Gå til innhold

Forskjell på kart mellom Garmin og Tomtom?


Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe meg en GPS.

Valget står mellom Garmin 760 og TT 720T.

Har forstått det slik at de bruker 2 forskjellige kart.

Er det noen som kan si noe om forskjellen(e) på de 2 kartene (OBJEKTIVE meninger)?

 

Er det ett av de som er mer detaljerte?

Så på en Garmin GPS for en stund siden.

Så ut som den bare hadde detaljert kart over byer, ikke landsbygda.

Hvordan er Tomtom på dette feltet.

 

 

Jeg vet at Tomtom har Mapshare, så ikke ta med dette i begrunnelsen,

er innteresert i det orginale kartet (da det ikke er garantert at alle brukere er seriøse å

legger inn riktig info.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner litt info her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875421

 

Bruker selv tomtom og Navigon, er fornøyd med begge, men Tomtom er noe raskere

på alle måter.

Men skulle æ kjøpt gps idag hadde æ nok havnet på en 760, KUN pgr av at den har sporlogg.

 

Tror det er veldig liten forskjell på kart, hadde den ene vært dårligere enn den andre så tror æ

nok det hadde blitt lite salg, jungeltelegrafen går fort :laugh:

Lenke til kommentar

Har lest den tråden du linket til.

Regner med det er en forskjell (om ikke annet en liten forskjell) på kartene

mellom de 2, da det er 2 forskjellige kart (Tomtom: TeleAtlas, Garmin: Navitec).

Men har som sagt ikke trykket å sett på Tomtom sine modeller.

 

På Tomtom sine sider står det at alle bruker kan bruke mapshare.

Problemet er vel bare at det ikke er så utbredt i Norge ennå...

(relativt nytt er det vel også)

 

Lurt bare på om det var noen som har prøvd TeleAtlas og Navitec,

og kunne si noe om kartene.

Tenker spesielt på hvordan de er på små ("ukjente") steder.

 

Har forstått det slik at begge er ganske detaljerte i byer.

Er det noen forskjell mellom Norden og Europa kartene med tanke på detaljer i kartet.

(kreves mye minne for å ha ett detaljert Europa kart)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man får sporlogg til tomtom også da. Er bare å bruke Tripmaster. Og når det kommer til mapshare, så lurer jeg på hvorfor noen sier at det ikke er utbredd i Norge? Mapshare er et program på enheten, som gjør at du kan blokkere, forandre enveiskjøring og legge til/fjerne veier osv. Dette skjer direkte på enheten, og har ingenting med om det er "utbredd i Norge". Har du en nyere tomtom, så har du Mapshare! Tror mange blander dette med TMC(Traffic receiver), som ennå ikke er i drift i Norge.

 

Når det gjelder kart, kan jeg svare for Norge. Her er det ingen forskjeller som jeg har oppdaget. Kan dog virke som Teleatlas(tomtom) er litt raskere med å oppdatere nye veier/rundkjøringer osv. Kan legge til at Garmin(Nuvi som jeg har/har hatt) langt oftere leder deg inn på sykkelstier, bussveier osv. Dette er ikke noe problem med Tomtom. Skulle det skje, fikser man det fort med mapshare.

 

Edit: Kan legge til at det er MYE mer POI's i kartene til tomtom.

Endret av DaWiEn
Lenke til kommentar
Man får sporlogg til tomtom også da. Er bare å bruke Tripmaster. Og når det kommer til mapshare, så lurer jeg på hvorfor noen sier at det ikke er utbredd i Norge? Mapshare er et program på enheten, som gjør at du kan blokkere, forandre enveiskjøring og legge til/fjerne veier osv. Dette skjer direkte på enheten, og har ingenting med om det er "utbredd i Norge". Har du en nyere tomtom, så har du Mapshare! Tror mange blander dette med TMC(Traffic receiver), som ennå ikke er i drift i Norge.

 

Når det gjelder kart, kan jeg svare for Norge. Her er det ingen forskjeller som jeg har oppdaget. Kan dog virke som Teleatlas(tomtom) er litt raskere med å oppdatere nye veier/rundkjøringer osv. Kan legge til at Garmin(Nuvi som jeg har/har hatt) langt oftere leder deg inn på sykkelstier, bussveier osv. Dette er ikke noe problem med Tomtom. Skulle det skje, fikser man det fort med mapshare.

 

Edit: Kan legge til at det er MYE mer POI's i kartene til tomtom.

 

Sporlogg til TomTom!!?, der ble æ nyskjerrig :dribble: Legger ved et bilde over detaljene en kan hente ut av sporloggene til Garmin som æ synes er meget viktig da æ arkiverer alt sporlogger fra turer.

 

Kunne du fortelle litt om hvilke detaljer en kan hente ut av sporlogger til TomTom , evt bilde?

post-85521-1201081976_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Med urbredt mente jeg at det kanskje ikke var så mange som delte endringene ennå.

 

Det ble forresten Tomtom på meg, og når jeg sammenligner med en Garmin 360 som jeg trykket

på for noen måneder siden syns jeg Tomtom`en er mer detaljert i kartet over det området

jeg utforsket.

Mapshare er selvsagt ett pluss, men en kan jo ikke legge inn nye veier og slikt.

Nytten blir ikke så stor da.

GPS`en blir jo "gal" når jeg svinger inn på en ny vei som ikke er på kartet. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...