Gå til innhold

Problem: software til Panasonic gs 230 ikke vista-komp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Faderen fikk seg endelig en brukbar bærbar til videoredigering, men softwaren til panasonic gs 230 minidv-kameraet er kun xp og windows 2000-kompatibelt, har forsøkt å kjøre i xp-modus, men installasjonen nekter komplett å kjøre fra CD uansett.

Etter noen timer med håpløs googling og leting på panasonic sine sider, samt testing av noe gratisprogrammer som fulgte med Acer-bærbaren så får jeg ikke til å importere fra kameraet til disk. Vista klarer å finne kameraet (men det dukker ikke opp noen synlig plass), den spoler tilbake, men så mislykkes det å opprette en fil for opptaket.

Jeg har null peil på videoredigering, og faderen er i starten avhengig av å få importert filmen fra kameraet.

Noen tips om å få tak i enten panasonic software eller programmer for import av film fra minidv til Vista?

takk

Snooz

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Doh!

Skal sjekke ut dette programmet nå :)

(er ikke kjent i vista)

og et ser ut til å funke der de andre programmene klikket med "undetermined" grunn. Takker!

Endret av Snooz
Skrevet (endret)

Hmm.. Jeg har nettopp kjøpt meg Panasonic nv-gs320 og regner med at det er samme softwaren som følger med.. Jeg har windows XP, men klarer likevel ikke å overføre film fra kameraet til harddisken på PCen. Jeg bruker USB-kabel, ikke firewire, da dette er standardutstyr og fordi jeg ikke har firewire-port på PCen.

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har prøvd å lese manualene, men de hjelper meg lite. Programmet heter "MotionDV Studio LE for DV"

Når jeg trykker på "output", er alternativene e-post, tilbake på mini-DV-kassetten (dette krever firewire) og til minnekortet i kameraet (som lagrer stillbildene). Jeg finner ikke noe valg "lagre på harddisk".

Kan noen være så snill å gi en enkel forklaring på hva jeg burde gjøre? :)

PS: Jeg prøvde med windows moviemaker og det gikk fint. Kvaliteten ble derimot ganske laber.

Endret av Alastor
Fjernet piratkopieringsdiskusjon
Skrevet

Det står i en rekke tester at firewire ikke skal være nødvendig. Firewire fører til raskere overføring, men ikke bedre kvalitet. Det er dessuten ikke kvaliteten som er problemet, men det å få filmen lagret p åharddisken på PCen.

Noen som kan gi en kort fremgangsmåte for hvordan jeg kan få til dette ved bruk av enten "Pinnacle Studio 11 Plus" eller "MotionDV Studio LE for DV" ?

Skrevet
Du må bruke firewire for å overføre i fullkvalitet, les i bruksanvisningen din :).
Nei, ikke på Panasonic-kameraer. Har selv NV-GS37, og der får du også full kvalitet på USB-overføring...
Skrevet (endret)
Det står i en rekke tester at firewire ikke skal være nødvendig. Firewire fører til raskere overføring, men ikke bedre kvalitet. Det er dessuten ikke kvaliteten som er problemet, men det å få filmen lagret p åharddisken på PCen.

Firewire fører ikke til raskere overføring enn USB, da det overføres i sanntid uansett. Men USB er generelt for ustabilt til å overføre i fullkvalitet. Noen Panasonic modeller klarer å overføre i "fullkvalitet" over USB, men man risikerer å miste frames som kan føre til hakking i filmen, at filmen går for fort, sorte frames, overføring stopper og så lignende.

For en stabil og sikker overføring, med fullkvalitet, og uten at drivere skaper problemer, så må man bruke Firewire. Firewirekort pluss kabel koster ikke all verden. 3-400 kroner så har du alt du trenger.

Output-funksjonen det snakkes om, har ingenting med å overføre fra tape til harddisk å gjøre. Det har med å overføre det ferdigredigerte resultatet fra PC'n tilbake til tape.

Endret av Super8
Skrevet
Du må bruke firewire for å overføre i fullkvalitet, les i bruksanvisningen din :).
Nei, ikke på Panasonic-kameraer. Har selv NV-GS37, og der får du også full kvalitet på USB-overføring...

Du har testet og sammenlignet med firewire, yes?

Som Super8 sier, det ER forskjell på USB og firewire.

Piratkopieringsdiskusjon er fjernet fra tråden.

Skrevet

Hmm.. Mulig jeg blir nødt til å kjøpe et redigeringsprogram, for versonen jeg lastet ned er ment for vista. (Det står i alle fall "for vista" når jeg starter programmet. )

Er det noen andre som vil hjelpe meg, eller er det enstemmig at jeg må punge ut mine skyldige 800kr først?

-Jeg tar også imot tips for "MotionDV Studio LE for DV".

PS: Det er ikke ulovlig å laste ned piratkopier fra nettet. Det er derimot ulovlig å lage dem/laste dem opp. ( eller?:p )

Skrevet
Hmm.. Mulig jeg blir nødt til å kjøpe et redigeringsprogram, for versonen jeg lastet ned er ment for vista. (Det står i alle fall "for vista" når jeg starter programmet. )

Er det noen andre som vil hjelpe meg, eller er det enstemmig at jeg må punge ut mine skyldige 800kr først?

PS: Det er ikke ulovlig å laste ned piratkopier fra nettet. Det er derimot ulovlig å lage dem/laste dem opp. ( eller?:p )

Off-topic, men det ER ulovlig å laste ned piratkopier fra nettet, så du må nok ut med noen kroner for et evt. redigeringsprogram som ikke ligger som freeware på nettet.

Tidligere var det lovlig å laste NED musikk og film, men også dette er vel blitt lovstridig i senere tid tror jeg. Programvare har imidlertid alltid vært ulovlig å laste ned. Men ikke mer diskusjon rundt dette nå :)

Skrevet

Ikke riktig, det har alltid vært ulovlig å laste ned programvare og spill fra nett.

Skrevet
Tidligere var det lovlig å laste NED musikk og film, men også dette er vel blitt lovstridig i senere tid tror jeg.
Så vidt det er meg bekjent, ble likevel ikke denne paragrafen endret. Det var forslag om det dog.
Skrevet

Da beklager jeg :ermm: Hadde nemlig hørt nettopp dét, at nedlasting av musikk var lovlig. Jeg tenkte dermed at det gjaldt all type nedlasting :dontgetit: nok om det..

Kan dere avklare om det er nødvendig med firewire eller ikke? Da er jeg ikke ute etter sikkerhet med tanke på tap av frames etc., men den virkelige nødvendigheten. Kan jeg overføre film fra mitt mini-DV-kamera til PC-harddisken med en USB-kabel? I så fall; hvordan? :)

Skrevet
Kan dere avklare om det er nødvendig med firewire eller ikke? Da er jeg ikke ute etter sikkerhet med tanke på tap av frames etc., men den virkelige nødvendigheten. Kan jeg overføre film fra mitt mini-DV-kamera til PC-harddisken med en USB-kabel? I så fall; hvordan? :)
Jeg har bare gjort det med softwaren som følger med, og kan ikke garantere at det vil fungere med USB i annen software. Til min bruk, har det vært tilstrekkelig (og jeg bruker fremdeles Windows 2000 på niende året).
Skrevet

Woot? :hmm:

Må si jeg skjønte lite av det du skrev.. Kan du utdype litt er du snill?:)

Hva har du gjort med den softwaren som fulgte med og hvilken software fulgte med?:p

-Har du overført video fra kameraet ditt til harddisken via en USB-kabel på en PC med windows 2000 som operativsystem? Og du garanterer ikke at jeg kan overføre via USB-kabel på min PC?

Jeg er ute etter tips om HVORDAN jeg skal overføre filmen ;) (Jeg er ganske sikker på at det skal la seg gjøre med USB)

Skrevet
Woot? :hmm:

Må si jeg skjønte lite av det du skrev.. Kan du utdype litt er du snill?:)

Hva har du gjort med den softwaren som fulgte med og hvilken software fulgte med?:p

-Har du overført video fra kameraet ditt til harddisken via en USB-kabel på en PC med windows 2000 som operativsystem? Og du garanterer ikke at jeg kan overføre via USB-kabel på min PC?

Jeg er ute etter tips om HVORDAN jeg skal overføre filmen ;) (Jeg er ganske sikker på at det skal la seg gjøre med USB)

Står kamra i avspillingsmodus når du prøver å overføre ? Fungerer både med usb og firewire !

Skrevet

Ja, det gjør det.

Jeg kobler kameraet til PCen, setter på avspillingsmodus og trykker på "input" i MotionDV Studio LE for DV / "start digitalisering" i Pinnacle Studio 11 Plus. En kamerat sa noe annet angående Pinnacle, men det gjaldt en annen verson. Forslag?:)

Skrevet
Den har jeg lagt inn (Motion DV på Windows 2000-system), der fungerer det utmerket med USB-overføring (og det skal det gjøre med ditt kamera også). Men jeg kan ikke garantere at du kan bruke annen software til å overføre med USB, jeg har ikke prøvd med noen annen software, men vil ikke bli forundret om det bare går med programvaren som følger med. Med Firewire skal det gå med all slags programvare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...