Gå til innhold

2008 the year of the Sonyae?


Knebel

Anbefalte innlegg

I og med at vi er i et nytt år kan det være moro å lage en liten tråd om hvordan vi ser det flettnye året vil utvikle seg spesielt med tanke på det vi diskuterer i denne delen av forumet. For de som lurer på hva Sonyae er for noe, er det kort og greit en latinifisering av det som er i Sonys' slekt av konsoller (© FHJ). :)

 

Det er allerede skjedd en hendelse som nok får ringvirkninger for Sony på ett eller annet vis. Jeg tenker på Warners overgang til Blu-Ray. Vil flere følge på?

 

Hvordan vil det gå med PSP, PS2 og PS3 i dette året? Vil spillkatalogen til PS3 gjøre at den endelig får vann på mølla? Kommer PSP til å fortsette sin suksess eller vil den ta mer av når titler som God of War og nytenkende Patapon dukker opp?

Vil PS3 bli hacket? Blir Home ditt andre hjem? Vil Little Big Planet sørge for at folk omsider legger Wii på hylla?

 

Hva tror jeg om 2008?

- PS3: Linux som støtter bruk av SPE'er vil tillate mediasenter ala XBMC med støtte for fullHD film.

- PS3: Titler som Killzone2, MGS4, LBP, Rfom 2, GT5 og faktisk GTA4 vil sørge for at PS3 sakte men sikkert sniker seg forbi og selger en mill mer enn hva 360 har gjort i løpet av to år. Ja, jeg sa det.. 18 mill i mars 2009. :)

- PS3: gjør det stort som mid end BD spiller og får mer funksjonalitet for bl.a. nedlastbare filmer, TV og lignende. Sony kommer for øvrig til å tviholde på FAT32 filformat som tillater max filstørrelse på 2GB.

- PSP; fortsetter suksessen, selv om software vil aldri ta helt av pg.a. custom firmware. EA blir fed up og hopper av formatet pg.a. det. (Good riddance :))

- PS2; dabber litt av, men en ny casual hit dukker opp i løpet av høsten som sørger for at den holder koken.

 

Nå vil jeg høre hva dere synser om året 2008. Kom igjen, give your worst.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten litt for mykje å ta tak i her på seinkvelden rett før leggetid, før den verste feberbya slår inn *snufs*

 

Eg stiller egentlig med mykje samme syn som FHJ her..

 

For det første trur eg me får sjå eit rart fenomen når det gjeld GTA IV, Eg trur faktisk att det vil selje mer på ps3 enn x360. Det spillet vil også selge fleire ps3er enn x360. Rett og slett fordi GTA og playstation har gått hand i hand i alle år. Folk forbinder den tittelen med playstation og kunne ikkje bry seg a rats ass om den kjem på ein anna konsoll i tillegg. Eg veit att Bear er ueinig med meg her sida denne diskusjonen er teken opp før..;)

 

Det ser ut som sony har sikra seg ein bra lineup i 08, sikkert enda mange som ikkje er annonsert enda, eight days? The getaway?. Eg føler det største problemet eller utfodringa sony har i 08 er og få community delen på beina. Der har MS med Live ein gigantisk fordel. In-game xmb vil hjelpe på men ps storen må også gjerast noko med. HOME kan floppe så hardt som det kan bli ein suksess. Dei balanserar på ein veldig tynn linje der. Sony må også sørge for att deira tunge skyts ikkje blir utsatt. killzone2, mgs4 ++ må koma iløpet av 08.

 

Så er det jo den hersens format krigen som BD ser ut te og stikke av med også, korleis det vil virke inn på ps3/sony gjenstår å sjå. Men att sony sitter på eit ess er ingen tvil om.

 

så 08 blir bra for ps3 eigere forhåpentligvis, enda godt er det att MS ikkje har tenkt og kvile på laurbæra heller, så det blir nok mykje galskap i år også..:D

Lenke til kommentar

Jeg tror at utvikling i Blu-Ray VS HDDVD kampen vi har sett i dag, vil gjøre Ps3 godt. Dette sikrer Sony fremtidige inntekter og Sony slipper fra noen utgifter. Uansett så tror jeg at det blir enklere for SCEE, SCEA og SCEJ å få Sony til å spytte enda mer penger inn i Ps3. Dette er viktig fordi Sony har noen fremtidige utfordringer innenfor firmware'en til Ps3 og utvikler verktøyene til Ps3 (SKU). Online tjeneste må gjøres enklere, og utviklerene må få noen får rammer å holde seg til. Ønsker ikke at dette blir like tight som hos MS, men at de får noen tråder å følge under utviklingen av MP funksjonen. En del utviklere har nemlig uttalt seg om at de synes at MS kjører en for tight linje når det kommer til xbox LIVE. Sony's system er mer fleksibelt.

 

Sony har mange stor spill jeg ønsker å se ute i 2008:

 

Metal Gear Solid 4 - Dette gleder jeg meg noe sinnsykt til. Oppfølgeren til ett av de spillene som virkelig tok meg med storm i Playstation dagene. Kojima er enn sann mester og vil garantert levere med dette spillet. Tror også at dette blir ett av spillene som vil få flere til å kjøpe seg Ps3.

 

Gran Turismo 5 - Det 5 spillet i serien. Online funksjoner, oppgradert fysikk og nye funksjoner vil gjøre tidligere Gran Turismo fans fornøyde. Men om det kommer i 2008? Tviler egentlig.

 

Killzone 2 - Siste trailer og demoplay viste at utviklerene nesten har nådd opp til den berømte E3 2005 traileren. Om spillet blir så bra som det ser ut til så blir dette en stor hit. Dette vil trekke mange FPS fans til konsollen og skape blest rundt om i spillverden.

 

Afrika - Sony har en del spennende PSN spill og andre merkelige spill som dette. Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er nyskjerrig ;)

 

HOME - Om Sony klarer å levere de funksjonene som er lovet, og utviklerene legger inn god støtte til HOME i spillene sine, så blir dette en utmerket online tjeneste. Ett godt supplement.

 

GTAIV - Ett spill som skriker Playstation, bortsett fra at det også kommer ut på xbox 360 :p Men uansett så tror jeg dette selgere flere Ps3'er enn xbox 360'er.

 

2008 blir Sony's år, i værtfall i krigen mellom xbox 360 og Ps3. Wii og DS vil nok eie casual spillerene i år også.

 

Glemte antall solgt spådommen ;) Om jeg tar som grunnlag at Sony nå er mellom 8,5 millioner og 9 millioner solgte, så tipper jeg at de havner på rundt 20 millioner ved slutten av året. La oss si 19 til 21 millioner :p

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

For noen bibelforfattere!

 

Jeg tror Sex Games '08 Next-Gen UltraCumEdition kommer overraskende på PSN med overveldende naturlig grafikk. PS3 selger så ut av det blå 10.000.000 enheter på 3 dager. De fleste kjøpere er 13-15 år gamle gutter og 50-60 år gamle menn.

 

 

 

 

 

 

Seriøst.

Lenke til kommentar
Hey.. Morsomt å se hva folk tror for så å konfrontere de med det i slutten av året. :)

Helt klart. Men litt spøk må alltid med. Fjellvettregel nr. 11 and a half.

 

Nå har jeg uforskammet lite nytt å komme med, siden alt jeg både tror og håper allerede er nedskrevet her.

Jeg får nøye meg med å skrive at jeg håper Home blir en suksess for onlinecommunity-et til PS3, det trengs sårt.

Lenke til kommentar

PS2:

Den er død. Eller den vil selvsagt være på markedet til en nedsatt pris (blir sikkert satt ned til rundt 700 kroner), men ingen storspill, kun barnespill og selvsagte multiplattform-oppfølgere som FIFA 09. Jeg har kjøpt mitt siste PS2-spill for å si det sånn og det tror jeg mange er enig med meg i.

 

PSP:

Tok akkurat en titt på hva den har å tilby i 2008 og kan ikke si jeg blir imponert. Ser fram til God of War til våren og Patapon kan bli interessant, men det er tydelig at Sony og andre heller prioriterer PS3. Mer eller mindre vellykkede PS2-konverteringer er jeg ikke interessert i. Takk gud for at jeg har hacket min. Hvis ikke hadde den støvet ned store deler av tiden...

 

PS3:

Her er det godt med lovende eksklusive spill. Gran Turismo 5, Haze, MGS4, LittleBigPlanet, Tekken 6, Killzone 2, Getaway 3, Echocrome, Afrika for å nevne noen. Også en rekke multiplattformspill som Burnout Paradise, GTA4, Condemned 2, Silent Hill 5, Devil May Cry 4 etc., så spillutvalget er det absolutt ikke noe å klage på lenger. Legg til en lavere pris (settes sikkert ned til 2999 kroner i løpet av 2008), Home, Dual Shock 3 samt blu-ray-suksess og dette vil bli PS3's store år.

 

Antall solgte konsoller ved slutten av året:

 

Wii: 30 millioner

Xbox 360: 23 millioner

PS3: 18 millioner

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Hva tror jeg om 2008?

- PS3: Linux som støtter bruk av SPE'er vil tillate mediasenter ala XBMC med støtte for fullHD film.

[homer simpson]Please please please![/homer simpson]

Det hadde vært evig fett.

 

Forøvrig ang. desse salstala dine er eg uenig. Såvidt eg har fått med meg, er 2008 (på alle plattformar) so slappt, i forhold til 2007 -- at salstala vil holde seg stabile, at best. Men det er berre mitt synspunkt.

Lenke til kommentar

Mitt eneste ønske er at de lager noen kjøreregler for utviklerene når det gjelder onlinedelen i spill. Sinnsykt kjipt å ikke kunne snakke med folk mens man spiller, ødelegger hele online opplevelsen. F.eks. i Rock Band, der kan man ikke si et pip på PS3 versjonen, mens 360 gjengen kan prate BS mellom godlåter fra Metallica og RHCP.

Endret av trydis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...