Gå til innhold

230v - 120v transformator


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe stereoanlegg til pcen. Jeg må kjøpe det fra USA. Dermed må jeg også ha en transformator, da nettspenningen er på 120V i USA.

 

Jeg har funnet en transformator for 20$, Men er usikker på om det vil funke, er det ikke noe Hz jeg burde ta hensyn til? Er det sikkert/trygt å ha en transformator stå på 24/7 atmed pcen? :p

 

Jeg kunne vel tatt strøm fra ene fasen og jord, men vi har ikke jording her jeg sitter :whistle:

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart at frekvensen ikke er spesifisert på den transformatoren. Men det antydes vel at den er til bruk i Europa, så da bør den tåle 50 Hz.

Det høyttalersettet er heller ikke spesifisert.

 

Det er viktig å være OBS på amerikanske transformatorer som kun er bygd for 60 Hz. De tåler ofte ikke å brukes på 50 Hz, de har for lite jern og blir uhyre varme.

Jeg ville derfor vært svært skeptisk til å kjøpe noe som helst som fra USA bare går på 120V.

Lenke til kommentar

taz - JetCarrier. Blir samlet frakt til norge for 295kr. Anlegget + andre varer jeg kjøper :p

 

"This powerful computer speaker system is currently available in 120 volt version only. "

Fortsatt selger Audiocompaniet høytalerene! :ohmy:

 

Hva skjer om jeg kobler 50hz inn på 60hz høytalerene? De blir varme og smelter? Komponenter blir ødelagt?

 

Takker utrolig mye for svar! Ser ut som jeg må over til det nye klipsch settet. ;)

Lenke til kommentar

Det meste av elektriks utstyr er merket med 50-60 hertz.

 

Sikringen tåler 250V. Det betyr ikke at resten gjør det.

 

Hvis du kjøper en lyspære som er merket 250V, så tåler den ikke 250v?

 

Grunnen til at det er merket 250v er at energiselskapene har lov til å gi 10% mindre eller mer enn nominell spenning(230v). Hvis du får en trafo du kan stille på, setter du den inn på nominell spenning, som er 230v, utstyret blir ikke bedre med mer spenning, bare varer mindre.

 

Forøvrig så står det at : det den skal ha 120v når den er tilkoblet 60 hz. Og at den ved 250v kan trekke 12A

 

Det du tenker på lengre opp med å bruke en fase og jord for å få 230v, er hvis det er et TN-nett. Da du bruker en fase og nøytraleder (enfasesystem), mens nettet er 400v. Et vanlig IT/TT er det 230v hele tiden, og da er det ingen nøytralleder, men det er jording på begge systemene. Altså Nøyttralleder og jord er ikke det samme.

 

Hvis du bor i et nytt byggefelt der de har lagt opp strømmen nylig er det en sjangse for at du har TN system i huset, men dette er koblet til sånn du bare får 230v før det kommer inn i huset.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Dammit :p Men da vet jeg at den er på 60hz, så jeg finner en transformator på 60hz :D

Tydeligvis så skjønte du ikke hva dette går ut på.

I USA har de 60 Hz i stikkontakten, mens vi har 50 Hz.

En transformator som lages bare for USA (60 Hz) tåler antagelig ikke å brukes på 50 Hz.

Og man kan anta det gjelder for dette anlegget, slik det er merket. Hvis det er merket 50 / 60 Hz er du trygg.

Lenke til kommentar
Det meste av elektriks utstyr er merket med 50-60 hertz.

 

Sikringen tåler 250V. Det betyr ikke at resten gjør det.

 

Hvis du kjøper en lyspære som er merket 250V, så tåler den ikke 250v?

...

Forøvrig så står det at : det den skal ha 120v når den er tilkoblet 60 hz. Og at den ved 250v kan trekke 12A

...

 

Hvis jeg kjøper en lyspære som mer merket 250V, så er det ikke sikkert at støpselet mitt tåler det. 250V/12A er, høyst sannsynlig, sikringens spesifikasjon og intet annet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Dammit :p Men da vet jeg at den er på 60hz, så jeg finner en transformator på 60hz :D

Tydeligvis så skjønte du ikke hva dette går ut på.

I USA har de 60 Hz i stikkontakten, mens vi har 50 Hz.

En transformator som lages bare for USA (60 Hz) tåler antagelig ikke å brukes på 50 Hz.

Og man kan anta det gjelder for dette anlegget, slik det er merket. Hvis det er merket 50 / 60 Hz er du trygg.

 

Nå vil jeg tro at det står en svitsjet strømforsyning (ingen lavfrekvenstrafo) i denne enheten, og det er dermed revnende likegyldig om det er snakk om 50/60Hz. Men det er selvfølgelig noe man må passe på når man skal velge tilpasningstrafo (240->120VAC).

EDIT: du trenger en 50Hz trafo :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Sikringen tåler 250V. Det betyr ikke at resten gjør det.

Hvis du kjøper en lyspære som er merket 250V, så tåler den ikke 250v?

 

Jo, det er jo det han sier. Sikringen tåler 250V, men resten gjør ikke det. Jeg brukte 250V sikringer i bilen min, men det betyr ikke at resten av utstyret i bilen tåler å bli tilkoblet 250V.

Lenke til kommentar
Cycles - 50 Hz vs. 60 Hz

North American 110-120 volt electricity is generated at 60 Hz. (Cycles) Alternating Current. Most foreign 220-240 volt electricity is generated at 50 Hz. (Cycles) Alternating Current. This cycle difference will cause analog clocks and timing circuits that use Alternating Current as a timing base to keep incorrect time. Most modern electronic equipment including battery chargers, computers, printers, stereos, tape and CD players, VCR/DVD players, etc. will not be affected by the difference in cycles. IMPORTANT: Voltage converters and transformers do not convert cycles.

 

Quoten hentet fra her(trykkbar).

 

Hertz har med andre ord ingen ting å si. Jeg kan bare kjøpe en transformator på 500W og anlegget? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...