Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gikk gjennom noen av bildene mine fra Bosnia, spesifikt Srebrenica i kveld. For de som er interessert, de ligger i spoilertagen. :)

 

Håper noen finner det interessant.

Må'kke legge slikt i spoler så jeg ikke får det med meg når jeg surfer på forumet i halvsøvne. Dette var knallbra, gitt stedets historie burde det vært publisert i Aftenposten, ikke chattetråden ... :)

Det er jo hyggelig å høre, men er redd Aftenposten har kjørt mange saker om området. Og den eneste vinkelen jeg klarer på Srebrenica måtte være at det er serbere som bor der i dag, og at de ikke har det så lett. Så da er vi borte ved Ny Tid, og de betaler visst litt dårlig..

 

:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de spesielt interesserte har Carl Zeiss lansert Distagon 35/2.0 i dag for EOS. For de med fobi mot manuelle objektiver så kan blenderåpningen automatisk stilles via kommanduhjulet på kameraet. Kommer i salg i slutten av november i år til en pris rundt 8999,- :)

Interessant for oss som ikke har bruk for f/1.4 og ønsker noe skarpere enn Canons egen 35mm f/2

 

Tom

Lenke til kommentar
For de spesielt interesserte har Carl Zeiss lansert Distagon 35/2.0 i dag for EOS. For de med fobi mot manuelle objektiver så kan blenderåpningen automatisk stilles via kommanduhjulet på kameraet. Kommer i salg i slutten av november i år til en pris rundt 8999,- :)

Interessant for oss som ikke har bruk for f/1.4 og ønsker noe skarpere enn Canons egen 35mm f/2

 

Tom

 

Om ikke annet er oppløsningsevne, farger og mikro-kontrast helt overlegent på Zeiss. Bare følelsen av å ha en tanks i hånden er ganske herlig og det blir ikke værre når du vrir den silkemyke fokusringen.

 

Det er _svært_ fristende å trykke "kjøp" på Distagon 21mm f/2.8 og 35mm f/2 nå. :cry: Kjerringa blir neppe glad, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Det er _svært_ fristende å trykke "kjøp" på Distagon 21mm f/2.8 og 35mm f/2 nå. :cry: Kjerringa blir neppe glad, men sånn er livet.

Jeg må først skaffe et hus som er verdig et slikt objektiv ...

 

edit: et digitalt hus som er verdig, vel å merke - EOS 3 er godt nok :)

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Rød ring til Zeissen min kan jeg lage for 15 kr, trenger ikke hjelp fra Canon ;)

Rød ring - Bah, humbug. Et lite og rød rundt merke på huset, det er noe å hige etter ;)

 

35L er et knakende godt objektiv, men jeg verdsetter høyere presisjon fra fokusringen og mindre CA som Zeissen gir. Autofokus? Pffs. Det ble da tatt skarpe bilder 20, 60 og 100 år tilbake.

+1

Lenke til kommentar

35L er et knakende godt objektiv, men jeg verdsetter høyere presisjon fra fokusringen og mindre CA som Zeissen gir. Autofokus? Pffs. Det ble da tatt skarpe bilder 20, 60 og 100 år tilbake.

+1

Det til side, synes jeg prislappen er for stiv, lysstyrken tatt i betraktning.

 

Canon sin 35mm f/2 veier dessuten mer enn dobbelt så lite (Zeissen veier 530g, Canonen 210g), er betraktelig mindre (Zeissen er 97 mm x 64 mm, Canonen er 67mm x 42mm), har mindre filterdiameter (58 vs 52mm), har kortere MFD (0.30 vs 0.25m) og koster 1/4 av prisen (7999,- vs 2295,-).

 

Byggekvaliteten er en ting, da (har selv eid et Pentax FA* 43mm ltd, som kan sammenlignes med Zeiss på det området, og det er en rimelig deilig følelse å ha noe slikt mellom fingrene), samt oppløsningsevne. Men igjen, jeg er fattig skoleelev. Kanskje en dag når jeg har et slott og bruker monokkel ;)

Endret av Awesome!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...