Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Spm om raid..


Anbefalte innlegg

Bare lurte på, jeg har 1 stk 500 gb disk og tenker på å kjøpe meg noen flere.

får å kunne sette den eksisterende disken og nye i raid, må man formatere eller finnes det funksjon som kan speile eksisterende disk over på evt nye disker?

 

kan disker i raid være partisjonert? asså 2 stk disker i raid 0 og de er delte i c og d..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
må man formatere eller finnes det funksjon som kan speile eksisterende disk over på evt nye disker?

Det enkleste er å starte en raidmatrise med blanke disker. Det er ingen automagikk jeg kjenner til som tar data fra en disk og legger den over i en raidmatrise samtidig som denne disken blir gjort til en del av raidmatrisen.

kan disker i raid være partisjonert? asså 2 stk disker i raid 0 og de er delte i c og d..

Ja. En raidmatrise vises som en helt vanlig disk til windows og kan være partisjonert.

 

Det du kan gjøre er å kjøpe tre disker til og sette de tre diskene i en raid5-matrise. Så kan du overføre dataene fra den gamle disken og sette den som en reserve-disk i denne matrisen.

Lenke til kommentar

raid 5, hva var det igjen?

 

tenkte å sette i raid 0 + 1.. eller bare 0 får se ka eg kjøper.. har allerede 2 stk 500 gb disker, som står satt opp på vanlig måte, trenger ikke alle plassen så vil heller ha hastigheten.. og sammtidig sikkerhet..

 

Men det er fult mulig å speile disken så sette den opp i raid eller må den formateres?

Lenke til kommentar

Kort svar: Nei, det er ikke mulig å konvertere fra et en-disk-system til et raid-system uten å gjøre om på formatet til den eksisterende disken.

 

Dette er fordi raid krever at dataene blir spredt over diskene på en gitt måte.

 

Langt svar: Det er mulig å beregne hvordan et raidsystem vil spre de allerede eksisterende dataene over flere disker og spre de eksisterende dataene utover diskene og flytte dataene på den eksisterende disken slik at den vil fungere i et raid-system. Men jeg kjenner ikke til noe automatikk som gjør dette for deg og jeg tviler på at det er noe som noen kommer til å bruke krefter på.

 

Konklusjon: Brenn ut de dataene du trenger, formater og installer og kopier tilbake de dataene.

Lenke til kommentar

Selv om det burde være teknisk mulig (jeg ser ingen uoverkommelige logiske hindringer) å gjøre det du spør om, så kjenner jeg ingen verktøy for å gjøre det.

 

Det letteste er kopiere dataene til en tredjeparts-disk (om du har nok slik plass et eller annet sted du kan bruke), og så bare kopiere det tilbake etter RAIDet er på plass.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
denne jeg vil ha opp i raid får å øke ytelsen...

Det er lite å hente på å legge et operativsystem på et raidsystem da et operativsystem består av veldig mange veldig små filer. Raid vil øke ytelsen på få og store filer da hoveddelen av ytelsesøkningen ligger i filoverføring mens tilgangstiden vil være lik den tregeste disken i raidsystemet.

 

Derrfor spørs det om du vil ha en merkbar ytelsesøkning ved å legge operativsystemet over på raid.

 

Da vil jeg heller foreslå å legge vekselfilen over på en annen fysisk disk og ha operativsystemet på en egen partisjon som du defragmenterer jevnlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer selv å sette opp i Raid nå.

har tenkt å kjøpe enda en Samsung 500 gb disk.

Og vill da selvsagt sette det opp i raid. Vet ikke hvilken type raid. Hjelp....

 

Jeg ønsker ikke å sette diskene mine for noe stor risiko med å miste filer, i raid 0 tenker jeg på da, er det svært stor mulighet for å miste filene?

Noen faktiske erfaringer.

Feks. er det stor tenklighet at jeg mister filene mine, hvis jeg har dem i feks. 5 år?

 

Ønsker også å øke ytelsen litt da jeg skal sette dem i raid.

innspill?

 

Hmm..har sett litt rundt. RAID 0 + 1, er det mulig å sette den opp slik?

Altså, er det da mye mindre sjanse for å miste filer/data? OG lese ytelsen/skrive blir betraktlig bedre?

Endret av Lusken
Lenke til kommentar
raid 0 er det dobbel så stor sjangse for fil skader som mot vanlig kjøring. 2 disker fungerer som en med andre ord dobbel risiko..

 

raid 0+1 krever vel 4 like disker som fungerer som en disk. her har du dobbel sikkerhet da.. sikkerheten er vel som å bare ha 1 vanlig disk i praksis med dobbel hastighet..

 

 

Dette forutsetter at du kjører med ett Hardware basert raid, kjører selv Raid 0+1 og synes ikke det ble noe merkbart ytelse forbedringer, jeg kjører dog software basert da, kunne tenkt meg ett HK med innebygd Hardware Raid.

Lenke til kommentar

I linux er det mulig å utvide raid-array, og tror også noen av "hardware"-raid løsningene i windows støtter det. Når jeg satt opp min nas (work in progress) satt jeg opp raid1 og raid5 på den ene disken der. (to partisjoner, en liten i raid1 og stor i raid5). Så satt jeg bare at disk to var missing, så da mangler paritetsinfoen på raid5 og mirror-disken på raid1. Så er det bare å hive innpå flere disker i raid array og så resizer arrayene seg :) Tror tilsvarende metoder skal kunne fungere i win, men tar veldig lang tid å convertere fra en raid-type til en annen.

 

Ser f.eks at min "intel matrix storage" som styrer raid-oppsettet på hovedkortet mitt (p35) kan konvertere følgende:

 

* 2-drive RAID 1 to a 3, 4, 5, or 6-drive RAID 5

* 2-drive RAID 0 to a 3 or 4-drive RAID 5

* 3-drive RAID 0 to a 4, 5, or 6-drive RAID 5

* 4-drive RAID 10 to a 4, 5, or 6-drive RAID 5

 

Så skulle tro at en kan lage en 2-drive raid 1 med en disk missing, og så utvide denne senere. Er såklart ikke noe jeg kan teste her og nå.

 

Når det gjelder sikkerheten av 0+1 er den mye bedre enn bare én disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...