Gå til innhold

Jeg hater "g", spesielt "-lig" - Alternativer og (<--fysj!) diskusjon.


TSP

Anbefalte innlegg

På denne datoen fant undertegnede ut at noe plager han i det norske språk, denne gangen er det ikke grunnet at flere nordmenn deler ord som skulle vært sammen, men det er denne fordømrade bokstaven "g" jeg irriterer meg over. Jeg har sett meg lei av en hel haug av ord i det norske språk, nesten samtlige har noe til felles, de har bokstaven "g" i slutten av ordet og den er vanskelig å bli kvitt. Jeg har få eller ingen synonymer innarbeidet som kan fungere som redningsmenn mot den typen ord jeg misliker.

 

Spesielt plages jeg over "-lig". Ord som "mulig", "vanskelig", "deilig", "ordentlig" og "koselig" er ord som begynner å gå meg på nervene. Jeg har det vrient med å forstå grunnen, det som kan være en forklaring er at det stopper flyten i teksten når en leser det, sier det. Samtidig har jeg alltid synes "g" er en usedvanlig stygg bokstav, det er min oppfatning.

 

Er det kun jeg som føler det slik, eller er det flere med meg i kampen mot "g"? Har vi ord på vår side som fungerer som fullgode erstattere for ord med "g" i slutten?

 

PS: Det skal nevnes at hatet mot "g" aller mest er for de ord hvor "g" er i slutten av ordet. Om det er i midten synes jeg "g" er en akseptabel bokstav/lyd.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker på at du ikke har en mild form av synestasi? Dette.. syndromet eller hva man ønsker å kalle det, kan gi slike preferanser, men da etter hvor godt man liker fargen, følelsen, smaken, osv. av ord eller bokstaver.
Det tror jeg i så tilfelle må være en svært mild versjon. Alle kan vel komme med for eksempel assossiasjoner til bokstaver og tall. Jeg føler heller ikke at jeg har dette "syndromet" på andre områder etter å ha lest om det.

 

Du burde kanskje snakke med en psykolog om dette problemet.
Den dagen det står en rosa elefant utenfor vinduet mitt som snakker til meg, lover jeg å gjøre det. ;)

 

Ordet "pigg", det ødelegger ikke flyten i like stor grad, derfor er det mer akseptert fra min side. Det er altså denne "-lig" endingen som plager meg aller mest. Men de vanlige ordene som er veldig mye brukt som: og, jeg, deg og meg plager meg like mye, samtidig de ordene jeg vel bruker mest på diskusjonsforum ;)

 

 

Det sitter vel en skrue løs et sted.

Lenke til kommentar
Men folk som skriver på dialekt er jo gjerne slike som ikke behersker korrekt norsk rettskrivning og derfor irriterer alle som er nødt til å lese knotet deres. Så det er en dårlig løsning, iallfall hvis man vil framstå som et noenlunde oppegående menneske.

Snakk om generalisering. Jeg skriver på dialekt til vennene mine på msn og lignende, men det betyr ikke at jeg er dårlig til å skrive på bokmål.

Lenke til kommentar

Det var et noe spesielt problem.

Likevel er det godt å se at det ikke bare er gjenomsnittsmennesker på forumet, men også de med kritiske meninger til bagateller som resten av samfunnet ikke tar stilling til.

Jeg liker synspunktet ditt, noe som viser at du bryr deg om bagateller. Noe jeg også gjør. Ikke akkurat den bagatellen, men mange andre. Man trenger ikke å oppsøke psykiater for denslags ;)

Lenke til kommentar

Ha! Jeg husker da jeg hadde en slags liten "tvangstanke" da jeg tok bussen hver dag i fjor vinter. Jeg husket nummeret på mange av bussene vi satt på, (vognnummer er det vel ikke, men en slags 3-siffret ID på bussene) slik at jeg kunne si "åå! Denne bussen satt vi på forrige helg!" til stor irritasjon for venner av meg, selvfølgelig. Men det gikk over. Kanskje denne g-irritasjonen går over også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...