Gå til innhold

Hyggelige milliontall for Microsoft (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det er snakk om shipped units (enheter solgt til detaljister)? Synes det er beklagelig at selskaper benytter seg av slike tall da de er svært villedende. For alt vi vet kan detaljistenes lagre være stappfulle, og totalsalget til forbrukerene langt lavere enn det selskapet prøver å skape ett inntrykk av. Derfor liker jeg bedre reelle salgstall som gjengir det faktiske totalsalget til forbrukere. Mener å ha lest en artikkel som sier at Nintendo har tatt igjen Microsoft på det totalte salget av konsoll til sluttforbruker. Nå har jeg ingen kilder på det i farten.

 

Når man i tillegg tenker på at Wii har vært i salg halvparten så lenge som Xbox 360 er det jo et tankekors. Det betyr i realiteten at Wii har solgt gjennomsnittlig dobbelt så mange konsoller per måned i forhold til det Xbox 360 har solgt. Om trenden fortsetter betyr det at slget av Wii uansett før eller siden tar igjen salget til sin største konkurrent. Så gleden for Microsoft blir isåfall kortvarig.

 

Det er ingen tvil om at Microsoft har hatt større suksess med Xbox 360 enn hva de hadde med Xbox. De har langt på vei brutt seg inn i markedet, og vært med på å skape mange gode titler. Xbox 360 har introduset mange nyheter i konsoll-markedet som absolutt er til det gode for forbrukeren. Så jeg sier på ingen måte at Microsoft ikke har fortjent tallene. Det virker kanskje som om jeg prøver å forsvare Nintendo, men det er de reelle fakta jeg ønsker å belyse. Jeg tror på markedsøkonomi, markedskonkurranse og forbrukerenes makt. Forbrukerene tjener ikke på et monopol, men derimot fri konkurranse. Derfor er det i vår beste interesse at både Sony, Nintendo og Microsoft gjør det bra innenfor spill-markedet. For med konkurranse vil de tre selskapene gjøre sitt beste for å fornye og forbedre spill, konsoller og det som måtte høre til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...