Gå til innhold

Kakestykke svarer ateist


Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne PMen og tenkte det kunne være interessant for dere å lese svarene jeg ga på de mange spørsmålene:

 

Heisann! Er ateist for øyblikket, men har lyst til å konventere. Tingen er den at jeg ikke kan tro på kristendom fordi jeg har mange spørsmål som jeg føler bibelen ikke kan svare (etter det jeg har lest). Lurte på om du hadde 3min til å svare på noen enkle spørsmål? hvis du kan henvise til bibel tekst på noen hadde det vært fint Vet ikke er lov å svare også. Uansett her er de:

 

Hva skjer med de som synder, men har aldri hørt om Gud(tenker på folk som bodde i afrika for noen tusen år siden feks.)?

 

Hvorfor gjør ikke Gud noe nå?

 

Hvorfor må vi forkynne budskapet?

 

Hvorfor bare opplyse en person i begynnelsen om alt?

 

Hvorfor bare i et land?

 

Hvorfor favorisere en folkegruppe?

 

Hvorfor helbrede kreft, men ikke skader som ikke kan forsvinne av seg selv(tenker på amputasjon)?

 

Hvorfor lar han barn i Afrika lide? (ikke no sånt Satan og synd, han har full mulighet til å hjelpe)

 

Hvorfor er det å ha TRO så viktig siden det tydligvis ikke er mange som har når han bare trenger å møte opp og trylle litt for å overbevise oss`?

 

Hvorfor sier Gud at slaveri er ok?

 

Hva med dinosaurene? (Drage argumentet er ikke godkjent )

 

Hva med evolusjon då? Kunne ikke skjedd så fort...

 

Hvorfor den kristne Gud? hvorfor ikke tor og odin, Allah, Buddha eller Zevs?

 

Håper noen av spørsmålene ikke virket agresive

 

På Forhånd Takk!

 

 

MINE SVAR:

 

Hei! Her kommer svarene mine:

 

GT er ikke bokstavelig. Det skal representere spirituell sannhet.

 

De som ikke har hørt om Gud vil det gå bra med, men bare hvis de har oppført seg bra.

 

Gud gjør noe fortsatt. Han handler gjennom mennesker.

 

Vi bør forkynne for at flere mennesker skal bli lykkelige.

 

Når det gjelder favorisering av person, folk og religion: Dette kunne jeg ikke svare på selv, men jeg har fått svar av en bekjent teolog fra USA:

 

"The Isrealites are supposed to be trustees of the divine pact. Obviously since they are the ones who authored the bible, they make themselves seem powerfull and better than everyone else. Personally I think they were a bit killing crazed and altogether a barbaric society. But the purpose of the Bible is for spiritual revelation. All the Isrealites were was just one big motiff. Anyone could have been them."

 

Grunnen til at Gud ikke helbreder amputerte legemer er at han er spirituell, ikke fysisk. Han gjør ikke en hel masse ting.

 

Hvorfor Gud lar barn i Afrika lide? Alle lider. Det er en del av temaet; at menneskelig synd medfører lidelse. Hvis vi derimot fordelte maten på jorda likt...

 

Hvorfor Gud ikke bare dukker opp og overbeviser alle? Vel, han gjorde jo dette. Jesus...

 

Hvorfor Gud sier at slaveri er OK? Vel, det var kun noe verden ikke var klar for.

 

Om dinosaurer: Alt vitenskapen sier her er sant.

 

Evolusjon: Stemmer. Bibelen er ikke bokstavelig.

 

Allah og den kristne guden er den samme. Vestlige sivilisasjoner aksepterte den religionen. Forskjellige kulturer har forskjellige gudebilder.

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var litt svakt med svar ja. Men man kan vel ikke rekke å finne på både spørsmål og svar på samme gang ;) Lite gjennomsiktig opplegg må jeg si.

 

Jeg postet svarene nå! Jeg har ikke funnet på svarene. Jeg sverger ved Gud. Hvis det er ok for brukeren som sendte meg spørsmålene, kan jeg skrive hvem det er.

Lenke til kommentar
De som ikke har hørt om Gud vil det gå bra med, men bare hvis de har oppført seg bra.

Hva tror du skjer med dem som har hørt om guden din, men som likevel ikke overbevises?

Det er mange som er av den oppfatning at selv personer som ikke har oppført seg bra, kan bli tilgitt av guden deres om de vender om og ber om syndsforlatelse. I Apostlenes gjerninger kapittel 2, vers 38, sier Peter til israelittene: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.» Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
De som ikke har hørt om Gud vil det gå bra med, men bare hvis de har oppført seg bra.

Hva tror du skjer med dem som har hørt om guden din, men som likevel ikke overbevises?

Det er mange som er av den oppfatning at selv personer som ikke har oppført seg bra, kan bli tilgitt av guden deres om de vender om og ber om syndsforlatelse. I Apostlenes gjerninger kapittel 2, vers 38, sier Peter til israelittene: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.» Hva tror du om det?

 

Vet ikke. Jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Joda, dette er noe jeg har stor tro på. Har LYST til å "konvertere"? Det gjør du vel bare om du allerede HAR en tro og vil ha en ny? Hvis du er ateist og har LEST/HØRT/Forstått hva dette dreier seg om tviler JEG på at noen vil "tilbake" til overtro igjen... men men, det kan sikkert skje om en ikke gidder å sette seg inn i tingenes faktiske tilstand, men på den andre siden, til mer jeg tenker på det til mer ser denne tråden ut som et virkelig etegilde for kakeetende troll.....

 

:D

Lenke til kommentar

Uansett, han som sendte deg PMen er per definisjon ikke ateist.

 

Mangel på religion (tror ikke på noen spesiell religion, men tror at det kan finnes/finnes en overnaturlig kraft) er ikke det samme som total utelukkelse av en gud/guddommelig kraft.

 

Heter det ikke agnostiker eller noe sånt?

 

Uansett, Kakestykke: Hvordan klarer du å vri kristendommen til å både få med evolusjon (men at gud lagde livet i form av DNA-strenger og proteiner etc. som ble det encellede organismer), BigBang (universet ble ikke til for 6000 år siden, men 13.7 mrd. år siden), teorier om uendelige universer etc.

 

Det virker som du får alt til å passe bare ved å bruke det alt for løse argumentet, "Bibelen skal ikke tolkes boksavelig". Da holder det jo at det står at organsimer ble skapt, og at universet hadde en begynnelse. Tomrommene fyller du ut med det som vitenskapen sier er sant.

 

I tillegg virker det som du argumenterer for gud og en eksistens av gud og kristendommens sannhet, og mot alt det i annenhvert innlegg. Jeg har sett flere innlegg der du er svært skeptisk, og innlegg som her, hvor du konstanterer at det finnes en gud, at Bibelen er sann (dog. skal nærmest ikke tolkes i det hele tatt) og at jesu oppstandelse er faktum.

 

PS: Vær så snill og ikke henvis til noen av dine andre tråder hvis du har planer om å svare på dette innlegget.... Begynner å bli lei "les tråden min "Fakta om Jesu Oppstandelse" etc.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Er ateist for øyblikket, men har lyst til å konventere.

:lol:

 

Ateisme er ikke noe du melder deg av eller på. Enten så tror du eller så tror du ikke. Du kan ikke bare plutselig bestemme deg for å begynne (eller slutte) å tro!

 

Grunnen til at Gud ikke helbreder amputerte legemer er at han er spirituell, ikke fysisk. Han gjør ikke en hel masse ting.

Men han helbreder jo f.eks. kreft, som er fysisk.

 

Hvorfor Gud ikke bare dukker opp og overbeviser alle? Vel, han gjorde jo dette. Jesus...

For 2000 år siden!

 

Allah og den kristne guden er den samme.

Ikke i følge bibelen og koranen.

Lenke til kommentar
Er ateist for øyblikket, men har lyst til å konventere.

:lol:

 

Ateisme er ikke noe du melder deg av eller på. Enten så tror du eller så tror du ikke. Du kan ikke bare plutselig bestemme deg for å begynne (eller slutte) å tro!

 

Ifølge troende velger man om man skal tro på gud eller ikke. Er man ateist så er det fordi man har valgt å ikke tro. Grunnen til dette er at det er synd å ikke tro, dermed må det være en bevisst handling. Er man ikke selv ansvalig for å ikke tro kan man jo hller ikke straffes med evig pine i helvet, og da faller det hele pladask.

Lenke til kommentar
Du bør konvertere Kakaestykke, livet blir mye bedre (etter min mening) når du er kristen, og i tillegg jeg er enig i de svarene du har postet

 

 

Er det bedre å forbli ignorant religiøs enn å faktisk oppsøke viten og godta bevis, som kakestykke er i ferd med å forstå nytten av? Han ligger så milevidt over deg i forståelse at det er helt utrolig at du kan nevne dette i det hele tatt, du som ikke engang TØRR å utfordre det du tror på i det hele tatt! Han har faktisk lest og satt seg inn i hvordan verden faktisk fungerer og det burde du, og alle andre kristne, gjøre også!

 

Så å komme her og oppfordre en som faktisk lærer noe om å forbli ignorant er litt vel drøy, syntes du ikke det selv?

Lenke til kommentar
Du bør konvertere Kakaestykke, livet blir mye bedre (etter min mening) når du er kristen, og i tillegg jeg er enig i de svarene du har postet

 

 

Er det bedre å forbli ignorant religiøs enn å faktisk oppsøke viten og godta bevis, som kakestykke er i ferd med å forstå nytten av? Han ligger så milevidt over deg i forståelse at det er helt utrolig at du kan nevne dette i det hele tatt, du som ikke engang TØRR å utfordre det du tror på i det hele tatt! Han har faktisk lest og satt seg inn i hvordan verden faktisk fungerer og det burde du, og alle andre kristne, gjøre også!

 

Så å komme her og oppfordre en som faktisk lærer noe om å forbli ignorant er litt vel drøy, syntes du ikke det selv?

 

Og dere burde tørre å lese bibelen og se bevisene som finnes der.

Lenke til kommentar
Du bør konvertere Kakaestykke, livet blir mye bedre (etter min mening) når du er kristen, og i tillegg jeg er enig i de svarene du har postet

 

 

Er det bedre å forbli ignorant religiøs enn å faktisk oppsøke viten og godta bevis, som kakestykke er i ferd med å forstå nytten av? Han ligger så milevidt over deg i forståelse at det er helt utrolig at du kan nevne dette i det hele tatt, du som ikke engang TØRR å utfordre det du tror på i det hele tatt! Han har faktisk lest og satt seg inn i hvordan verden faktisk fungerer og det burde du, og alle andre kristne, gjøre også!

 

Så å komme her og oppfordre en som faktisk lærer noe om å forbli ignorant er litt vel drøy, syntes du ikke det selv?

 

Og dere burde tørre å lese bibelen og se bevisene som finnes der.

 

Å basere livet mitt på eldgammel lektyre er uaktuelt egentlig.

Lenke til kommentar
Ifølge troende velger man om man skal tro på gud eller ikke. Er man ateist så er det fordi man har valgt å ikke tro.

Men dette er jo slett ikke tilfelle. Jeg kan ikke bestemme meg for å tro på Gud om jeg ønsket det aldri så mye. For å kunne tro på Gud må jeg ignorere enorme mengder fakta, og det klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...