Gå til innhold

Mistet signal to "Thor", hva kan grunnene være?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg mistet signalet til "Thor"(Satelitten) her om dagen, eneste jeg fikk inn var TV2 og TV N, alt annet funket ikke, ikke engang NRK, alle regninger er betalt, snøen er dyttet forsiktig av parabolen osv, men er det mulig at kanskje parabolen har falt litt under snøen? det har jo vært rimelig tung snø som har falt, vet ikke om det kan være årsaken til problemet mitt. Noen som har noen gode tips før jeg graver meg vei i snøen for å prøve å stille parabolen?

 

Har slettet alt på hele tuneren min i dag, det er en helt vanlig Canal Digital boks med opptaker, fikk ikke inn noen kanaler når jeg søkte, så nå er jeg uten tv!! :thumbdown:

 

Evt, noen som har hatt lignende problemer og har noen gode råd eller løsninger? er glad for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikkje mykje til for at ein parabol kjem ut av fokus, og problema dine tyder i alle fall på at det har skjedd noko med signalet. (Dersom det ikkje er boksen din det er noko i vegen med då). Om rekninga er betalt eller ikkje har ikkje noko å seie ved eit kanalsøk, søket skal finne alle kanalane uansett om dei er tilgjengelege eller sperra. På min cdc-5050 kan eg sjekke signalnivå og signalkvalitet ved å gå inn på MENY->Installasjon->Innstillinger for søk. (Dette er same stad som eg søkjer etter kanalar.) Der finn eg to indikatorar; ein for signalnivå og ein for signalkvalitet. Signalnivået pleier å variere frå ca 67 til ca 75, signalkvaliteten pleier å vere ca 10% høgare. Dersom desse ligg mykje lågare, er det noko som er feil. I bruksanvisninga står det at desse skal vere minst 60% for å ta eit kanalsøk.

 

Dersom signalnivået er lågt kan det vere lurt å sjekke kontaktane på koaksialkabelen, dvs. der du har kopla til tuner, parabol og evt. svitsj. Eg meiner å ha lese ein stad om nokon som hadde problem med at signalnivået steig og fall som ein jojo. Det viste seg at pluggen og enden på kabelen var utsett for korrosjon. Han kutta då av nokre cm av kabelen og sette på ny kontakt, og vips så var problemet vekke.

 

Elles trur eg at regndropar/snø på parabol og (særleg) mikrobølgehovudet vil påverke signalet, så du bør sjekke at mikrobølgehovudet er reint før du byrjar å stille på parabolen. Men det mest trulege er nok at snøen har flytta litt på parabolen.

Lenke til kommentar

Canal Digital-mottakaren min har innebygd satbeeper, den finn eg på same stad som signalnivåindikatorane. Så dersom mottakaren din har dette er det berre å skru tven på full guffe og gå ut og stille. Dersom du veit retninga sånn nokon lunde har du heller ikkje bruk for kompass. EDIT: Og parabolen har nok ikkje flytta seg så mykje, sidan du fekk inn tv2 og tvnorge før du prøvde å søke etter kanalar.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Canal Digital-mottakaren min har innebygd satbeeper, den finn eg på same stad som signalnivåindikatorane. Så dersom mottakaren din har dette er det berre å skru tven på full guffe og gå ut og stille. Dersom du veit retninga sånn nokon lunde har du heller ikkje bruk for kompass. EDIT: Og parabolen har nok ikkje flytta seg så mykje, sidan du fekk inn tv2 og tvnorge før du prøvde å søke etter kanalar.

 

Nytter lite med sat- beeper/ informasjon på mottakeren hvis du er på taket og ikke hører/ ser ned. Men på dreamboxen er det bare å ta med seg lappisen hvis du har wlan og været tillater det.

 

Det er nok uansett ikke tale om de største skjevheter i dette tilfelle, så en liten fin innstilling burde holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...