Gå til innhold

Overklokke P4 2.53 uten kjøling


Erikx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager, men jeg er helt newbie på dette.

- Hva mener du med "ikke anbefalt å gå over 1.7V"? Hvor sjekker jeg dette? Trodde alt jeg trengte å gjøre var å endre en jumper på hovedkortet for så å justere CPU hastighet i BIOS. Hvor kommer 1.7V inn i bildet?

 

- Med "uten kjøling" mener jeg at jeg ikke vil montere ekstra kjøling. Regner med at den eneste kjølingen jeg har i dag er standard vifte.

 

Beklager igjen for dumme spørsmål :oops:

Lenke til kommentar

Det du skal gjøre er å øke fsb'n. Først setter du pci/agp til å være 33/66 mhz også øker du fsb'n med 2mhz av gangen til du ikke kommer inn i windows. da kan du prøve å øke volt'n (minste mulige økning) gjør det til du kommer inn i windows, hvis du har kommet opp i 1,6v uten å få maskinen stabil i windows, klokk ned volt/mhz til maskina er stabil, med boxed vifta er det IKKE smart å gå over 1,6v, blir for varmt...

Lenke til kommentar
Det du skal gjøre er å øke fsb'n. Først setter du pci/agp til å være 33/66 mhz også øker du fsb'n med 2mhz av gangen til du ikke kommer inn i windows. da kan du prøve å øke volt'n (minste mulige økning) gjør det til du kommer inn i windows, hvis du  har kommet opp i 1,6v uten å få maskinen stabil i windows, klokk ned volt/mhz til maskina er stabil, med boxed vifta er det IKKE smart å gå over 1,6v, blir for varmt...

 

Altså, jeg kjører min P4 2.53 @ 3.02 på 1.85V med boxed kjølern, og det går FINT.. så at 1.6v er maks, er tull....

 

Magnus

Lenke til kommentar

yeah yeah.. du har sikkert en eller to kabinettvifter? (mm.. tar jo litt feil selv også, da ettersom jeg har viften som passer til 1,8ghz'n, er 3-4 grader i forskjell på den og 2,4ghz+ viftene)

 

hmm.. lurer litt på hva du har gjort med maskinen din, ettersom du har 400 poeng lavere 3dmark2001 score med 300 mhz kjappere prosessor og veldig mye bedre minne enn meg...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for tips!

 

Jeg har nå øket FSB'en fra 133 (default) til 148. Dette gjør at CPU'en nå kjører på 2.81 Ghz. Jeg kan ikke merke noen form for ustabilitet. Jeg har ikke gjort noen andre endringer (f.eks øket spenning til 1.6v som noen foreslo). Kan jeg regne med at det er helt safe langsiktig å kjøre CPU'en på denne hastigheten? Er det safe og pushe den videre (kanskje øke til 1.6V og deretter pushe FSB'en mot 160?).

 

Til info: Temeeraturen på CPU'en ligger nå på mellom 38 og 40 grader. Jeg har et Radeon 9700 pro kort som genererer bra med varme, men denne har egen kjøling.

 

Innspill mottas med takk!

 

Mvh,

ErikX

Lenke til kommentar

Det er så godt som helt trygt å kjøre på den hastigheten så lenge du ikke har stilt opp vcore. Har du låst PCI/AGP? Hva slags ram har du (PCxx00)? Du kan godt forsøke å presse den litt lengre. Bare husk å teste stabiliteten grundig, så du er sikker på at den er 100% stabil. Hvis ikke er det ikke så veldig mye vits å overklokke... :roll:

Du kan prøve f.eks 3Dmark, SiSoft Sandra Burnin wizard eller Prime95.

 

Jeg tror nok ikke du kommer noe særlig lengre (stabilt) uten å øke vcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...