Gå til innhold

Thermaltake Mozart VC7001SNS - vurdering fra en bruker


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har nå kjøpt kabinettet og har følgende å melde:

 

++++

Kabinettet er sexy, ser bra ut

Lavt, kun 9cm

Passer til ATX HK

Passer til standard PSU

Gir plass til 2xPCI + 1xPCIe/AGP tross høyden på kun 9cm vha et riserkort

 

----

Litt usolid/skranglete DVD-luke

TRANGT - blir liten luftgjennomstrømning, spesielt hvis man bruker 2 harddisker

TRANGT - DVD og PSU står rett ovenfor hverandre, slik at man får særdeles dårlig plass hvis man har en lengre enn normalt PSU eller DVD.

TRANGT - Må bruke anbefalt CPU-kjøler (Thermaltake et-eller annet Orb)

Litt merkelig vifteoppsett - en i midten framme og en på V side nær fronten(bak harddiskene) som gir liten luftgjennomstrømning.

Krever et spesielt hovedkort, PCI-e slot må være slot nummer 6 fra kanten (ATX) eller nest innerst (mATX). I tillegg må de to PCI-slotene ikke ligge for langt unna da PCI-slotene siden kablene fra riser-kortet er ganske korte.

Dårlig plass til de tre kortene du kan ha. Det passer akkurat med et WLAN-kort, et TV-kort og et skjermkort som tar kun 1 slot (dvs ingen fancy kjølere)

Litt høylydte vifter (80mm)

 

Konklusjon

Kabinettet er meget velegnet til HTPC, men det fordrer enkelte ting slik jeg ser det:

HK med onboard grafikk (HDMI kan være lurt i disse dager, har funnet et bra: MSI P6NGM-FD)

Ikke mer enn 1 3,5" disk

Kort DVD-drev og PSU (Fortron Source Zen 300W - helt lydløs)

Nye 80mm vifter, anbefaler SilenX, de er fantastiske

 

Kabinettet sett forfra u/deksel:

post-120614-1206612486_thumb.jpg

 

DVD-drev luke:

post-120614-1206612479_thumb.jpg

 

Med innmat:

post-120614-1206612468_thumb.jpg

 

PCIe riser kort:

post-120614-1206612493_thumb.jpg

Merk at PCI-kontakten med brede kabler ikke har så lang rekkevidde siden jeg her har prøvd å snu kablene for å nå PCI-porten. Det fungerte ikke :(...

 

Harddiskmontasje:

post-120614-1206612502_thumb.jpg

 

Bakside:

post-120614-1206612511_thumb.jpg

 

Edit: Endret innlegget fra å være et spørsmål til å være informasjon

 

Siste edit: La til noen bilder. Enjoy!

Endret av trettifire
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Skal kjøpe meg et HTPC-kabinett og ønsker meg et med lav profil. Har derfor vært inne og sett på dette.

 

Er det noen som har prøvd det og som har noen synspunkter? Har lest testene som er å finne på Google men synes de hengte seg opp i småting som er lett å gjøre noe med.

 

 

Hei, har du fått kjøpt det? Jeg lurer på å kjøpe det samme.

Lenke til kommentar

Spørs om dette kabinettet er så populært lengre hos meg.. Var litt for mange ulemper, isåfall må jeg endre litt på resten av oppsettet. Bruker du full ATX eller mATX hovedkort nå? Trur du det blir mye større plass med et mATX?

 

Noen som vet om det finnes andre alternativer på kabinetter som ikke er så høye? Max 10-12cm høyt.

 

Det er no dritt med for liten tv-benk gitt.. :p

Lenke til kommentar

Har i et ATX-kort nå men forskjellen blir minimal siden ATX-kortet er kortere i den enden hvor det ikke står noe annet.

 

Hva skal du bruke HTPC'en opp mot?

 

Hvis du setter inn en 500GB Spinpoint, det HK'et jeg har referert (koster ca 400,-) til ovenfor og PSU'en jeg har referert til skal du ha en ganske smutt konfigurasjon som kan jobbe opp mot en LCD-TV med HDMI-kontakt eller lignende. Grunnen til at jeg har hatt skjermkort i er at jeg bruker en gammel CRT-TV hvor jeg er avhengig av S-video for å koble til.

Hvis du går for Thermaltake Golden Orb som jeg har gjort så må du huske på å kjøpe en Zalman Fan Mate eller noe slikt i tillegg for Orb'ene bråker fælt på default hastighet.

 

Vet dessverre ikke om noen andre lave, gode kabinetter.

Lenke til kommentar
Har i et ATX-kort nå men forskjellen blir minimal siden ATX-kortet er kortere i den enden hvor det ikke står noe annet.

 

Hva skal du bruke HTPC'en opp mot?

 

Hvis du setter inn en 500GB Spinpoint, det HK'et jeg har referert (koster ca 400,-) til ovenfor og PSU'en jeg har referert til skal du ha en ganske smutt konfigurasjon som kan jobbe opp mot en LCD-TV med HDMI-kontakt eller lignende. Grunnen til at jeg har hatt skjermkort i er at jeg bruker en gammel CRT-TV hvor jeg er avhengig av S-video for å koble til.

Hvis du går for Thermaltake Golden Orb som jeg har gjort så må du huske på å kjøpe en Zalman Fan Mate eller noe slikt i tillegg for Orb'ene bråker fælt på default hastighet.

 

Vet dessverre ikke om noen andre lave, gode kabinetter.

 

Skal bruke den til å se DVD (erstatter dvd-spilleren), spill musikk, og ta opp tv for det meste.

Jeg har to s-ata harddisker til "overs" som jeg hadde tenkt til å bruke. Blir det umulig med to, eller bare vanskelig? Det er vel bare luftgjennomstrømmingen som blir dårligere? Har du tatt temperatur test med to vs en harddisk(er)?

Edit: er det ikke mulig å sett inn den ene harddisken der hvor floppy'en skal stå? Er ikke det en 3,5" brønn?

Den PSU'en du har sagt, er kun 300W - er ikke det litt i minste laget? Men pluss at den er vifteløs :)

Har sett på Antec NeoPower 650W - den er modulær så kan ta vekk de kablene jeg ikke har bruk for. Men er 18db (som ikke er mye) men hadde vært bedre med 0db.

 

Du sa du skulle ta noen bilder av den, gidder du å ta bilde av "innmaten" sånn at jeg kan se hvor dårlig plass det er?

Endret av oleschmi
Lenke til kommentar
Skal bruke den til å se DVD (erstatter dvd-spilleren), spill musikk, og ta opp tv for det meste.

Jeg har to s-ata harddisker til "overs" som jeg hadde tenkt til å bruke. Blir det umulig med to, eller bare vanskelig? Det er vel bare luftgjennomstrømmingen som blir dårligere? Har du tatt temperatur test med to vs en harddisk(er)?

Edit: er det ikke mulig å sett inn den ene harddisken der hvor floppy'en skal stå? Er ikke det en 3,5" brønn?

Den PSU'en du har sagt, er kun 300W - er ikke det litt i minste laget? Men pluss at den er vifteløs :)

Har sett på Antec NeoPower 650W - den er modulær så kan ta vekk de kablene jeg ikke har bruk for. Men er 18db (som ikke er mye) men hadde vært bedre med 0db.

 

Du sa du skulle ta noen bilder av den, gidder du å ta bilde av "innmaten" sånn at jeg kan se hvor dårlig plass det er?

 

Tja, hvis du har det oppsettet jeg har forespeilet med inntil 2 SATA-disker, 2 sticks ram, en E6600, WLAN og TV-tuner skal du komme unna med 210W, så jeg tror ikke det skal være det helt store problemet å kjøre på 300W. Personlig anbefaler jeg deg å gå for en 45nm prosessor som ikke blir så forbanna varm, det er toit inni dette kabinettet.

 

Hvis du vil se på hvor mye strøm du trenger kan du bruke denne.

Lenke til kommentar

Har snust litt på dette kabinettet selv, men har ennå ikke bestemt meg i jungelen av det som finnes der ute.

 

TRANGT - Må bruke anbefalt CPU-kjøler (Thermaltake et-eller annet Orb)

 

Er altså helt utelukket å kunne bruke cpu-stockkjøler'n eller? (AMD)

 

Litt merkelig vifteoppsett - en i midten framme og en på V side nær fronten(bak harddiskene) som gir liten luftgjennomstrømning.

 

Er det mulig (plass) til å sette en vifte på den andre kortveggen, mellom/under DVD/PSU, (evt. flytte frontviften) for å få luftflyt gjennom hele rommet?

Lenke til kommentar
Hvis jeg velger mATX hovedkort - må jeg et ekstra "upgrade kit"? Vet ikke om du vet noe om det siden du ikke har mATX men..

 

Det står mere om det her, nesten nederst: http://www.thermaltake.com/product/Chassis...rtsx_vc7000.asp

 

 

Stemmer dette, du må ha ett par Riser kort, har dette kabinettet selv, har for tiden ett ATX kort i, men jeg skal skifte til M-Atx, sette inn en S-ATA Dvd brenner, PSU'en tok også kvelden så jeg investerer nok i en ny med avtagbare kabler, det er som nevnt lenger oppe i tråden dårlig med luftgjennomstrømming ja.

Lenke til kommentar
Hvis jeg velger mATX hovedkort - må jeg et ekstra "upgrade kit"? Vet ikke om du vet noe om det siden du ikke har mATX men..

 

Det står mere om det her, nesten nederst: http://www.thermaltake.com/product/Chassis...rtsx_vc7000.asp

 

 

Stemmer dette, du må ha ett par Riser kort, har dette kabinettet selv, har for tiden ett ATX kort i, men jeg skal skifte til M-Atx, sette inn en S-ATA Dvd brenner, PSU'en tok også kvelden så jeg investerer nok i en ny med avtagbare kabler, det er som nevnt lenger oppe i tråden dårlig med luftgjennomstrømming ja.

 

Det var dumt, tenkt jeg kunne spare et par kroner på å velge mATX isteden for ATX.

Da blir det nok Asus P5E-V HDMI ( https://prisguiden.no/product.php?productId=83718 )noen som har erfaringer med dette kortet?

Lenke til kommentar
Litt off topic men...

Fant et annet kabinett som er like lavt, og som er mye billigere.

Kanskje ikke like elegant, men smak og behag..

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RC260KKN2

 

 

Tja. Du fikk i alle fall ikke bedre plass her. Smart av dem å plassere harddiskene bak men PSU ligger jo helt i front. Dessuten er det ikke med VFD og fjernkontroll, noe i hvert fall jeg synes er en fordel med HTPC'er

 

For å være helt ærlig Ole, hva med å kjøpe en ny TV-benk og satse på en Silverstone LC16M?

 

Jeg er i alle fall kanonfornøyd med det.

 

Så forøvrig at du ønsket å kjøpe Mozart på bruktmarkedet, send meg en PM hvis du er interessert i mitt.

Lenke til kommentar
Litt off topic men...

Fant et annet kabinett som er like lavt, og som er mye billigere.

Kanskje ikke like elegant, men smak og behag..

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RC260KKN2

 

 

Tja. Du fikk i alle fall ikke bedre plass her. Smart av dem å plassere harddiskene bak men PSU ligger jo helt i front. Dessuten er det ikke med VFD og fjernkontroll, noe i hvert fall jeg synes er en fordel med HTPC'er

 

For å være helt ærlig Ole, hva med å kjøpe en ny TV-benk og satse på en Silverstone LC16M?

 

Jeg er i alle fall kanonfornøyd med det.

 

Så forøvrig at du ønsket å kjøpe Mozart på bruktmarkedet, send meg en PM hvis du er interessert i mitt.

 

 

Ja, har kjøpt meg den værste tv-benken noensinne. Må kjøpe ny for å få plass til ny forsterker når den tiden kommer. Men får gjøre ferdig skolen før jeg gjør det.

 

Det kabinettet er nok ikke noe bedre, men sparer penger på det. Men har egentlig slått det fra meg alt siden microplex ikke har riser card til det. (og heller ikke VFD eller fjernkontroll som er et stort +!)

Lenke til kommentar
Hvis jeg velger mATX hovedkort - må jeg et ekstra "upgrade kit"? Vet ikke om du vet noe om det siden du ikke har mATX men..

 

Det står mere om det her, nesten nederst: http://www.thermaltake.com/product/Chassis...rtsx_vc7000.asp

 

 

Stemmer dette, du må ha ett par Riser kort, har dette kabinettet selv, har for tiden ett ATX kort i, men jeg skal skifte til M-Atx, sette inn en S-ATA Dvd brenner, PSU'en tok også kvelden så jeg investerer nok i en ny med avtagbare kabler, det er som nevnt lenger oppe i tråden dårlig med luftgjennomstrømming ja.

 

 

Hvor får jeg kjøpt riser card til mATX hovedkort?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått kjøpt meg dette kabinettet, og fått satt det sammen.

Dette oppsettet har jeg valgt:

AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Antec NeoPower 650W

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB (2 x 2 GB)

Zalman CNPS8000

2 x 120GB Seagate S-ATA

og en Plextor DVD brenner som jeg hadde liggende.

 

Min vurdering av kabinettet:

 

++++

Kabinettet ser veldig bra ut. Passer inn med andre AV komponenter.

Kun 9 cm høyt. (10,5 cm med "føtter")

Passer til ATX HK

Passer til standard PSU

Gir plass til 2xPCI + 1xPCIe/AGP tross høyden på kun 9cm vha et riserkort

Jeg syntes jeg fikk plass til mye selv om kabinettet var lite.

Mange som mener det er trangt, men jeg har vært borti trangere. Så syntes plassen var helt OK.

Display (VFD) med fjernkontroll.

Følger kun med riser card til ATX hovedkort og noen mATX hovedkort. Jeg trenge ikke upgrade kit til Gigabyte GA-MA78GM-S2H. (Hvis noen trenger upgrade kit til mATX så har jeg et ubrukt)

 

----

Litt usolid/skranglete DVD-luke

Mangler Eject-knapp til CD/DVD-drev på frontpalelet.

Dårlig rekkevidde/vinkel på fjernkontroll. (Jeg bruker Hauppauge fjernkontroll istede)

Litt begrensa valg når det gjelder CPU-kjøler (må kun være 6-7 cm høy)

Litt merkelig vifteoppsett - en i midten framme og en på venstre side nær fronten(bak harddiskene) som gir liten luftgjennomstrømning.

Litt høylydte vifter. (Kan byttes).

Mange unødvendige lange kabler til VFD displayet, på/av-knapp, reset, lyd og speaker ++. Men har man litt peil på elektronikk kan de lages kortere.

 

Konklusjon

Kabinettet er meget velegnet til HTPC, men det er noen ting man må huske på:

Hovedkort med det meste onboard, da det er liten plass til tilleggskort. (Grafikk/HDMI, lyd, nettverk osv..)

Velg S-ATA fremfor P-ATA (smalere kabler)

Bedre med 1 stor 3,5" disk enn to "små".

Kort DVD-drev og modulær PSU

Nye 80mm vifter

Low profile CPU-kjøler.

 

Legger ved bilde så dere kan se hvordan det ser ut.

 

 

 

n74052001131185082946ua2.th.jpg

n74052001131185103448nf7.th.jpg

n74052001131185113699gp9.th.jpg

Endret av oleschmi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du skriver: "Følger kun med riser card til ATX hovedkort og noen mATX hovedkort. Jeg trenge ikke upgrade kit til Gigabyte GA-MA78GM-S2H. (Hvis noen trenger upgrade kit til mATX så har jeg et ubrukt)"..

 

Så flere risercard følger med eller måtte du kjøpe dette som ekstrautstyr?

Har et gigabyte m-atx HK og lurer på om dette kabinettet kunne vært noe å satse på, men jeg trenger en PCI-E og 1 PCI port...

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det følger med et riser card. Det passer til alle ATX hovedkort. På mATX hovedkort kommer det ann på hvor PCI-E slotten står på hovedkortet om du må kjøpe et upgrade kit i tillegg.

Husker ikke helt hvor PCI-E slotten må stå på hovedkortet for at du ikke skal trenge upgrade kit. Finn et bilde av hovedkortet mitt og ditt, og sammenlign.

 

Hvis du trenger upgrade kit så kan du få kjøpt et av meg :)

Endret av oleschmi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...