Gå til innhold

Siv.Ing. etter endt Master i Informatikk


jabberjab

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har et ganske enkelt og greit spørsmål. Jeg går i disse dager på profesjonsstudiet i informatikk ved Universitetet i Oslo som vil gi meg en mastergrad i informatikk. Hvis jeg da, etter endt master i informatikk, vil få siv.ing.-status, har jeg da muligheten til å ta noen emner ved NTNU for å få denne tittelen?

 

Hvordan går man frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siv.ing er ikkje ein utdanningstittel lengre , profesjonsstudiet som gav denne tittelen er avslutta og erstatta med eit tilsvarande profesjonstudium som UIO.

(Eg veit godt at dei ikkje har endra så jækla mykje, og i realiteten berre nedgradert antal belastningstimer til nominert tid, det var ein grunn til at alle siv.ing-fag gav berre 2,5 vekttal uansett arbeids/pensumsmengde).

 

Om dette hadde vore for 4-5 år sidan så trur eg den einaste måten hadde vore "å gått oppigjen" 3,4 og 5 året på siv.ing-studiet for å få siv.ing-tittelen. Selfølgeleg hadde du fått ein del fritak /reduserte vekttal grunna overlappande pensum/fagemner slik at det hadde gått ann å gjennomført det på kortare tid, men offisielt hadde nok du måtte tatt alle tre åra på vanleg måte.

Lenke til kommentar

Nei. Fordi alle vet at de som har gått disse linjene har vært gjennom det som tilsvarte siv.ing. For alle de gamle lederne ute i næringslivet som har utdannelsen sin fra NTH så vil alltid disse være sivilingeniører og det er nok mange år til tittelen slutter å bli brukt selv om de formelt ikke får den.

 

Utdannelsen er fortsatt like tung, og de er fortsatt like ettertraktet.

Lenke til kommentar

Sjølv om det ikkje er noko offisiell utdanningstittel så er det uformelt i bruk for å beskrive kva studium ein har gått på.

Spesielt viktig når sjefen har ringen ;) .

 

Siv.ing fra NTH er forsatt ettertrakta, at master frå NTNU er akkurat det same ser ikkje ut til å ha heilt sklidd inn i personalavdelingene, derfor blir forsatt tittelen brukt for å skille mellom dei vanlige masterstudiene og det som var Siv.ing-studiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...