Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En liten historie om Internett-leverandører


Anbefalte innlegg

En gang for lenge siden kom det rykter til Haugesund om at UPC skulle starte som Internett-leverandør, og at de skulle levere banebrytende hastigheter. Jeg som en liten dum gutt som jeg er gikk fem på, jeg skjekket dette ut, og bestemte meg kjappt at dette ville jeg ha med en eneste gang. Det va tross alt nesten 10 ganger kjappere enn ISDN på papiret. Det tok noen måneder før denne tjenesten ble en realitet, jeg underdriver her, for i realiteten tok det nesten et år. Da jeg endelig kunne bestille, kom en installatør ganske kjapt til vår dør. Han gikk til PC-rommet og lo av vår gamle maskin, han prøvde å installere Internett-tjenesten men fikk det ikke til. Han bestemte seg for å gå, og heller sende noen andre til å fikse saken. Jeg ble lei meg, for dette var noe jeg hadde gledet meg lenge til. Hva gjorde så en gutt på 16 år som ville ha den beste Internettforbindelsen i gaten? jo, han tok saken i egene hender. Jeg kikket på hvordan dette var satt opp, og skiftet på noen koblinger med ledningene som hadde med kabel å gjøre. Jeg fikk nå kontakt, Internett var innen rekkevidde. Det jeg ikke visste da, var at UPC hadde kanskje en enorm hastighet, men de hadde også en enorm ustabilitet. Jeg kom nesten aldri på Internett, og de gangene jeg kom inn, så varte det bare 5 min. Dette ble fikset etter noen måneder, i allefall redusert. Men helt frem til i dag så har UPC levert en så dårlig Internettforbindelse til vårt hus at de må være en skam for bredbåndsindustrien.

Desember 2002, husker dere NGT's juletilbud? vel, jeg kastet meg på dette. Jeg håpte på å komme meg vekk fra UPCs onde Internett krefter, når jeg ikke kan laste opp en fil på 30 MB så vet jeg at det er på tide å skifte. Det hadde faktisk vært bedre å hatt Telenor ISDN i stede for UPC kabelinternett. UPC har fungert mye saktere enn ISDN mange ganger, og at de etter disse årene ikke har klart å gjort noe (ca 2 1/2) så er de et håpløst tilfelle. Hver gang de økte Internett hastigheten ble jeg dypt skuffet, nesten lei meg. Når UPC sette opp hastigheten, detter jeg enda hyppigere ut av Internett. I februar 2003 var det endelig mulig for mitt område å få NGT. Det kom to menn fra Bravida som skulle installere bredbåndet, men de hadde ikke med seg utstyr så de gikk igjen. Da jeg kom hjem for å høre dette, ble jeg sint. Hvorfor i pokker skulle ikke to Bravida ansatte ha med seg utstyr som kreves for en vanlig ADSL installasjon? Og at de ikke klargjorde linja en gang...

NGT sendte meg en del som skulle til for å kunne koble opp modemet til telenettet, nå var det bare å vente på Bravida.

 

For noen dager siden fikk jeg mail av NGT, de skriver at min linje er testet og at det når er klart for installasjon. Hvis jeg ikke greier det selv, så kan jeg kikke på deres Internett sider, eller bestille en montør. OK, tenkte jeg, endelig kan jeg komme meg på Internett, og det med en hastighet som kan loade www.hw.no raskere enn 1 min.

Jeg gikk til PC-rommet og koblet opp utstyret, og så at DSL lyset ikke lyste. Dette betyr at linjen ikke er klargjort, det stod litt om det i en bruksanvisning. Jeg ringte NGT og spurte hva som var på gang, og de sa at alt skal være klart om to dager.

 

Jeg begynner å lure på hva det er med bredbåndsleverandører.

Hvilken funksjon har Bravida, og andre installatører for bredbånd?

Jeg kan ikke si at jeg har gode erfaringer med slike folk, siden UPC's installatører kostet bare penger, og det endte opp med at jeg måtte fikse det selv. Bravida kom og, men jeg måtte selv koble utstyret opp. Jeg har nå hørt at Bravida skal kanskje komme igjen, men at arbeidet som de skal gjøre ikke skal foregå i mitt hus, det var noe med at de måtte aktivere min linje i en sentral. Husker ikke helt hvordan dette var, men at det skal komme folk inn i huset ditt for å installere bredbånd er helt unødvendig. Det er som regel jobber som er lette å utføre selv. Og i mine tilfeller så er de kanskje for vanskelige for de så kallte "fagfolkene".

 

Hvis det nå viser seg at NGT har samme ustabilitets nivå og oppetid som UPC, så går jeg tilbake til ISDN eller 33,6 modem. Jeg begynner å bli lei av å si at jeg har bredbånd når jeg egentlig bare har UPC, noe som ligger langt bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gang for lenge siden kom det rykter til Haugesund om at UPC skulle starte som Internett-leverandør, og at de skulle levere banebrytende hastigheter. Jeg som en liten dum gutt som jeg er gikk fem på, jeg skjekket dette ut, og bestemte meg kjappt at dette ville jeg ha med en eneste gang. Det va tross alt nesten 10 ganger kjappere enn ISDN på papiret. Det tok noen måneder før denne tjenesten ble en realitet, jeg underdriver her, for i realiteten tok det nesten et år. Da jeg endelig kunne bestille, kom en installatør ganske kjapt til vår dør. Han gikk til PC-rommet og lo av vår gamle maskin, han prøvde å installere Internett-tjenesten men fikk det ikke til. Han bestemte seg for å gå, og heller sende noen andre til å fikse saken. Jeg ble lei meg, for dette var noe jeg hadde gledet meg lenge til. Hva gjorde så en gutt på 16 år som ville ha den beste Internettforbindelsen i gaten? jo, han tok saken i egene hender. Jeg kikket på hvordan dette var satt opp, og skiftet på noen koblinger med ledningene som hadde med kabel å gjøre. Jeg fikk nå kontakt, Internett var innen rekkevidde. Det jeg ikke visste da, var at UPC hadde kanskje en enorm hastighet, men de hadde også en enorm ustabilitet. Jeg kom nesten aldri på Internett, og de gangene jeg kom inn, så varte det bare 5 min. Dette ble fikset etter noen måneder, i allefall redusert. Men helt frem til i dag så har UPC levert en så dårlig Internettforbindelse til vårt hus at de må være en skam for bredbåndsindustrien.

Desember 2002, husker dere NGT's juletilbud? vel, jeg kastet meg på dette. Jeg håpte på å komme meg vekk fra UPCs onde Internett krefter, når jeg ikke kan laste opp en fil på 30 MB så vet jeg at det er på tide å skifte. Det hadde faktisk vært bedre å hatt Telenor ISDN i stede for UPC kabelinternett. UPC har fungert mye saktere enn ISDN mange ganger, og at de etter disse årene ikke har klart å gjort noe (ca 2 1/2) så er de et håpløst tilfelle. Hver gang de økte Internett hastigheten ble jeg dypt skuffet, nesten lei meg. Når UPC sette opp hastigheten, detter jeg enda hyppigere ut av Internett. I februar 2003 var det endelig mulig for mitt område å få NGT. Det kom to menn fra Bravida som skulle installere bredbåndet, men de hadde ikke med seg utstyr så de gikk igjen. Da jeg kom hjem for å høre dette, ble jeg sint. Hvorfor i pokker skulle ikke to Bravida ansatte ha med seg utstyr som kreves for en vanlig ADSL installasjon? Og at de ikke klargjorde linja en gang...

NGT sendte meg en del som skulle til for å kunne koble opp modemet til telenettet, nå var det bare å vente på Bravida.

 

For noen dager siden fikk jeg mail av NGT, de skriver at min linje er testet og at det når er klart for installasjon. Hvis jeg ikke greier det selv, så kan jeg kikke på deres Internett sider, eller bestille en montør. OK, tenkte jeg, endelig kan jeg komme meg på Internett, og det med en hastighet som kan loade www.hw.no raskere enn 1 min.

Jeg gikk til PC-rommet og koblet opp utstyret, og så at DSL lyset ikke lyste. Dette betyr at linjen ikke er klargjort, det stod litt om det i en bruksanvisning. Jeg ringte NGT og spurte hva som var på gang, og de sa at alt skal være klart om to dager.

 

Jeg begynner å lure på hva det er med bredbåndsleverandører.

Hvilken funksjon har Bravida, og andre installatører for bredbånd?

Jeg kan ikke si at jeg har gode erfaringer med slike folk, siden UPC's installatører kostet bare penger, og det endte opp med at jeg måtte fikse det selv. Bravida kom og, men jeg måtte selv koble utstyret opp. Jeg har nå hørt at Bravida skal kanskje komme igjen, men at arbeidet som de skal gjøre ikke skal foregå i mitt hus, det var noe med at de måtte aktivere min linje i en sentral. Husker ikke helt hvordan dette var, men at det skal komme folk inn i huset ditt for å installere bredbånd er helt unødvendig. Det er som regel jobber som er lette å utføre selv. Og i mine tilfeller så er de kanskje for vanskelige for de så kallte "fagfolkene".

 

Hvis det nå viser seg at NGT har samme ustabilitets nivå og oppetid som UPC, så går jeg tilbake til ISDN eller 33,6 modem. Jeg begynner å bli lei av å si at jeg har bredbånd når jeg egentlig bare har UPC, noe som ligger langt bak.

 

Stakkars deg! Bestilte adsl gjennom Bluecom. Fikk beskjed om at linje var iorden. Koplet til

ADSL og router + kabel inn til nettværkskort. Har siden surfet uten nede tid. Berre Lækkert.

Lenke til kommentar

Dette kan jo hørest ut som en sak du bør ta opp med Forbruker ombudet, eller hva de kaller seg. Har du snakket med andre i området som har hatt samme leverandører? Får du dokumentert dette skikkelig burde du ha en ganske god sak. Selv har jeg hatt NGT i litt over ett år, og har vel hatt ikke hatt ett døgn nedetid ennå, og hr alltid hatt høyere hastighet enn det jeg er lovet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Synd å høre om din trøblete erfaring med UPC. Jeg har selv hatt UPC så jeg vet hva du snakker om. I mitt tilfelle var signalet litt for svakt så internett falt ut rett som det var. UPC fører også signalet gjennom rimelig trege (høy ping) servere så jeg var aldri helt fornøyd med de. Nå har jeg Bluecom og bortsett fra lav upload, er jeg veldig fornøyd. Men jeg har fremdeles en digital TV-boks fra UPC. Det er dessverre heller ikke noe særlig å skryte av.

Lenke til kommentar

tag1, fjern quotinga! Den er på ingen måte nødvendig!

 

 

Til _neon_: Det har ingenting med post count å gjøre. Hvis jeg var interessert i det ville jeg bare gått på off topic og postet en masse.

 

Det finnes faktisk retningslinjer som sier at unødvendig quoting ikke skal forekomme. Her finner du den.

 

Se der, så har jeg svart deg i en tidligere post, slik at post counten min ikke øker. Fornøyd nå :D

 

Og du er jo på ingen måte bedre da :lol:

Lenke til kommentar

Grimmy: Hvor i byen bor du da?

Jeg kjenner til mange som har Chello på Nordheim, og der har den vært enormt dårlig. Hos en kamerat var det 40-50% packet loss i flere uker. Jeg har også sett en chello logg av en som har mistet connectionen over 200 ganger på to dager. Norsk vestlandschello er absolutt ikke noe å ta vare på. (På østlandet og i sverige fungerer det vist brillefint.)

Lenke til kommentar
Grimmy: Hvor i byen bor du da?

Jeg kjenner til mange som har Chello på Nordheim, og der har den vært enormt dårlig. Hos en kamerat var det 40-50% packet loss i flere uker. Jeg har også sett en chello logg av en som har mistet connectionen over 200 ganger på to dager. Norsk vestlandschello er absolutt ikke noe å ta vare på. (På østlandet og i sverige fungerer det vist brillefint.)

 

Litt offtopic, men jeg ser av medlemsinfoen at du har Kolnes/Hgsd i som sted. Nå ser det ut som om jeg enelig får bygge på en tomt jeg har i Kolnes/Aksnes området. Er det muligheter for SDSL/ADSL el. der inne ?

Lenke til kommentar

Anngående bravida. Vi bestilte trådløst nettverk, siden fattern kjenner en som jobber der fikk vi det billig. En montør kom og skulle instalere nettet. Siden jeg hadde en del lekser lot jeg han få instalere det uten at jeg så på. Etter 5 min kom han til meg og sa han ikke var så kjent med xp. Han klarte og finne nettverksegenskapene. Når jeg hadde funnet det for han klarte han ikke og instalere tcp/ip protokollen. Så jeg instalerte alt for han. Så ringte telefonen hans og imens instalerte jeg nettverkskortet i den bærebare pcen min. Så gikk vi til dennne pcen. Han plugget inn usb nettverkskortet men han klarte ikke å instalere drivere. Igjen sa han at han ikke kjente til xp så mye. Xp hadde vært på markedet lenge ( dette var for noen uker siden) så det virket litt rart. Når driverene endelig var instalert fikk pcen ikke kontakt med nettet. Da mente han at jeg hadde instalert feil drivere. Jeg instalerte driverene på nytt men det hjalp ikke. Så gikk han inn på pcen og rotet rundt der kanskje en time. Så løftet jeg opp nettverksadapteren og da virket det. Alle pcene var på nett men ingen fant hverandre selv om alt var riktig innstilt. Når jeg spurte hva han hadde tenkt og gjøre sa han at det fikk jeg ordne. Han skulle hjem nå. Han dro og jeg ble sittende lenge for og ordne nettverket.

 

Konklusjon: vi betalte penger for montør som ikke kunne noen ting, og jeg måtte gjøre all jobben.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1023

først vil jeg bare beklage dersom jeg har missoppfattet noe. skumleste bare innlegget ditt fordi det var så stort. smile.gif

det er bare teit å gå til forbrukerombudet med en gang. de vil sikkert bare avvise deg fordi du ikke har gjordt noe med saken.

i følge norsk lov har du som privatperson krav på kompensasjon evt. å bli løst fra en avtale dersom en leverandør ikke leverer det de lover. jeg synes det UPC eksempelet ditt var tankevekkende. forresten så kjenner jeg mange med nextgentel som er fornøyde. kanskje du bør ta å få sjekket maskinen din hardware og nettverksinstillinger for muffens?

ps! og selv om en såkalt "proff" sopp med videregående skole i kabling kommer på døra di og strekker kabel og sjekker kvaliteten på linja di behøver ikke å bety att han kan kvekk om nettverk. nei. dersom du har rett på brukerstøtte fra leverandøren så benytt deg av dette, hvis ikke betal for at noen fagfolk skal sjekke saker og ting for deg. da har du dessuten noen som kan bekrefte hva problemet ditt består i og dermed ha noe å slå i bordet med hvis du vil kreve erstatning.

Lenke til kommentar
tag1, fjern quotinga! Den er på ingen måte nødvendig!

 

 

Til _neon_: Det har ingenting med post count å gjøre. Hvis jeg var interessert i det ville jeg bare gått på off topic og postet en masse.

 

Det finnes faktisk retningslinjer som sier at unødvendig quoting ikke skal forekomme. Her finner du den.

 

Se der, så har jeg svart deg i en tidligere post, slik at post counten min ikke øker. Fornøyd nå :D

 

Og du er jo på ingen måte bedre da :lol:

 

 

Hehe, posten min var ganske ironisk for de som ikke skjønte det ;D

 

Og ikke bare det, jeg får enda en post count ved å svare! Blir bare bedre detta ;)

Lenke til kommentar

Har hatt chello i sikkert 2 år eller mer ? nå. Har hatt dårlige hastigheter og lagg i spill alltid. Nå bytta jeg modem og får utrolige ping tider:

 

Reply from 62.179.243.*: bytes=32 time<10ms TTL=255

Reply from 62.179.243.*: bytes=32 time<10ms TTL=255

Reply from 62.179.243.*: bytes=32 time<10ms TTL=255

Reply from 62.179.243.*: bytes=32 time<10ms TTL=255

 

Ca 12 i ping i HalfLife

 

Dette er en kamerat som også har Chello, anbefaler deg å bytte tilbake til Chello :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk omsider NGT, det bare skjedde på en måte. Altså, det lyset som manglet fra modemet (DSL) lyste plutselig rundt kl: 19:20 tiden i går. Jeg ble svært overrasket. Men så kom et nytt problem (jeg pelier å være hellig på den måten :lol: ) hastigheten var bare 600 og noe kbps i nedlasting, jeg hadde bestillt en 1 mbps linje. Så det ble skuffende. Ble ganske sjokkert da jeg så et maks tall på ITAvisens bredbåndstest på 545 kpps.

Da måtte jeg jo ringe NGT's kundeservice, det ble faktisk litt morsomt.

Første gang:

"Vi har for tiden meget stor trafikk, så stor at vi ikke klarer å hjelpe deg innen rimelig tid, vennligst prøv igjen seinere" så sluttet samtalen med det (telefonsvarer sak).

Jeg ventet da ca 2 timer før jeg prøvde igjen. Denne gangen kom jeg i en evig syklus med de tastene jeg kunne trykke, i menyene deres. Lurer på om det var 2, 1, 4,. 2,1,4, det endte uansett på 4, og etter det begynnte menyen på nytt. Ganske merkelig.

Etter et par forsøk til så virket det faktisk, men jeg måtte vente i kø i nesten en time, og jeg like ikke musikken så godt heller :wink: , da jeg kom frem svarte en grei kar meg, og fikset det med en gang. Så jeg kan fra det tidspunktet til i dag si at NGT har vært bra. Men dette sier lite om NGT egentlig, annet enn at de på kundeservice var greie når jeg først kom frem.

Jeg tror egentlig at NGT er mye bedre enn UPC og kanskje også Telenor, jeg vet det at det kjenntes mye bedre da de satte opp hastigheten. Jeg har aldri opplevd internett på samme måte som jeg gjør nå. TV2's web TV funker og nå, så jeg fikk endelig sett Phil Collins spesial :D

 

Til deg som lurte på hvor jeg bor, så er det bleikmyr.

 

En liten tanke hvis jeg ikke har nevnt det før:

Hvis NGT og andre for den del, kan høre hva jeg (eller andre) sier mens jeg venter i kø (og hører musikk), så kan de nok oppleve ganske mange morsomme ting. Jeg har en tendens til å lage noen ulyder når jeg begynner å vente en stund, jeg sa ikke noe negativt om NGT hvis det er det dere tenker, men jeg lagde masse løgne lyder, pluss at jeg sier ting som kunne vært morsomt for en NGT ansatt å hørt tilfeldig...

Lenke til kommentar

Jeg er nå veldig fonøy med NGt men i starten var det noe annet.

 

Vi bestillte det tok lang tid før vi faktisk fikk routeren, men når vi endelig gjorde dette tok det enda noen dager før jeg skulle fått tilkoblet linje.

Jeg klarer ikke helt å huske hvilken lys som lyste osv. Men det virket i hvertfall ikke. Jeg trippel sjekket alle tilkoblinger og alt annet, men det hjalp ikke. Så måte jeg gjøre det soom jeg hater ved NGT ringe brukerstøtten.

Det er ikke det at de ikke klarer å hjelpe for de fleste gjør det. Problemet er at det tar så inn i vanvittig lang tid. Jeg har sittet fra min 25min til en time før jeg kommer igjenom.

De par første sa at det nok ville komme, etter en stund skulle de sjekke det med sentralen. Så først etter en uke fant de ut at det var routeren der var noe gale med. Jeg fikk tilsendt en ny og alt funket bra.

 

Forrsatt er det sånn at jeg prøver mest mulig å unngå og ringe brukerstøtten for det tar utrolig lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...