Gå til innhold

Mitt første speilrefleks kamera


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et DSLR nå når prisene har begynt å synke... :)

Nå har jeg et Panasonic Lumix DMC-FX9 som jeg ikke er fornøyd med.

Bildene blir okei hvis det er dagslys og motivet er 100% stille,

men ellers ganske ofte uskarpe og "kornete".

 

Det jeg hadde håpet å få til med nytt kamera var å ta motiv i bevegelse.

At det kan taes bilder selv om det ikke er høylys dag...

 

Forløpig ikke de altfor store kravene... :)

Har lest litt om kameraer og tester, men som amatør syntes jeg det blir litt vanskelig å velge.

Det er mange funksjoner og finesser, men hva vil være viktig for meg..?:)

 

Budsjettet er dessverre ganske starmt.

Så jeg får nok nøye meg med de billigste modellene (Max 5000,-).

 

Kameraer jeg har sett på er:

Pentax K100DKIT, 2995,-

Nikon D40 kit, 3995,-

Sony Alpha A100 m/18-70mm, 4999,-

Canon EOS 400D kit, 5495,-

 

Syntes selvfølgelig PENTAX'en var veldig grei pris på,

men har venner som sier at det kameraet kan umulig duge til den prisen... ?

 

Er det noen som kan komme med noen tips og erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K100D duger fint for en begynner. Men om du vurderer EOS 400D for 5495 kan du like gjerne se på Samsung GX-10. Dette er samme kamera som Pentax K10D, og er i en helt annen klasse enn de andre kameraene du ser på mtp. byggekvalitet og værtetning, dessuten er kitobjektivet ganske decent. Dessuten får du bildestabilisering i huset, i likhet med K100D og Sony A100.

 

400D er et godt hus, men kitobjektivet er ikke godt.

Lenke til kommentar
men har venner som sier at det kameraet kan umulig duge til den prisen... ?

 

Dumme venner du har, da. Latterlig å hevde at noe umulig kan duge fordi det er billig. Sånn som jeg ser det vil alle de pakkene du listet opp gi deg nærmest NØYAKTIG det samme. Hvorfor betale 5495 kr for noe som er praktisk talt likt noe til 2995 kr? Det er jo tåpelig!

 

Jeg hadde helt klart gått for Pentaxen, det er jo like billig som et kompaktkamera!

Lenke til kommentar

Lefdal har ikke gjort det lett for selgerene sine - hvordan i allverden skal de "selge opp" til noe dyrere uten å lyve seg lukt til helvete?

 

Du må ha masse sånne megapiksler da! 6 er aaaalt for lite.

 

Skal man ha nybegynnerkamera, så tør jeg påstå at man rett og slett må være mindre begavet om man ikke går for Pentax-tilbudet.

Lenke til kommentar
men har venner som sier at det kameraet kan umulig duge til den prisen... ?

 

Dumme venner du har, da. Latterlig å hevde at noe umulig kan duge fordi det er billig. Sånn som jeg ser det vil alle de pakkene du listet opp gi deg nærmest NØYAKTIG det samme. Hvorfor betale 5495 kr for noe som er praktisk talt likt noe til 2995 kr? Det er jo tåpelig!

 

Jeg hadde helt klart gått for Pentaxen, det er jo like billig som et kompaktkamera!

 

 

Absolutt eit røverkjøp..Løp og kjøp.

Her er forøvrig ei lita samanlikning av dei kamerane du har lista opp: http://www.ephotozine.com/article/Canon-EO...-against-rivals

Lenke til kommentar
Absolutt eit røverkjøp..Løp og kjøp.

Her er forøvrig ei lita samanlikning av dei kamerane du har lista opp: http://www.ephotozine.com/article/Canon-EO...-against-rivals

I testen så er det Pentax 100D Super som er testet; det er forgjengeren Pentax 100D som er på tilbud. Som du ser av denne sammenligningen, så er det ingen store forskjeller. K100D Super har fått støvfjerning, spotmåling, ISO 3200 - ingen ting som er veldig viktig.

 

Edit: Testen gjorde et poeng av at kameraet ikke har ISO100. Grunnen til det er at dette er at sensor-brikken er designet til å yte best på ISO 200; det samme gjelder f.eks. Nikon D40, D50 og D70 som har en lignende sensor. Dett er heller ikke viktig.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Leste denne og syntes Pentax kameraet hørtes bra ut, men Lefdahl var selvsagt tomme. Både på nettet og i lokalbutikken - så da var det toget gått.

 

Hva med Canon EOS 350 D da? Det koster vel ca 4000,- Mulig det er like lurt å gå for 400D da? Den koster 5000,- på elprice nå. MEN om jeg går for 350D så kan jeg kanskje kjøpe meg ei ekstra linse til samme prisen som 400D. Feks Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Canon til 1369,- på komplett.no med 350D 5364,-

Endret av ictys
Lenke til kommentar
Ja, sykt irriterende. Lurer som sagt på Canon 350D istedet, da har jeg råd til linse, men jeg hadde hatt råd til enda mer linse med Pentax'en :-)

 

Jeg sjekket på nettet før jeg kjørte avgårde. :)

Her i Bergen hadde de endel kameraer igjen.

 

Jeg kjøpte kamera. :thumbup:

Med den prisen kan jeg som du sier, kjøpe linse i tillegg.

 

Nå skal kameraet pakkes ut, og jeg skal prøve å finne ut av "saker og ting"... he-he

Gleder meg... :)

Lenke til kommentar
Ja, sykt irriterende. Lurer som sagt på Canon 350D istedet, da har jeg råd til linse, men jeg hadde hatt råd til enda mer linse med Pentax'en :-)

 

Jeg sjekket på nettet før jeg kjørte avgårde. :)

Her i Bergen hadde de endel kameraer igjen.

 

Jeg kjøpte kamera. :thumbup:

Med den prisen kan jeg som du sier, kjøpe linse i tillegg.

 

Nå skal kameraet pakkes ut, og jeg skal prøve å finne ut av "saker og ting"... he-he

Gleder meg... :)

Gratulerer med nytt kamera :)

 

Forslår at du setter deg ned og leser manuelen, og eventuellt fotokompendiet før du setter igang. Vanligvis så må man vente mens batteriet lades, slik at man får tid til slikt; men du bruker jo AA batterier, så du er klar med en gang...

 

Tom

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera.

Anbefaler deg å kjøpe lader og batteri om du ikkje har det frå før. Vanlige AA batterier holder til 80-100 bilder, litium ca 500 bilder.

 

CRV3 er også et alternativ, men dyrere. (Billiger på E-bay der du kan få 6-8 batterier innafor tollfri grense på kr 200,-, desse holder 700-1000 bilder avhengig av type. Duracell er betre en Energizer)

 

lykke til..

Lenke til kommentar

Rene julekveld stemning her nå. :D

 

Har funnet fram brukermanual og begynt å "sette sammen" kameraet.

Han som solgte meg kameraet, sa forøvrig at "bruksanvisning" ikke fulgte med i "papir utgave",

men kun på CD. Der tok han feil... Var en hel "bok" med på svensk. :)

Så nå skal det leses (og testes). :)

 

Jeg får bruke vanlige AA batterier forløpig.

Tror det ligger en ny lader og batterier på loftet...

Hvis ikke, høres jo E-bay alternativet greit ut.

Lenke til kommentar
Fornøyd med kameraet? Nå har plutselig lefdal på Forus 20 kamera. De har vel fått inn noen fler. Lurer litt på å reise inn.

Hvilken linse kjøpte du? Kjøpte du den på Lefdal?

 

Jeg har dessverre ikke fått testet kameraet noe særlig ennå.

Ble sengeliggende med migrene. :(

Men de få bildene jeg tok i går kveld inne, ble etter forholdene ganske greie syntes jeg.

Virker lovende... Med litt bedre fotograf blir nok bildene bra... :)

Legger med et bilde av en rose tatt med macro funksjonen (automatikk) sånn at du kan se.

Kompakt kameraet mitt ville ikke klart det samme...

 

Jeg kjøpte ikke linse igår. Det var så vanvittig mye folk.

Tenkte jeg kunne lære meg litt allminnelige kamera greier før jeg kjøper en bedre linse.

post-52576-1199480083_thumb.jpg

Endret av Tatti
Lenke til kommentar
(...)

 

K100D Super har fått støvfjerning, spotmåling, ISO 3200 - ingen ting som er veldig viktig.

 

Beklager pirkingen, men det K100D-et jeg nå holder i hånden, kjøpt på Lefdal Strømmen i forgårs, har både ISO 3200 og spotmåling (så vidt jeg kan skjønne).

 

Til tross for hva Akam.no skriver om Super-versjonen, har K100D (ikke-Super) også fått støtte for SDHC-kort. I følge andre sider er forskjellene nevnte støvfjerning og støtte for SDM-objektiver.

 

Eneste jeg har å sette fingeren på (til den prisen), er at den automatiske hvitbalansen ikke er veldig flink. Kompaktkameraet er faktisk bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...