Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Midt i et dilemma


Gjest -Gueststar-

Anbefalte innlegg

Gjest -Gueststar-

Ok, sitter her og sliter med en ting :/

Er trener for et jentelag i fotball, de er tre år yngre enn meg, og har begynt å få følelser for hu ene. Er selv 17 år. Før sesongen startet så hadde jeg jo selvsagt sagt til meg selv at det er nei-nei, og at det ikke skal skje, kan ikke synke så dypt :/.

Men den gang ei. Har andre problemer som jeg sliter med, og det at hu ene har lagt merke til dette, og det humøret hu har gjør at jeg falt for henne etter en stund.

Men hva skal jeg gjøre her; jeg vil selv ikke gjøre noe med det, men klarer ikke helt å få overtalt følelsene mine, og her om dagen klarte jo selvsagt ei som er like gammel og veit om det (Fra et annet sted) til å prøve å overtale meg til å prøve, i uvitenhet om at jeg prøver å komme over det. det førte til at jeg ufrivillig tenker med på det nå enn jeg har gjort på et par mnd.

 

Hva søren skal jeg gjøre? En ting er å droppe ut som trener, men har skrevet kontrakt kommende sesong ... Og prøvd å komme over det på lenge, men finner ingen med det samme smilet osv..

 

Går selv og ser på meg som pedo nå, liker det ikke, mange normer som blir brutt... Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk om hun er elendig i senga? Se for deg at faren hennes fersker dere midt i en horribel sexakt :p

 

Menneh.. ellers.. litt mer ON-Topic;

Det er vanskelig å styre følelsene sine, men så lenge det ikke flommer over av østrogen i topplokket skal det være fullt mulig å styre sine handlinger.

 

Kanskje ingen med det samme smilet, men det finnes plenty av fisker i havet.

Lenke til kommentar
Gjest -Gueststar-

Klarer å styre handlingene mine, det gjør jeg.. Hun blir nok aldri behandlet annerledes enn de andre, men bare det at jeg blir så glad rundt henne.

 

Problemet ved siden av er jo at jeg har andre problemer jeg sliter med, blant annet det sosiale. Og ja, da blir plutselig de fiskene i havet en liten ansjosboks i en pytt...

Lenke til kommentar
Er trener for et jentelag i fotball, de er tre år yngre enn meg, ... Er selv 17 år.

Farlig vei du er på. Hun er under seksuell lavalder for deg (kun 14 år). Du er 17 og i en betrodd stilling som trener. Dette er tabu. Dette kan ødelegge livet ditt i mange år (fengselstraff/fordømmelse i samfunnet).

Lenke til kommentar
Gjest Gueststar

Ja, klar over det Per... Men igjen, da må det gjøres noe seksuelt da for at det skal ha betydning med \\\"Worst case scenario\\\" som du legger til der..

 

Men ja, er det jeg tenker på jeg også; jeg er i en betrodd stilling hvor spillerne skal kunne føle seg trygge på trening osv.. Men faen da; hva kan jeg gjøre? ikke fortalt noen på laget det (Aldri!), og ønsker, som jeg sier oppi der, ikke gjøre noe mer.. Men ja.. Tung tilstand..

Lenke til kommentar

Det enste utvei er vel å slutte som trener? Å ha følelser for ei jente som er under seksuell lavalder er greit nok, men å prøve seg på henne har nok de konsekvensene som du trolig vil angre senere tid. Jeg ynder iallfall at du innrømmer at du vil gjøre noe med det.

Endret av sirkelens ende
Lenke til kommentar

Tror nok ikke du trenger å slutte som trener. Hvis jeg forstår deg rett så ønsker du ikke å gjøre noe, men du ønsker bare å få kontroll over følelsene og tankene?

 

Hold deg unna spillerne på fritiden, og vær kun rundt dem/snakk med dem kun når du er på trening/kamp og andre ting som er i regi av laget. Husk at du skal være et forbilde for spillerne, de skal føle seg trygge på/rundt deg.

Lenke til kommentar

Det er jo slettes ikke noe galt i å ha følelser for en som er 3 år yngre enn deg. Jeg har sett folk som gikk inn i forhold her inne der gutten var 20 og jenta 14 så i den forstand så ser jeg ingenting galt med det, utenom viss dere har sex så utfører du etter norsk lov en forbrytelse.

 

Du trenger i alle fall ikke føle deg som en pedo. Du er tross alt bare 17, og forskjellen mellom 14 og 17 er ikke så himla stor. Faktisk så kan jenter i 14 årsalderen være på noe av det samme nivået pubertetsmessig som gutter i 17 årsalderen. Så dette er jo faktisk helt normalt.

 

Det at man får nær kontakt gjennom sånne relasjoner som ved trening osv er jo også veldig normalt.

 

Så alt i alt er dette helt normalt og du har ingenting å skamme deg over.

 

Men til hva du skal gjøre med det.......det må jo bare du finne ut av. Jeg ser ingenting galt i at dere to blir sammen. Som det er sagt tidligere her på forumet, den seksuellle lavalderen er for å kunne straffe de som utnytter unge jenter til sex, ikke de som frivillig ønsker det og er sammen. Men at dere blir sammen mens du er trener og hun er spiller på laget, det er noe som sikkert kan skurre litt i mange sine ører. Du må jo bare finne ut av hva du vil selv. Det som blir dumt er jo å nevne noe for henne og så blir det ikke noe av, for da blir det ihvertfall mye greier på treningene :p

Lenke til kommentar
Gjest -Gueststar-
Trådstarter hinter selv frempå om seksuelle lyster ovenfor 14-åringen.

 

Hvor du har dette fra veit jeg ikke. Det er noe jeg absolutt har holdt meg unna, .. Sorry, men ble litt sur.. Litt respekt har jeg overfor folk..

 

Men takk skalle, var litt sånn hu jenta la det opp også, som at det kan være feil, men at ingen kan gjøre noe med det på en måte.. Men ja, tror jeg bare skal prøve å la det passere, se hvordan det går. -

 

Mod: slette/stenge plx?

Lenke til kommentar
Går selv og ser på meg som pedo nå, liker det ikke, mange normer som blir brutt... Noen som kan hjelpe?

Trådstarter hinter selv frempå om seksuelle lyster ovenfor 14-åringen.

 

Og så da? Det gjør han jo ikke til pedo for det. Dessuten så går pedogrensen på under 10 år. Det er noe annet det heter etter de er kommet i pubertet og så videre. Tilgi meg for at jeg ikke husker navnet på det. Det er for så vidt irrelevant. Jeg sa at det er ikke noe galt i det, handlingen kan føre til straffereaksjoner, men er man to stk som er glad i hverandre så har jeg vel heller mine tvil om at den mindreårige parten går og anmelder saken. De henlegger dessuten saker der for eksempel modenhetsforskjellen er så liten at den mindreårige er utviklet på samme stadiet som den lovlige.

 

Seksuelle tanker om en tre år yngre jente? Fortell meg ikke at du aldri som tenåring har hatt en seksuell tanke om jenter som har vært noen år yngre enn deg.

Lenke til kommentar
Er trener for et jentelag i fotball, de er tre år yngre enn meg, ... Er selv 17 år.

Farlig vei du er på. Hun er under seksuell lavalder for deg (kun 14 år). Du er 17 og i en betrodd stilling som trener. Dette er tabu. Dette kan ødelegge livet ditt i mange år (fengselstraff/fordømmelse i samfunnet).

 

før du uttaler deg slik bør du sette deg litt bedre inn i det du snakker om. les denne tråden.

Lenke til kommentar
før du uttaler deg slik bør du sette deg litt bedre inn i det du snakker om. les denne tråden.

 

"Problemet" her er at han er treneren hennes. IANAL, men jeg tror dette kan bidra til at han sliter i en eventuell straffesak. Selv om de kan være noenlunde på samme nivå aldersmessig og generelt psykisk vil han i kraft av å være treneren hennes være i et maktmessig ugjevnt forhold til henne. Det er straffbart å utnytte sin posisjon eller stilling på denne måten, uavhengig av alder.

 

Hvis jeg satt feks. i styret i idrettsklubben og fikk nyss i at en 17 år gammel trener innledet et forhold til en 14 år gammel spiller ville jeg helt klart ha reagert. Ikke primært fordi han er 3 år eldre, men fordi han er treneren hennes.

 

"Alle" gutter som befinner seg i formelle og semiformelle lederroller overfor ungdom opplever dette. Makt er tiltrekkende, og du må rett og slett stålsette deg for å takle disse tingene. Eller ta konsekvensene. Jeg har selv venner som fremdeles er sammen og forlovet flere år etter en lignenede historie. De angrer nok ikke, men det var definitivt ikke problemfritt. Et veldig vanlig problem: Hvordan behandler du kjæresten din kontra resten av jentene? 10 øre på at du havner i en av to fallgruver - enten oppfatter alle at du gir henne fordeler, eller så gjør du alt du kan for å unngå akkurat det og hun opplever at du lar henne stille bakerst i køen. Du er virkelig godt om du greier å balansere de to ytterpunktene....

 

Så altså: Hvis hun virkelig er verdt å satse alt på: Gå for det, men vit at det får konsekvenser. Men hvis du ikke er brennsikker på at hun er "kvinnen i ditt liv" er du nok bedre tjent med en kald dusj før og etter hver treningsøkt. Og husk at 14-åringers følelesesliv kanskje er enda mer ustabilt enn ditt eget. ;)

Lenke til kommentar
*snip*

 

innleder han et forhold til henne (noe som er for tidlig ennå til å se skje) og hvis han blir "tatt" for dette og eventuelt anmeldt er det ikke dermed sagt at han havner i fengsel.

 

Nei, det er ikke gitt. Men det bety ikke at det dermed er etisk og juridisk uproblematisk.

 

Straffeloven § 193:

Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

Jeg skal ikke påstå at forholdet trener/spiller automatisk er av en slik karakter at det faller inn under denne bestemmelse, men med mindre noen kan vise til en konkret lovandvendelse som viser at det IKKE gjør det (særlig når den ene personen er under 16, muligens under 14), ville jeg ikke uten videre tatt det for gitt at han ikke kan få trøbbel med politiet om han tenker med feil hode.

 

Og om han ikke får trøbbel med politiet betyr ikke det at idrettskretsen ikke gir ham en smekk. Og om han ikke får formellt påpakk for det han gjør betyr ikke det at dette er problemfritt.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

Hold deg unna eller slutt som trener.

 

Om du ikke hadde vært treneren hennes, så hadde vært helt ok. Det er tre år imellom dere og dere er rimelig like i utvikling. Om dere hadde hatt sex og blitt tatt for det, så hadde du neppe fått noe straff så lenge det var frivillig fra begge sin side.

 

Men siden du er treneren hennes, så blir det problematisk. Mitt råd er og holde deg langt unna i den situasjonen du er nå. Det funker bare ikke.

Lenke til kommentar

Ei som gikk i klassa mi på ungdomskolen blei jo sammen med treneren sin i løpet av sesongen. Ser ikke noe galt i det, og ingen kan klage om det skjer. Om folk er trangsynte nok til å tro du utnytter stillinga så trenger dem å oppdatere seg på samfunnet. Og 17-14 er da ikke ille, been there, done that og det er ikke noe særlig straffegrunnlag i det. Tror du blir temmelig lei livet om du skal begrense det etter hva alle mener :) Ser ingen grunn til ikke å prøve seg. Go4it er mitt råd

Lenke til kommentar

Selve aldersforskjellen ser jeg ikke noe problem med. Og at hun er under den seksuelle lavalder ser jeg heller ikke noe problem med;

 

Den seksuelle lavalder er til for å beskytte mindreårige mot voksne som vil utnytte dem. Det her står i Elevhefte: Om ungdom, samliv og seksualitet utgitt av Helsedepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet:

Seksualitet er og skal være noe fint og

godt, men for at sex skal oppleves som

positivt, er det avgjørende at det er selvbestemt

og ønsket! Det finnes mennesker

som bruker seksualiteten på negative måter

som kan være til skade for andre. Voldtekt eller andre former for seksuelle overgrep er forbudt ved

lov i Norge. Det er spesielt viktig å beskytte barn fra slike

overgrep (ofte kalt pedofili), og derfor har vi i Norge en seksuell

lavalder på 16 år. I praksis betyr dette at voksne som har

sex med barn under 16 år, kan bli straffet for det.

I straffelovens §196 står det også at:

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Greit nok, du er treneren hennes. Og da blir det kanskje litt rart at dere er sammen. Men hvis du klarer å gi litt faen i hva andre mener, er nok ikke det heller noe problem. For selv om det finnes plenty av fordomsfulle duster, finnes det også forståelsesfulle mennesker.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...