som vil kjøre Solaris 10. Kjøpte nemlig et ekstra eksemplar av dette hovedkortet, på demovaresalg.

 

Valg av hovedkort

 

Det var litt om bakgrunnen min på hardware-fronten. Så til hva denne tråden egentlig går ut på. Endelig har tiden kommet til at den gamle P4 maskinen som har fungert som multimediamaskin/filserver skal splittes opp i en ren multimediaboks og en ren filserver. P4-systemet har jeg hatt i noen år nå, og tenkte å ta en oppgradering av multimedia-delen i samme slengen. For meg er valget av riktig hovedkort alltid en vanskelig affære fordi det er så mange faktorer som må tas i betraktning. Har lenge sett etter en verdig arvtaker, men her synes jeg ikke hovedkortprodusentene har vært så flinke til å etterkomme mine krav til kvalitet, kompatibilitet og layout. Inntil jeg så et hovedkort fra Supermicro, nemlig deres C2SBX. Disse faktorene gjorde at jeg i denne runden har utelukket kort fra Asus, MSI, Gigabyte osv da ingen av kortene oppfyller alle kriteriene jeg setter som krav. Så også om Intel hadde noen gode alternativer, men det har vist seg at ingen hovedkort står opp mot dette hovedkortet fra Supermicro når det gjelder de punktene jeg har nevnt.

 

Førsteintrykk

 

post-18890-1199829183_thumb.jpg

 

Som dere ser er kortet av den mer kjedelige sorten. Ingen fargesprakende detaljer og ingen fancy kjøleelementer. Men kortet er vifteløst, noe som er en god ting. Legg også merke til at det er brukt jumpere. Altså er det lite av dipswitcher og brytere/knapper man gjerne finner på en del nyere hovedkort. Og for å finne ut hva jumperne er til er man nødt til å bruke manualen mens man monterer. Her finnes ingen selvforklarende fargekoder til f.eks. ledningsrotet til kabinettet, det er tydelig at kortet er myntet på de mer erfarne.

 

post-18890-1199829813_thumb.jpg

 

Supermicro har tydeligvis valgt å være såpass konservative at vi enda finner PS/2 porter for tastatur og mus, i tillegg til to COM-porter og til og med en LPT-port, en port som man sjelden finner på nye hovedkort.

 

Spesifikasjoner

 

Designmessig skulle man nesten tro kortet var fra 90-tallet, eller forrige århundre/årtusen. Hvis man legger designet til grunn har det mye av samme stilen som hovedkortet som satt i den første maskinen jeg bygde opp selv, helt fra grunnen, en Pentium 133 MHz Socket 7 med tilsvarende hovedkort. Men man skal aldri skue hunden på hårene, dette kortet er nemlig hypermoderne, men med en konservativ vri. Her kommer en spesifikasjonsliste:

 

  • Støtter Core2 Duo/Quad/Extreme (er ikke sikker på Xeon i skrivende stund)
  • DDR3 opp til 1333 MHz unbuffered
  • Intel X38 chipset
  • ICH9R sørside
  • 2 stk PCI-E x16 2.0
  • PCI-E x1
  • 2 stk. PCI 32bit 33 MHz
  • 2 stk. PCI-X 64bit 133 MHz (støtter også standard, 32bits PCI-kort)
  • Intel 82566 Gbps ethernet
  • PS/2 keyboard og mus
  • 6 SATA-300 porter
  • En IDE-port for 2 IDE enheter
  • 12 USB-porter
  • 2 stk. IEEE1394a firewire kontakter
  • 2 stk. COM-porter
  • En LPT-port
  • Intel HD Audio

Det er en ting som er verdt å nevne om PCI-X portene. De er koblet til en PXH-V bro som har en PCI-E x4 forbindelse til sørsiden. Det betyr at PCI-kort satt i en PCI-X port ikke vil støte borti den vante båndbredde-problematikken PCI-bussen gir, altså maks 133 MB/s.

 

Tilbehør

 

Foruten hovedkortet følger det med noen ekstra kabler. Intet mindre enn 6 SATA-kabler lå i esken, sammen med en kabel for diskettstasjonen, og en IDE-kabel. Men hverken IDE-kabelen eller floppy-kabelen er runde, her snakker vi gammeldagse flatkabler. En brakett for firewire følger også med, samt manual for hovedkortet. Og sist, men ikke minst, I/O shield. Ja, og så en driver-CD for de som interesserer seg for sånt. I og med at dette hovedkortet aldri vil komme til å bli brukt under Windows har jeg ikke bruk for denne CD-en.

 

I bruk

 

Så langt har jeg ikke kommet enda. I og med at jeg venter både på penger og på CPU (E8400) får jeg ikke testet hovedkortet enda. Må også kjøpe DDR3-minne, som koster en del.

 

Inntrykk så langt

 

I multimediamaskinen skal jeg bruke et SCSI-kort (PCI-X), et lydkort (PCI) og et TV-kort type PVR (også PCI). De fleste nye hovedkort mangler PCI-porter, de fleste har ikke mer enn to. Det er en av grunnene til at dette hovedkortet passer så godt til mitt bruk. Men det er ikke bare positive ting med dette. I forhold til minneprisene er DDR3-minne ganske dyrt i forhold til de langt rimeligere DDR2-brikkene. En del vil kanskje si at designet og fargevalget er dørgende kjedelig, men kortet skal jo stå inne i en maskin man ikke kikker inn i uansett, så hvilken rolle spiller det? Jeg kunne alltids valgt billigere alternativer, men ville da ikke fått det oppsettet jeg så gjerne vil ha, noe dette hovedkortet gjør mulig.

 

Fortsettelse følger

 

Jeg gleder meg til å kunne bygge opp denne maskinen, og som sagt vil jeg komme tilbake med en rapport om hvordan Supermicro C2SBX egentlig fungerer. Ikke vent dere noen klokkeresultater. Derimot vil jeg komme med en del erfaringer om hvordan kortet fungerer i f.eks. GNU/Linux. Vurderer også å prøve ut FreeBSD, så Linux/UNIX-folk: dere har noe å glede dere til.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant post! Synes prisen var litt høy på det hovedkortet, men det er klart at kvalitet koster.

 

Jeg skal også bygge opp en multimedia-PC som skal stå i stua, og jeg bruker Linux, så jeg er interessert i å høre mer om dine erfaringer med hardware-kompatibilitet i forhold til Linux.

 

De hovedkortene jeg til nå har tenkt på er Gigabyte GA-G33M-S2H eller Asus P5K-VM. Begge er mATX med innebygget grafikk. Dessuten et Hauppauge! WinTV-PVR-350, et eldre Hercules lydkort, og som OS tenker jeg på MythBuntu.

 

Ser du noen potensielle konflikter eller problemer med dette?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Interessant post! Synes prisen var litt høy på det hovedkortet, men det er klart at kvalitet koster.

Ja, kvalitet er ikke billig, i hvert fall ikke hvis du skal ha kvalitet over hele linja, og at oppsettet i tillegg skal passe 100% til ditt behov.

Jeg skal også bygge opp en multimedia-PC som skal stå i stua, og jeg bruker Linux, så jeg er interessert i å høre mer om dine erfaringer med hardware-kompatibilitet i forhold til Linux.

Nettverkskontrollere og sørside, samt lydkort er de områdene som kan skape problemer hva angår kompatibilitet. Verken Asus eller Gigabyte har valgt å levere fullt ut på disse områdene. Du er rett og slett nødt til å sjekke på egenhånd at komponentene på hovedkortet fungerer i det operativsystemet du velger å benytte. Marvell og Realtek har et mer frynsete rykte på kompatibilitet og kvalitet enn hva f.eks. Intel og Broadcom har på nettverksbiten. Rykende ferske sørsider (diskkontrollere) kan være et problem for f.eks. GNU/Linux, BSD og UNIX-systemer, men jeg har hørt om både P35 og X38 baserte kort med ICH9 som nå skal fungere i GNU/Linux. Supermicro har listet opp en del linux-distroer hvor kortet er støttet. PVR350 fungerer glatt med MythTV, bruker det selv. Lydkortstøtten i GNU/Linux vokser og vokser, flere kort blir kompatible i Linux/UNIX med visse unntak, som f.eks. X-Fi. Du får linux-drivere for X-Fi, men disse er kun beregnet på 64bits GNU/Linux, ikke 32bits.

De hovedkortene jeg til nå har tenkt på er Gigabyte GA-G33M-S2H eller Asus P5K-VM. Begge er mATX med innebygget grafikk. Dessuten et Hauppauge! WinTV-PVR-350, et eldre Hercules lydkort, og som OS tenker jeg på MythBuntu.

 

Ser du noen potensielle konflikter eller problemer med dette?

På begge de kortene du listet opp kan du hvis du trenger flere PCI-kort slippe opp for kortplasser på hovedkortet. De fleste hovedkort leveres i dag med maks 2 eller 3 PCI-porter. Noen hovedkort har bare en PCI-port. Antallet av PCI/PCI-X porter samt konfigurasjon av disse var en av grunnene til at jeg gikk for C2SBX.

 

@haalo: Ja, DDR3 er for øyeblikket ganske dyrt, er fullt klar over det, og var fullt klar over det da jeg kjøpte dette hovedkortet. Men jeg vil heller betale mer for et oppsett jeg vet jeg blir fornøyd med enn å ende opp med et billigere system jeg bare blir sånn halvfornøyd med og må bytte ut senere, noe som krever både tid og penger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
PVR350 fungerer glatt med MythTV, bruker det selv.

Takker for bra informasjon, Stigfjel.

 

Ett tilleggsspørsmål... jeg har tenkt litt i det siste ang. PVR350 - det begynner å bli utdatert og jeg vil helst slippe å sitte der med bare inngang for analog-TV når den forsvinner. Så jeg lurte på om det nye flaggskipet Happauge! WinTV-HVR-4000 vil virke med MythBuntu? Hvis du ikke vet det, hvor er beste sted å finne ut?

 

Et alternativ er jo å la kabel-TV-boksen ta seg av inputen og så bruke analog ut fra den til WinTV-PVR-350. Da må jeg vel bruke inn-kontaktene som er ment for VCR. Problemet da er om jeg kan få MythBuntu til å forstå at TV-signalene kommer inn på S-video/Composite-kanalene? Er det mulig å spesifisere et slikt oppsett i MythTV?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...