Gå til innhold

Recovery av overskrevet data.


Anbefalte innlegg

Jeg har da satt meg i en fin liten suppe. Jeg har formatert en gammel pc med win 2000 til fordel for winXP. Som vant datamann spør jeg alltid vedkommende om det er noe som skal taes vare på før jeg starter på noe som helst. Det typiske er dog at vedkommende spurte etter at jeg hadde installert win XP, og lurte på hvilket e-postprogram han ønsket å bruke at e-postene sine, de ville han ha. Så ting sier seg selv, fram med getdataback og slikt, men nå får jeg ikke fram mer enn det som var ved winXP. Tips om hvordan jeg kan fikse ting mottas med takk, da det er viktige e-poster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har da satt meg i en fin liten suppe. Jeg har formatert en gammel pc med win 2000 til fordel for winXP. Som vant datamann spør jeg alltid vedkommende om det er noe som skal taes vare på før jeg starter på noe som helst. Det typiske er dog at vedkommende spurte etter at jeg hadde installert win XP, og lurte på hvilket e-postprogram han ønsket å bruke at e-postene sine, de ville han ha. Så ting sier seg selv, fram med getdataback og slikt, men nå får jeg ikke fram mer enn det som var ved winXP. Tips om hvordan jeg kan fikse ting mottas med takk, da det er viktige e-poster.

 

Overskrevet data er tapt - så enkelt er det.

Riktignok er det enkelte som hevder at det skal være mulig å lese ut med avansert utstyr, men det er nok bare på et teoretisk plan det lar seg gjøre.

Ibas som skal være ledende i Norge og Verden(?) på å redde data fra disker kan i alle fall ikke hente frem data som er overskrevet.

Lenke til kommentar
Jeg har da satt meg i en fin liten suppe. Jeg har formatert en gammel pc med win 2000 til fordel for winXP. Som vant datamann spør jeg alltid vedkommende om det er noe som skal taes vare på før jeg starter på noe som helst. Det typiske er dog at vedkommende spurte etter at jeg hadde installert win XP, og lurte på hvilket e-postprogram han ønsket å bruke at e-postene sine, de ville han ha. Så ting sier seg selv, fram med getdataback og slikt, men nå får jeg ikke fram mer enn det som var ved winXP. Tips om hvordan jeg kan fikse ting mottas med takk, da det er viktige e-poster.

 

Overskrevet data er tapt - så enkelt er det.

Riktignok er det enkelte som hevder at det skal være mulig å lese ut med avansert utstyr, men det er nok bare på et teoretisk plan det lar seg gjøre.

Ibas som skal være ledende i Norge og Verden(?) på å redde data fra disker kan i alle fall ikke hente frem data som er overskrevet.

 

Jeg vet såpass at så lenge man har metadata så skal det gå an å hente ut informasjon her. På den andre partisjonen på harddisken kan jeg hente ut informasjon som er skrevet over, og som er over ti år gammel.

Lenke til kommentar
... På den andre partisjonen på harddisken kan jeg hente ut informasjon som er skrevet over, og som er over ti år gammel.

avo har vel rett, kanskje du er litt i villrede om hva 'overskrevet' egentlig betyr?

Du kan gjerne formatere en disk, og da du tilsynelatende fjernet all informasjon. Men det er jo ikke vanskelig å hente fram alle filene, siden de ikke er overskrevet. Det er bare 'innholdsbeskrivelsen' som ble overskrevet, og den kan gjenopprettes.

Men hvis du gjør en såkalt 'low-level format', dvs skriver til alle sektorene, så er det svært få muligheter til å finne noe som helst. Om det i det hele tatt er mulig så blir det ekstremt dyrt.

Når du sletter en fil kan du enkelt få tak i innholdet inntil den plassen på disken blir brukt til en ny fil. Da er det for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...