Gå til innhold

Hardware for å kalibrere skjermen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det slik at kalibrerinshardware som dette kun kan brukes på én skjerm? Eller kan jeg låne en slik av en kompis og kalibrere skjermen min selv?

 

Finnes det programvare som kan ihvertfall forbedre skjermen min ørlite? Den skal visstnok være veldig dårlig kalibrert, uten at jeg vet årsaken selv.

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har forstått er det slikt utstyr du trenger.

 

Men du bør visst kalibrere en gang hver 14. dag ifølge ekspertene her på forumet. Så du kan godt låne kompisen din sin. Sånn annehver uke :) Uansett; kan det være greit å låne den for å se hvordan det virker, og om det blir en stor forskjell.

 

Tom

Lenke til kommentar
Etter det jeg har forstått er det slikt utstyr du trenger.

 

Men du bør visst kalibrere en gang hver 14. dag ifølge ekspertene her på forumet. Så du kan godt låne kompisen din sin. Sånn annehver uke :) Uansett; kan det være greit å låne den for å se hvordan det virker, og om det blir en stor forskjell.

 

Tom

Ja. Får ofte bemerkelser på fargene på bilder jeg legger ut for kritikk, men på min skjerm ser de bra ut. Derfor tenkte jeg å prøve en slik en, så jeg får fikset problemet.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har forstått er det slikt utstyr du trenger.

 

Men du bør visst kalibrere en gang hver 14. dag ifølge ekspertene her på forumet. Så du kan godt låne kompisen din sin. Sånn annehver uke :) Uansett; kan det være greit å låne den for å se hvordan det virker, og om det blir en stor forskjell.

 

Tom

Ja. Får ofte bemerkelser på fargene på bilder jeg legger ut for kritikk, men på min skjerm ser de bra ut. Derfor tenkte jeg å prøve en slik en, så jeg får fikset problemet.

Jeg merker også at fargene endrer seg mellom forskjellige maskiner jeg er på. Så jeg kommer til å kjøpe en slik en i løpet av vinteren/våren. Men kommer vel til å prioritere en blitz først. Får sjekke om om det noen som har en å låne birt :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar

Noen skjermer forandrer seg mye, andre forandrer seg mindre. Jeg bruker samme til kalibrering, og gjør det 1 gang pr. mnd. På hovedskjermen er det veldig lite forandring på den tiden. Du kan bruke den på mange skjermer.

 

Jeg mener hardware for kalibrering av skjerm er noe av det viktigste fotoutstyret man skal ha når man redigerer bilder. ;)

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å eksponere bildene for andre, kan man nesten strekke det så langt som å si at det er bortkastet å bruke tid på å justere bildene i et redigeringsprogram hvis skjermen ikke er kalibrert. Først da er man sikker på de holder en viss standard og vil vises likt hos andre som har kalibrert skjerm. Brukte mye tid på å justere min egen, men likevel vil jeg hevde at det var stor forskjell etter at den ble kalibrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...