Gå til innhold

Forsvaret - Lønn/Utdanning


Oran

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Jeg har lest mange poster allerede, men har ennå ikke funnet svaret for det jeg er etter.

 

Jeg vil starte med å si at jeg klarte å stryke i allmenn påbygning. AHdde 2år i salg og service, klarte det fint, men det tredde året med allmenn gikk rett til helvete. : ))))))))

 

Jeg har blitt innkalt til forsvaret (sjøforsvaret) i 26mars 2008, i Madla.

 

Jeg har ingen anelse hva jeg skal forvente.

 

Jeg har lyst å studere i militæret, men jeg blir helt frustrert av systemet. Jeg har ringt mange, og de sier hele tiden sjekk mil.no osv. http://www.mil.no/felles/vo/start/;jsessio...questid=2395063

 

Dette gjør jeg ikke noe smartere.

 

Mitt spørsmål er, hvordan kan ta opp fag menst jeg er i forsvaret? Jeg er etter, Matte, natur fag, Norsk og kanskje historie.

 

Mitt andre spørsmål, hvor mye får jeg med penger dette året?

 

Tredde spørsmål; Jeg vil ut med mest mulig penger, noen tips? : ))

 

Takk.

Endret av Oran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

1) Du må kontakte voksenopplæringa når du ankommer rekrutten.

2) Du får 130kr/dagen og 23.000 i dimmepenger ca. Hvis det ikke har økt til 25.000 i år. Dimmepenger er noe du får etter 12mnd 1.g tjeneste.

3) Med mindre du får tildelt noen ekstra oppgaver, korporal, hjemmeboerstatus, spesielt kosthold e.l. vil du antakelig ikke få noe ekstra.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

 

1) Du må kontakte voksenopplæringa når du ankommer rekrutten.

2) Du får 130kr/dagen og 23.000 i dimmepenger ca. Hvis det ikke har økt til 25.000 i år. Dimmepenger er noe du får etter 12mnd 1.g tjeneste.

Vil utdype disse litt:

1) VO tilbyr mange fag, bl.a. 3MX, Norsk osv. Dette er imidlertid avhengig av tjenestested, for det er ikke alle steder som tilbyr samme fag/kurs, og ingen tilbyr alle (man har en lang liste med kurs og fag som tilbys gjennom VO på nasjonal basis). Disse fagene/kursene er gratis å ta gjennom VO. De fagene VO ikke kan tilby lokalt, kan enten tas sivilt, der man gjennom VO har en stipendordning som dekker opptil 80% eller 20.000 av utgiftene dersom du kan dokumentere at du har behov for utdanningen i skole- eller jobbsammenheng, eller så tror jeg at dersom det lar seg gjøre, så kan du ta denne utdanningen ved andre forsvarsintsitisujoner (steder). Dette må isåfall ikke gå ut over tjenesten.

 

Selv har jeg ca 50% turnusfri, og jeg har ikke lov til å ta fag eller kurs i tidsrommet jeg er inne til tjeneste. Derimot er har jeg muligheter til utdannelse gjennom VO på Haakonsvern når jeg er hjemme i Bergen på perm.

 

2) Dimmepengene er såvidt jeg husker 25.600. Dersom du ikke fullfører 12 mnd, får du utbeltalt etter antall dager i tjeneste * dagsats (som jeg tror er på 65 kr/dag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...