Gå til innhold

LØST! Får ikke digital lyd fra DVD til flunka ny DENON-2308


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært nede på HiFi-klubben og handlet nytt anlegg, veldig fornøyd så langt må jeg si. Jeg er som man kan si over normalen interessert i tekniske ting, men lyd og bilde mangler jeg en del kunnskap om. Jeg har nå møtt på et finurlig problem som jeg ikke finner løsningen til, dette burde egentlig fungert knirkefritt.

 

Jeg kjøpte følgende:

- DENON 2308 Surround Reciever

- Concept 2 Front + Center + Sub (12"). Concept er i Dali-serien

 

Har fra før av:

- Til Surroundhøytalere har jeg satt opp et par gamle Panasonic-høytalere fra et mini/midi - anlegg

- DVD spiller er en Pioneer DV-575A, Super Audio CD (best i test for et par år siden)

- Thomson Scenium 32" CRT, flatt billedrør. 1x RGB og 2x scart, pluss lyd ut (rød/hvit)

 

Jeg har koblet opp alt og kjørt tester for å stille inn surround og full pakke, alt gikk som smurt. Musikk spilles nydelig (synes jeg) og MP3 fra PC-kabel går helt fint. Jeg får også lyd fra TV gjennom lyd ut kabel på TV'en (rød/hvit).

 

Nå til problemet mitt:

Den eneste digitale lydkilden jeg har så langt er DVD-spilleren min. På anbefaling fra butikken kjøpte jeg med en 75 Ohms Coaxial kabel, denne plugget jeg i henholdvis eneste slot på DVD-spiller, og andre enden i Coax-1 på reciever, slik det er beskrevet i manualen. Bildet fra DVD-spiller går gjennom RGB til scart-port 1 på TV, bildet fungerer fint. TV er en gammel type CRT, 32" Thomson.

 

Så; Bildet fungerer fint gjennom RGB. Hvis jeg lytter på den analoge lyden som går fra TV til reciever (det vil si lyden som går gjennom RGB fra DVD-spiller), så har jeg analog lyd (ikke surround). Hvis jeg velger DVD på recieveren (lyd gjennom Coax-kabel) så hører jeg ingenting. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

 

Jeg har vært inne og knotet litt på frecieveren, mulig jeg har gjort noen endringer som var feil, litt klønete menysystem for ferskinger synes jeg. Ellers gikk surroundinnstillinger og kalkulasjoner med mic helt fint, lagret dette.

 

Hva kan jeg prøve? Noe jeg mangler? Er rimelig frustrert her nå...

 

Edit: Skrivefeil..

Endret av Feten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal se om jeg har en optisk kabel liggende i huset et sted, men jeg tror nå ikke det skal være noe med det. Jeg har vært inne i menyen til DVD-spilleren på TV'en, og det er få valg der og ingen som sier noe om hvilken utgang lyden skal sendes over.

 

Jeg skal se hva jeg finner og om jeg kan få det til å fungere med optisk. Kommer tilbake når jeg har testet.

Lenke til kommentar

Prvø å koble fra SCART kabelen ved DVD-spillerene etter du har fått satt på noe med lyd.

Det kan være værdt å teste ut om spilleren kun leverer lyd på en utgang, selv om sannsynligheten er liten.

 

En optisk kabel koster 60 kroner hos biltema, så noen stor investering er det ikke å kjøpe ;)

Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp dette dokumentet fra HiFi klubben (pdf):

Guide for Hjemmekino-installasjon

 

Jeg leser her at når man har en spiller som tar DVD-audio og SACD (Super Audio CD), noe min gjør så må oppsettet kobles annerledes for å få surround-lyd. Bortsett fra på noen spillere der denne lyden kan kobles med Coaxial/optisk. Jeg mener nå at denne DVD-spilleren kan kobles med Coax, siden jeg har et Coax-output bak på DVD-spilleren.

 

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Jeg har vært inne i menyen til DVD-spilleren på TV'en, og det er få valg der og ingen som sier noe om hvilken utgang lyden skal sendes over.

 

Du må slå på digital utgang på spileren. Bruk Home Menu kanppen for å komme inn i menyen, og velg deretter Initial Settings.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...